• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 12.2.2025Meniny má Perla
Bratislava

Dnes otvorria rozšírený Panamský prieplav pre lodnú dopravu

  • 14:05 26.06.2016
  • Panama City
Dnes otvorria rozšírený Panamský prieplav pre lodnú dopravu

Prvou nákladnou loďou, ktorá ním prepláva, bude Cosco Shipping Panama. Najprv sa dostane do plavebnej komory Aqua Clara, odtiaľ na jazero Gatún a do úžiny Culebra.

Dnešným dňom sa slávnostne otvorí rozšírený Panamský prieplav. Prvou nákladnou loďou, ktorá ním prepláva, bude Cosco Shipping Panama. Najprv sa dostane do plavebnej komory Aqua Clara, odtiaľ na jazero Gatún a do úžiny Culebra. Popoludní zase do plavebnej komory Cocolí v blízkosti Panama City na tichomorskej strane. Informovala o tom agentúra DPA.

Rozšírenie tejto významnej, asi 80 kilometrov dlhej námornej cesty trvalo deväť rokov a stálo najmenej 5,25 miliardy USD (4,74 miliardy eur). Celkovo na projekte pracovalo zhruba 40.000 ľudí, ktorí odstránili 150 miliónov kubických metrov zeminy, naliali 12 miliónov ton cementu a použili 192.000 ton ocele.

Rozšírenie si vyžiadala stavba čoraz väčších nákladných lodí. V budúcnosti môžu kanál využívať kontajnerové lode tzv. postpanamax triedy, ktoré prepravia až 14.000 kontajnerov. Doteraz smeli cez prieplav plávať lode s kapacitou maximálne 4400 kontajnerov. Námorná cesta sa otvára aj pre tankery, vďaka čomu sa ušetria časové aj finančné náklady na prepravu ropných produktov a derivátov.

Po rozšírení môže kanál využívať 96 % všetkých lodí, ktoré sa v súčasnosti plavia po svetových moriach. Ročne prepláva cez Panamský prieplav asi 14.000 lodí, čo zodpovedá zhruba 6 % svetového obchodu. Správa prieplavu očakáva zdvojnásobenie ročného objemu nákladov zo súčasných 300 na 600 miliónov ton.

Americký Senát schválil dohodu o Panamskom prieplave 23. februára 1903, s výstavbou sa začalo už v nasledujúcom roku. Prieplav sa otvoril 15. augusta 1914 a ako prvý ho preplával parník SS Ancon. Po inštalácii osvetlenia v úžine Culebra a plavebných komorách sa 12. mája 1963 začína 24-hodinová prevádzka prieplavu. USA odovzdali správu kanálu Paname v posledný deň roka 1999.

S prieplavom sa spájajú dva zaujímavé rekordy. Najrýchlejšou loďou bol čln na nosných krídlach Pegasus, ktorý cez kanál preplával za 2 hodiny a 41 minút. Najnižší poplatok v histórii zaplatil americký dobrodruh Richard Halliburton, ktorý kanál preplával za desať dní a zaplatil 36 amerických centov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
SaS: Výstavba elektrárne Málinec ohrozuje strategické zásoby pitnej vody

SaS: Výstavba elektrárne Málinec ohrozuje strategické zásoby pitnej vody

DNES - 11:58Ekonomické

Výstavba prečerpávacej elektrárne Málinec ohrozuje zásoby pitnej vody v tejto lokalite.

Tomáš Taraba zvýšil financie v programe Obnov dom o takmer 55 miliónov eur

Tomáš Taraba zvýšil financie v programe Obnov dom o takmer 55 miliónov eur

DNES - 11:32Ekonomické

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) rozhodol o zvýšení šiestej výzvy z programu Obnov dom o ďalších 54,34 milióna eur.

PS: Vládna koalícia by mala ešte do apríla zrušiť transakčnú daň

PS: Vládna koalícia by mala ešte do apríla zrušiť transakčnú daň

DNES - 11:03Ekonomické

Vládna koalícia by mala na najbližšej schôdzi Národnej rady SR zrušiť tzv. transakčnú daň, ktorá by mala začať platiť od 1. apríla, pretože len zvýši mieru drahoty a poškodí ekonomiku SR.

Japonsko žiada USA o výnimku z ciel na oceľ

Japonsko žiada USA o výnimku z ciel na oceľ

DNES - 8:08Ekonomické

Japonsko požiadalo v stredu Spojené štáty, aby boli oslobodené od ciel, ktoré prezident Donald Trump uvalil na dovoz ocele a hliníka.

Kanadský premiér hrozí odvetou za americké clá na oceľ

Kanadský premiér hrozí odvetou za americké clá na oceľ

VČERA - 14:13Ekonomické

Justin Trudeau označil nové clá za útok na "najbližšieho spojenca" USA.