EAO zverejnilo prvú správu o paneurópskych mediálnych skupinách
- 18:32 04.07.2016
- Štrasburg
Správa Európskeho audiovizuálneho observatória sa zameriava sa na hlavné paneurópske skupiny na vysielacom a distribučnom trhu. Tieto skupiny pokrývajú 68 percent domácností v EÚ s platenou TV.
Táto 56-stranová správa má názov Vlastníctvo médií: na ceste k paneurópskym skupinám?
Zameriava sa na hlavné paneurópske skupiny na vysielacom a distribučnom trhu. Opisuje niektorých kľúčových hráčov, ich geografické stopy, ich pozície v celom rade trhov a ich najnovšie stratégie týkajúce sa expanzie, akvizície a vertikálnej integrácie.
Národné distribučné trhy sa stali viac koncentrovanými medzi rokmi 2011-2014. Súbežne s konsolidáciou na národnej úrovni trh zaznamenal hráčov, ktorí rozširujú svoj geografický záber, získavajú hlavných národných hráčov a zvyšujú krížovú konsolidáciu medzi telekomunikačnými a káblovými spoločnosťami.
Pokiaľ ide o paneurópske vysielacie mediálne skupiny, môžu sa rozlišovať na tie s "nadnárodnou" vysielacou stratégiou, poskytujúce mnoho dôležitých free-to-air kanálov ponúkajúcich vysielanie v nekódovanej podobe, a tie, ktoré majú viac "paneurópsku" stratégiu s kanálmi známych značiek dostupnými v celej Európe. V správe je analyzovaných deväť vysielacích skupín.
Kým trhy týkajúce sa televíznej sledovanosti sa stali o niečo menej koncentrované v rokoch 2011-2014, zo vzorky 30 európskych krajín dve hlavné vysielacie skupiny zhromažďujú v priemere 51 percent publika a tri hlavné skupiny 64 percent - so silnými rozdielmi medzi krajinami.
Pätnásť hlavných paneurópskych audiovizuálnych distribučných skupín pokrýva 68 percent domácností v EÚ s platenou TV. Vzorka zo šiestich skupín v tejto správe (Deutsche Telekom, Liberty Global, Orange, Sky, Viasat a Vivendi) akumuluje 50 klientov platenej TV v EÚ. Tri "nadnárodné" vysielacie skupiny v tejto správe (Central European Media Enterprises, Modern Times Group a RTL group) patria medzi veľkých hráčov v 17 európskych krajinách.
Paneurópske značkové kanálové skupiny a hlavné platené televízne kanály (filmy a šport) sú vlastníctvom 13 hlavných skupín a ich dcérskych firiem (21st Century Fox, AMC Networks, Bonnier, Discovery Communications, NBC Universal, Scripps Networks, Sony Corporation, Time Warner Inc., United Media Group, Viacom Inc., Viasat, Vivendi, and Walt Disney Inc.). Deväť z týchto spoločností sú dcérske firmy hlavných amerických mediálnych skupín. Ide o pokračovanie prudkého rozvoja vertikálnej integrácie, ktorá zahŕňa: nákup národných free-to-air kanálových značiek; vstup do podnikov so spoločnou majetkovou účasťou s výkonnými distribučnými spoločnosťami; zvýšenie ich záujmov v televíznych produkčných spoločnostiach; akumulácia športových práv; a spustenie služby na požiadanie.
Trump tvrdí, že s Putinom od víťazstva vo voľbách zatiaľ nehovoril
Novozvolený prezident USA Donald Trump vo štvrtok uviedol, že od svojho volebného víťazstva zatiaľ nehovoril s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. Myslí si však, že spolu budú hovoriť.
Spojené štáty chcú vyčlenenú pomoc dodať Ukrajine ešte pred koncom vlády Bidena
Spojené štáty chcú urobiť všetko preto, aby poskytli všetku vyčlenenú pomoc pre Ukrajinu ešte pred koncom funkčného obdobia prezidenta Joea Bidena.
Putin: Doterajšia podoba sveta zaniká a začína sa boj o vytvorenie novej
Ruský prezident Vladimir Putin vo štvrtok odsúdil snahy Spojených štátov o strategickú prehru Ruska vo vojne na Ukrajine.
Orbán v závere EPC: Zhodli sme sa v tom, že chcem čo najskôr mier v Európe
Účastníci štvrtkového summitu Európskeho politického spoločenstva v Budapešti sa zhodli v tom, že v Európe by mal byť čo najskôr mier.
Von der Leyenová: S Trumpom som mala skvelý telefonát
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová mala podľa svojich slov skvelý telefonát s víťazom amerických prezidentských volieb Donaldom Trumpom.