Chcete nadpriemerný plat? Toto vyžadujú centrá podnikových služieb
- 15:31 17.07.2016
- Bratislava
Hlavnou požiadavkou zamestnávateľov sú jazykové zručnosti a vhodná osobnosť na prácu s ľuďmi a komunikáciu na dennej báze.
Princípom fungovania centier podnikových služieb je centralizácia vybraných činností v spoločnostiach s niekoľkými pobočkami, alebo ide o centralizáciu pre viacero spoločností. Najčastejšie sa takto centralizuje IT podpora a správa aplikácií, účtovníctvo, zákaznícky servis, nákup či niektoré personálne činnosti.
Personálna spoločnosť Manpower poukázala na to, že tieto centrá bývajú veľmi dobre sprocesované. Majú nastavený interný systém rozvoja a vzdelávania tak, že prijímajú najmä juniorské profily ľudí, ktorých postupom času povyšujú.
"Je to teda ideálna pracovná skúsenosť pre absolventov. Vysoká sprocesovanosť a deľba úloh ale tiež niekedy znamená úzku špecializáciu, teda monotónnosť činností, čo môže niekomu prekážať. Dobre riadené centrá s tým však počítajú a ponúkajú ľuďom možnosti horizontálneho posunu, čo je opäť zaujímavá príležitosť pre kariérny rozvoj," uviedol pre TASR manažér marketingu a náboru spoločnosti Jiří Halbrštát.
Branislav Holík z personálnej spoločnosti McRoy Group upozornil, že ide o dynamické odvetvie, ktoré kontinuálne naberá ľudí. V porovnaní s inými segmentmi má totiž sektor centier podnikových služieb o niečo vyššiu fluktuáciu. "Práca v takomto centre môže byť výborným štartom najmä pre absolventov škôl, ktorí takto môžu začať budovať svoju kariéru," domnieva sa.
Hlavnou požiadavkou zamestnávateľov sú podľa neho jazykové zručnosti a vhodná osobnosť na prácu s ľuďmi a komunikáciu na dennej báze. "Vek nie je dôležitý, pohlavie tiež nezvykne hrať rolu. Niekedy však majú centrá zdieľaných služieb záujem o miešanie kolektívu, vtedy záleží na zložení súčasných zamestnancov. Jazykové variácie, ktoré tieto spoločnosti vyhľadávajú, sú rôzne," povedal Holík. Ide zväčša o kombináciu angličtiny s ďalším jazykom, napríklad španielčinou, nemčinou, nórčinou či maďarčinou.
Ako dodal, platové podmienky závisia od konkrétnej pozície a jazykovej kombinácie. "Exotickejšie kombinácie sú hodnotené lepšie než klasická angličtina s nemčinou. Plat zamestnanca centra zdieľaných služieb sa však najčastejšie pohybuje v intervale 1000 až 1300 eur mesačne v hrubom," priblížil Holík.
Z analýzy vzoriek spoločností z oblasti podnikových služieb portálu Profesia.sk vyplýva, že až polovica pracovných ponúk týchto centier je z informačných technológií. K najčastejšie inzerovaným pozíciám patria administratívny pracovník/referent, softvérový inžinier, programátor, IT konzultant a IT analytik.
Profil uchádzača závisí podľa PR manažérky spoločnosti Profesia Kataríny Klembalovej od pracovnej pozície. "Väčšinou ide o mladých ľudí, ktorí sú ochotní pracovať v tomto type spoločností, kde je potrebná aj flexibilita a prispôsobenie sa pracovnej dobe krajiny, pre ktorú pracujú. Niektorí ľudia tak chodia do práce o 13.30, pričom pracovná doba sa im končí neskoro večer. Mali by tiež byť technicky zdatní, adaptabilní na systémy, ktoré spoločnosť používa," opísala.
Služby sú prácou s vyššou pridanou hodnotou
Služby, ktoré centrá podnikových služieb (BSC - Business Service Center) v Slovenskej republike vykonávajú, predstavujú prácu s vyššou pridanou hodnotou, ktorá je na vysokej odbornej úrovni či už v oblasti financií, alebo IT. Konštatuje sa to v Koncepcii podpory centier podnikových služieb na Slovensku z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR.
Napriek dôležitosti priemyselnej výroby na Slovensku je podľa tohto dokumentu žiaduce rozvíjať aj nepriemyselné alebo nevýrobné odvetvia ekonomiky, okrem iného aj podporou investícií v oblasti BSC.
Spektrum firiem, ktoré majú na Slovensku centrá tohto typu, sa každoročne rozširuje. Ide o spoločnosti pôsobiace v telekomunikáciách, IT, poisťovníctve, potravinárstve, automobilovom priemysle, strojárstve aj v ďalších typoch priemyslu.
Kľúčovým trendom, ktorý je možné pozorovať, je podľa ministerstva hospodárstva zmena rozsahu služieb. V minulosti sa BSC sústredili najmä na centralizáciu jednotlivých procesov, dnes sa kladie dôraz na zlepšovanie a optimalizáciu procesov prostredníctvom inovácií. Uplatňuje sa napríklad automatizácia a robotika, čo znamená, že zamestnanci nemusia vykonávať rutinné činnosti a namiesto toho sa sústredia najmä na riešenie úloh s vyššou pridanou hodnotou.
Takýmto typom činností je napríklad testovanie nových stratégií. Slovenský trh je adekvátne veľký a flexibilný na to, aby mohli spoločnosti efektívne testovať svoje nové produkty a postupy. V prípade kladných výsledkov ich môžu implementovať v ďalších krajinách, v ktorých pôsobia, či už v rámci Európskej únie, alebo mimo nej. Ide o vysoko expertné aktivity, ktoré so sebou prinášajú najnovšie inovácie a know-how.
Dynamický rozvoj inovácií, digitalizácie a automatizácie v sektore podnikových služieb je podľa rezortu hospodárstva príležitosťou pre slovenské malé a stredné podniky vyvíjať inovatívne riešenia aj pre tento nevýrobný sektor hospodárstva.
Druhé najväčšie centrum podnikových služieb na Slovensku je v Košiciach
Nemecká spoločnosť T-Systems Slovakia má v Košiciach aktuálne už 3850 zamestnancov, čím predstavuje druhé najväčšie centrum podnikových zdieľaných služieb na Slovensku. Ako potenciálne konkurenčnú výhodu východoslovenského regiónu vníma firma schopnosť dodávať vysokú kvalitu porovnateľnú s Nemeckom.
"Tým sa dokážeme odlíšiť od mnohých iných štandardnejších lokalít, ako sú India, Rumunsko a podobne. Ďalšou výhodou regiónu je tiež záujem o tento typ práce. Vzdelávacie inštitúcie v regióne dokážu pripravovať odborne vzdelaných ľudí," uviedla pre TASR hovorkyňa spoločnosti Barbora Ruščin.
Potreba kvalifikovaných pracovníkov však zároveň vysoko prevyšuje ponuku regionálneho trhu práce, keďže IT je jedno z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich odvetví. "Ak chceme byť schopní dodávať našim zákazníkom služby v najvyššej kvalite, musíme mať aj adekvátne vzdelaných odborníkov. Pri našej veľkosti a ambícii ďalej rásť a rozvíjať sa potrebuje naša spoločnosť prijať ročne medzi štyrmi a šiestimi stovkami nových pracovníkov. Ročný výstup z fakulty elektrotechniky a informatiky je v relevantných odboroch iba čosi okolo troch stovák, takže výzva je zrejmá," konštatovala Ruščin.
Jedným z riešení je duálne odborné vzdelávanie, ktorého pilotný projekt spustil T-Systems Slovakia v spolupráci s košickou Strednou priemyselnou školou elektrotechnickou (SPŠE) ako prvý na Slovensku ešte v roku 2013. V júni tohto roku ukončilo trojročné vyššie odborné štúdium podľa nemeckého modelu prvých 22 absolventov, ktorí hneď dostali pracovné miesta v spoločnosti.
Legislatívne podľa firmy treba zvýšiť flexibilitu vzdelávania. "Určite je potrebné väčšie prepojenie školy a praxe, súčasťou študijného programu by mala byť odborná prax v podniku. Vítame iniciatívu ministerstva školstva o pritiahnutí expertov z praxe aj na miesta docentov či profesorov. Veríme, že to pomôže spraviť školy ešte atraktívnejšie a konkurencieschopnejšie," konštatovala hovorkyňa.
Spoločnosť T-Systems Slovakia vznikla v roku 2006, voľba padla na Košice podľa firmy z dvoch dôvodov – relatívne nízkej nákladovej štruktúre a málo rozvinutému pracovnému trhu v oblasti informačných technológií. V regióne vtedy v IT pracovala zhruba tisícka ľudí. Po desaťročí rozvoja už počet pracovníkov v IT sektore prekročil 10.000 a Košice už zďaleka nie sú nízkonákladovou lokalitou, keďže v Európe existujú miesta, ktoré sú výraznejšie lacnejšie.
Firma predstavuje strategické miesto dodávateľskej siete materského koncernu Deutsche Telekom, ktorý pod obchodnou značkou T-Systems obsluhuje globálne firmy, ale aj verejné a nadnárodné organizácie v oblasti informačných systémov, telekomunikačných systémov aj systémovej integrácie.
Tri štvrtiny pracovníkov majú VŠ vzdelanie
Viac ako 76 % zamestnancov centier podnikových služieb (BSC - Business Service Center) v SR má vysokoškolské vzdelanie a viac ako 95 % z nich pri svojej práci využíva angličtinu alebo nemčinu. Uviedlo to Ministerstvo hospodárstva (MH) SR vo svojej Koncepcii podpory centier podnikových služieb na Slovensku. V centrách sa však využívajú aj ďalšie jazyky, najmä taliančina, francúzština, španielčina, holandčina a maďarčina.
"BSC na Slovensku zamestnávajú aj cudzincov, prevažne z európskych krajín, pričom takmer 90 % zamestnancov tvoria občania Slovenskej republiky. To je v kontraste s Českou republikou, kde v niektorých BSC pracuje viac ako 60 % cudzincov. Vekový priemer zamestnancov je 32 rokov," spresnil ďalej rezort hospodárstva.
Mzda v BSC podľa vládneho materiálu dosahuje takmer dvojnásobok priemernej mzdy na Slovensku. Hrubá mzda za rok 2015 bola v priemere 1660 eur, pričom aj vďaka narastajúcej konkurencii mzdy každoročne rastú.
Z rodového hľadiska má BSC sektor vyrovnanú štruktúru, so 46-% zastúpením žien a zároveň umožňuje ženám uplatnenie v manažérskych pozíciách (41-% podiel), ako aj technických odboroch. "K vyrovnanej rodovej štruktúre výrazne prispieva využitie flexibilných foriem zamestnávania, ktoré vychádzajú v ústrety predovšetkým ženám po návrate z materskej dovolenky a všeobecne rodičom s malými deťmi," dodalo MH SR.
Centrá priberajú nových ľudí, podmienkou sú jazyky
Centrá zdieľaných podnikových služieb v krajinách V4 vrátane Slovenska zaznamenávajú rozmach. Spoločnosti priberajú nielen nových zamestnancov, ale rozširuje sa aj ich pôsobenie. Zamestnanci v tomto sektore pritom môžu zarobiť minimálne 900 eur a maximálne až 4200 eur, a to v závislosti od krajiny, v ktorej sa zamestnanec rozhodne pracovať. Vyplýva to z medzinárodného prehľadu platov, ktorý zostavila personálna agentúra Grafton Slovakia.
"Dynamika centier zdieľaných služieb sa okrem obľúbenosti zo strany uchádzačov prejavuje v počte voľných pracovných pozícií a príležitostí budúceho uplatnenia primárne v oblasti financií, starostlivosti o zákazníka a klientskej podpory," skonštatoval manažér Grafton Slovakia Miroslav Garaj.
Personálna agentúra sa pozrela na to, ako sa tento sektor vyvíja v jednotlivých krajinách V4. Ukázalo sa, že dôležitým kritériom pri výbere budúcich zamestnancov je pokročilá znalosť cudzích jazykov. V Českej republike sa najčastejšie vyžaduje ovládanie nemeckého, holandského a severských jazykov. V Maďarsku sa zamestnávatelia zameriavajú na kandidátov s aktívnou znalosťou bulharského a estónskeho jazyka, v Poľsku je zo strany zamestnávateľov kladený dôraz na ovládanie francúzskeho, talianskeho, španielskeho, ako i čínskeho jazyka. Na Slovensku spoločnosti v tejto oblasti najčastejšie vyžadujú znalosti nemeckého, rumunského a poľského jazyka.
Výška platov v spoločnostiach v tejto oblasti sa pritom líši v závislosti od pozície aj krajiny, v ktorej ľudia pracujú. Napríklad manažér verejného obstarávania zarobí najviac vo Varšave, kde sa jeho maximálny plat podľa prieskumu môže vyšplhať až na 4200 eur. V Bratislave predstavuje 3800 eur. Menej zarábajú koordinátori objednávok, ktorí však musia ovládať cudzí jazyk. Zatiaľ čo minimálny zárobok na tejto pozícii v Bratislave dosahuje 900 eur, vo Varšave sa pohybuje na úrovni 1100 eur.
Slovenská vláda podpísala s Čínou 13 dokumentov, najmä o ekonomickej spolupráci
Členovia slovenskej vlády, ktorí sa spolu s premiérom Robertom Ficom a zástupcami 56 firiem zúčastňujú na oficiálnej návšteve Číny, podpísali s čínskou stranou celkovo 13 dokumentov.
Fico: Slováci budú môcť cestovať do Číny na dva týždne bez víz
Slováci budú môcť cestovať do Číny na obdobie do 15 dní bez víz. Slovensko je zasa pripravené zaviesť priame letecké spojenie medzi Bratislavou a Pekingom.
Premiér: Vyplatenie štvrtej platby z plánu obnovy je obrovskou prehrou opozície
Platba vo výške 800 miliónov eur, ktorú vo štvrtok prijala Slovenská republika v rámci plánu obnovy, je veľkým víťazstvom vládnej koalície a obrovskou prehrou opozície.
Budú sa zvyšovať ceny vajec? Takto obchodníci reagujú na vtáčiu chrípku
Podľa obchodníkov ide o lokálny a dočasný problém.
ISA: Najväčšou skupinou poberateľov 2 % dane z príjmu sa môžu stať dôchodcovia
Najväčšou skupinou poberateľov dvoch percent dane z príjmu by sa mohli stať od roku 2026 dôchodcovia.