Agrorezort opäť uvažuje o marketingovom fonde pre domácu produkciu
- 16:51 19.08.2016
- Nitra

Podobné marketingové fondy fungujú už niekoľko rokov v Rakúsku i Poľsku, v štádiu príprav je i v Českej republike. Napríklad domáce potraviny majú v rakúskych obchodoch až 85-% zastúpenie.
Dôvodom je podľa jej slov znižovanie podielu slovenských potravín na domácom trhu i unifikácia potravín v celej Európskej únii, ktorá vytláča z pultov regionálne čerstvé špeciality. Podobné marketingové fondy fungujú už niekoľko rokov v Rakúsku i Poľsku, v štádiu príprav je i v Českej republike.
O vytvorení marketingového fondu sa na Slovensku hovorí už niekoľko rokov. Naposledy bola táto téma aktuálna pred troma rokmi, zainteresované subjekty sa však nedokázali dohodnúť. Myšlienka založenia odbytového fondu stroskotala na neochote rezortného ministerstva podieľať sa na jeho spolufinancovaní, čo požadovala Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) i ďalšie organizácie. Zuzana Nouzovská z MPRV dnes potvrdila, že ministerstvo je pripravené požiadavku spolufinancovania akceptovať, pretože bez štátnej finančnej pomoci sa táto myšlienka nedá na Slovensku zrealizovať. "Musíme sa pokúsiť finančné prostriedky kumulovať. Zároveň musíme hľadať a budovať nové odbytové cesty von, pracujeme na analýze exportného potenciálu," skonštatovala Nouzovská.
Predseda SPPK Milan Semančík skonštatoval, že v minulom roku dosiahla Slovenská republika najhorší prepad salda v obchode s agrokomoditami. "Z takmer jednej miliardy 100 miliónov eur je pritom až 70 % agrokomodít nahraditeľných, v minulosti sme ich vedeli bez problémov vyrobiť," skonštatoval. Prvý štvrťrok tohto roka naznačuje, že tento rok môže byť ešte horší ako ten vlaňajší, upozornil. Alarmujúci je podľa neho len 39,9-% podiel slovenských potravín na pultoch predajní, vyše 60 % tvoria dovezené potraviny. Najhoršia je situácia v zahraničných obchodných reťazcoch, zaujímavé však podľa Semančíka je, že rovnaké reťazce ponúkajú v okolitých krajinách podstatne vyšší podiel domácich potravín ako na Slovensku. "Chceme tie isté podmienky, aké sú v okolitých krajinách, kde majú domáce potraviny 70- až 80-% zastúpenie na pultoch."
V susednom Rakúsku funguje podobný marketingový fond už vyše 20 rokov. AMA Marketing Rakúsko je stopercentná dcérska spoločnosť platobnej agentúry AMA a jej pozícia i úlohy sú zakotvené v spolkovej legislatíve. Podľa Jörga Kalteneckera je agentúra v Rakúsku všeobecne rešpektovaná a uznávaná farmármi i spotrebiteľmi. Vlani hospodárila s rozpočtom 18 miliónov eur, financie získava z poplatkov, ktoré odvádzajú farmári z predaja ovocia, zeleniny a vajec a strop tohto poplatku vymedzuje legislatíva. Druhým zdrojom príjmov sú príspevky z mliečnych produktov a mäsokombinátov. "Dôležité je, že tieto príspevky sa musia vrátiť naspäť do rovnakého sektora," tvrdí Kaltenecker. Podľa jeho slov agentúra je zároveň garantom kvality predávaných produktov, ktoré sú držiteľmi značky kvality. "V čase vzniku agentúry sme dovážali niekoľkonásobne viac ovocného jogurtu, ako sme vyviezli. Dnes vyvážame šesťkrát viac, ako dovážame. Farmári, ktorí produkujú v súlade so stanovenými normami, dostávajú na trhu vyššie ceny. Až 100 % predaného mlieka v Rakúsku je držiteľom značky kvality AMA a produkty označené logom AMA sú stále viac žiadané u spotrebiteľa. Vďaka tejto značke sa nám podarilo zachovať niektoré tradičné rakúske regionálne produkty, ktoré by inak prevalcovala masová výroba," zhodnotil prínos marketingového fondu Kaltenecker. Domáce potraviny majú v rakúskych obchodoch až 85-% zastúpenie.

Hlina: MŽP vedie človek z firmy zapojenej do podvodov
Podľa Alojza Hlinu minister Tomáš Taraba figuruje v podvode s pôdou.

Majú sa firmy vyjadrovať k verejným veciam? Toto ukázal prieskum
Podľa 44 percent respondentov by sa mal zamestnávateľ vyjadrovať výhradne k práci.

Robert Kaliňák: Huliak je jednou z možností na ministra cestovného ruchu
Nominácia poslanca Rudolfa Huliaka na post ministra cestovného ruchu a športu je jednou z možností.

SNS je proti zvyšovaniu HDP na obranu, Danko kritizoval transakčnú daň
Koaličná SNS je proti zvyšovaniu HDP na obranu.

Poistenie áut zdraželo v novom roku o pätinu, problém majú aj elektromobily
Novoročné zdražovanie na Slovensku sa dotklo okrem iného aj poistenia vozidiel.