Bystrická župa kupuje bývalú železničnú trať na cyklotrasu
Roky nevyužívanú 29,5-kilometrovú železničnú trať z Rimavskej Soboty do Poltára chce Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) prebudovať na cyklotrasu.
Ako jeden z prvých krokov k tomu v piatok župné zastupiteľstvo odsúhlasilo jej kúpu od Železníc SR za symbolické jedno euro.
Predaj trate za euro povolila Železniciam SR vláda na zasadnutí v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu a zároveň uložila ministrovi dopravy, aby túto výnimku realizoval do konca mája.
Ako uviedol vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela, kúpa bývalej trate je veľkým prínosom a urýchlením budovania cyklotrás najmä preto, že ide o dlhý súvislý úsek, ktorý je majetkovoprávne vyrovnaný. „Je to výnimočné, lebo kdekoľvek inde chceme niečo také budovať, narážame v príprave na vlastníkov pozemkov a situácia sa komplikuje,“ povedal Hrádela.
Keďže ide o bývalú železničnú trať, predpokladá, že podložie je dosť pevné a bude stačiť dobudovať hlavne asfaltovú vozovku. Stavebno-projektovú dokumentáciu aj samotnú výstavbu cyklotrasy plánuje župa financovať z eurofondov, predovšetkým cez Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika. Cez tento program sa už spolu s partnerom z Maďarska uchádza aj o grant na projekt Z Hollokó po Muráň na bicykli.
Banskobystrický župan Vladimír Maňka pripomenul, že o prevod bývalej železničnej trate Rimavská Sobota – Poltár zo štátneho do svojho majetku za účelom vybudovania cyklotrasy sa BBSK usiluje už tri roky. „Škoda, že sa už rozkradli tie koľajnice. Mohli sme ich my predať a z toho zafinancovať cyklotrasu,“ podotkol Maňka.
Celková zostatková účtovná hodnota trate Rimavská Sobota - Poltár je takmer 772-tisíc eur. Podľa už pripravenej zmluvy so Železnicami SR župa spolu so železničným zvrškom, mostmi a tunelom kúpi aj budovy zastávok, strážnych budov či skladov, ktoré na výstavbu cyklotrasy nepotrebuje a nemala o ne záujem, išlo však o podmienku železničiarov. Niektoré z nich sú v havarijnom stave a bude ich treba zbúrať, ostatné župa zrejme ponúkne na predaj. Budovanie a podpora budovania cyklotrás patrí medzi priority BBSK v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Priniesť majú rozvoj doplnkových služieb v cestovnom ruchu a prispieť tak k vytvoreniu nových pracovných príležitostí.
Predaj trate za euro povolila Železniciam SR vláda na zasadnutí v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu a zároveň uložila ministrovi dopravy, aby túto výnimku realizoval do konca mája.
Ako uviedol vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela, kúpa bývalej trate je veľkým prínosom a urýchlením budovania cyklotrás najmä preto, že ide o dlhý súvislý úsek, ktorý je majetkovoprávne vyrovnaný. „Je to výnimočné, lebo kdekoľvek inde chceme niečo také budovať, narážame v príprave na vlastníkov pozemkov a situácia sa komplikuje,“ povedal Hrádela.
Keďže ide o bývalú železničnú trať, predpokladá, že podložie je dosť pevné a bude stačiť dobudovať hlavne asfaltovú vozovku. Stavebno-projektovú dokumentáciu aj samotnú výstavbu cyklotrasy plánuje župa financovať z eurofondov, predovšetkým cez Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika. Cez tento program sa už spolu s partnerom z Maďarska uchádza aj o grant na projekt Z Hollokó po Muráň na bicykli.
Banskobystrický župan Vladimír Maňka pripomenul, že o prevod bývalej železničnej trate Rimavská Sobota – Poltár zo štátneho do svojho majetku za účelom vybudovania cyklotrasy sa BBSK usiluje už tri roky. „Škoda, že sa už rozkradli tie koľajnice. Mohli sme ich my predať a z toho zafinancovať cyklotrasu,“ podotkol Maňka.
Celková zostatková účtovná hodnota trate Rimavská Sobota - Poltár je takmer 772-tisíc eur. Podľa už pripravenej zmluvy so Železnicami SR župa spolu so železničným zvrškom, mostmi a tunelom kúpi aj budovy zastávok, strážnych budov či skladov, ktoré na výstavbu cyklotrasy nepotrebuje a nemala o ne záujem, išlo však o podmienku železničiarov. Niektoré z nich sú v havarijnom stave a bude ich treba zbúrať, ostatné župa zrejme ponúkne na predaj. Budovanie a podpora budovania cyklotrás patrí medzi priority BBSK v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Priniesť majú rozvoj doplnkových služieb v cestovnom ruchu a prispieť tak k vytvoreniu nových pracovných príležitostí.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
V nedeľu treba počítať s víchricou, pozor najmä v týchto oblastiach
VČERA - 18:55Domáce
Meteorológovia vydali pre viaceré okresy výstrahy prvého a druhého stupňa.
Zlodeji ukradli auto kuriérovi s tovarom za asi 45.000 eur
VČERA - 18:14Domáce
Vyšetrovateľ spracoval návrh na väzobné stíhanie obvinených.
Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky
VČERA - 15:58Domáce
Polícia ukončila pátranie po 19-ročnom Bogdanovi, zúčastnili sa ho aj dobrovoľníci.
Boli medzi obeťami v Nemecku aj Slováci? Ministerstvo informuje
VČERA - 15:53Domáce
Slovenský zastupiteľský úrad v Berlíne je v kontakte s nemeckými zložkami.
Vosveteit.sk