ODBORNÍCI: Érseka čaká viacero výziev, jeho výhodou sú skúsenosti
- 10:40 01.09.2016
- Bratislava
Nový minister by mal naplniť zámery z Programového vyhlásenia vlády.
Podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja bude najväčšou výzvou pre nového šéfa rezortu dopravy ukázať, či je ministrom len pre južné Slovensko, alebo pre celé Slovensko.
Nový minister by mal podľa neho v prvom rade naplniť zámery z Programového vyhlásenia vlády. A to vypracovať celoslovenský generel dopravy a vytvoriť dopravnú autoritu pre verejnú dopravu. "Až po týchto krokoch budeme vedieť, či a kde budovať nové cesty, a kde rekonštruovať železničné trate, prípade ich rušiť," opísal Matej pre TASR. Toto je teda podľa neho úloha číslo jedna pre nového ministra. Ak totiž k tomu nedôjde, budú sa podľa Mateja prijímať rozhodnutia len na základe rôznych tlakov.
Šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák pripomína, že nový šéf rezortu dopravy bude musieť vyriešiť niekoľko otázok. Otvorené ostávajú napríklad dva diaľničné tendre, konkrétne obchvat Prešova na diaľnici D1, a tiež úsek na severe Slovenska na diaľnici D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Obidva tendre už majú svojich víťazov, ale zmluvy zatiaľ podpísané neboli.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) vyzval vládu, aby zmluvy nepodpisovala a súťaže na tieto dva úseky zopakovala. Podľa inštitútu sa totiž v tendroch obmedzilo súťaženie stavbárov, keďže sa tri súťaže vyhlásili takmer v rovnakom čase. INEKO je tak presvedčený, že po zopakovaní tendrov by sa cena za diaľnice mohla znížiť.
"Zároveň bude treba rozhodnúť o úseku D1 Turany – Hubová," doplnil Palčák pre TASR. Ide o problematický úsek diaľnice D1 do Košíc, ktorý sa ako posledný ešte ani nesúťaží. Roky sa riešili jeho vplyvy na životné prostredie a následne sa na trase budúcej cesty zosunul svah. Je preto potrebné upraviť trasu diaľnice, ale rozhodnutie v tejto veci doteraz nepadlo.
Problematický je tiež aj úsek na diaľnici D1 Hubová – Ivachnová. Ten sa vysúťažil a aj začal stavať, pri razení tunela Čebrať však nastali problémy s geológiou a práce sa zastavili. V súčasnosti sa hľadá riešenie tejto situácie. A to nielen ako upraviť trasu cesty, ale aj z čoho zafinancovať zvýšené náklady. Otvorený ostáva aj možný návrat InterCity vlakov. Ten sa v súčasnosti posudzuje štúdiou, jej výsledky by mali byť v septembri.
Čo sa týka priorít v oblasti dopravy, Palčák nevidí problém v tom, že je nový minister zo strany Most-Híd, ktorá má voličov predovšetkým na juhu Slovenska. "Už nie sú veľké rozdiely z pohľadu politických strán pri prioritizácii ciest," konštatoval. Stavať podľa neho aj tak možno len to, čo je pripravené, vysúťažené a sú na to financie. "Nebojím sa toho, že by sa teraz niečo akoby lámalo cez koleno," odhadol.
Zo slovenského a českého trhu sťahujú sušené figy
Zákazníci by potravinu nemali konzumovať.
Maďarsko rokuje s Moskvou a Kyjevom o zachovaní dodávok plynu cez Ukrajinu
Maďarsko rokuje s Ruskom a Ukrajinou o zachovaní dodávok plynu cez Ukrajinu, aj keď dovoz ruského plynu teraz prebieha cez plynovod Turkstream, povedal premiér Viktor Orbán.
Doprava na D1 pri Ružomberku je presmerovaná
Žilinská krajská polícia upozorňuje motoristov na zmeny v doprave pri vyústení liptovskej časti diaľnice D1 na cestu I/18 pri Ivachnovej.
Pozor na nákup darčekov cez čínske e-shopy, hrozia viaceré riziká
Nákup darčekov cez čínske e-shopy môže predstavovať viaceré riziká.
Action sťahuje z predaja nebezpečný produkt, jeho používanie má zdravotné riziká
Zákazníci by mali výrobok vrátiť v predajni Action.