ODBORNÍCI: Érseka čaká viacero výziev, jeho výhodou sú skúsenosti
- 10:40 01.09.2016
- Bratislava

Nový minister by mal naplniť zámery z Programového vyhlásenia vlády.
Podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja bude najväčšou výzvou pre nového šéfa rezortu dopravy ukázať, či je ministrom len pre južné Slovensko, alebo pre celé Slovensko.
Nový minister by mal podľa neho v prvom rade naplniť zámery z Programového vyhlásenia vlády. A to vypracovať celoslovenský generel dopravy a vytvoriť dopravnú autoritu pre verejnú dopravu. "Až po týchto krokoch budeme vedieť, či a kde budovať nové cesty, a kde rekonštruovať železničné trate, prípade ich rušiť," opísal Matej pre TASR. Toto je teda podľa neho úloha číslo jedna pre nového ministra. Ak totiž k tomu nedôjde, budú sa podľa Mateja prijímať rozhodnutia len na základe rôznych tlakov.
Šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák pripomína, že nový šéf rezortu dopravy bude musieť vyriešiť niekoľko otázok. Otvorené ostávajú napríklad dva diaľničné tendre, konkrétne obchvat Prešova na diaľnici D1, a tiež úsek na severe Slovenska na diaľnici D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Obidva tendre už majú svojich víťazov, ale zmluvy zatiaľ podpísané neboli.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) vyzval vládu, aby zmluvy nepodpisovala a súťaže na tieto dva úseky zopakovala. Podľa inštitútu sa totiž v tendroch obmedzilo súťaženie stavbárov, keďže sa tri súťaže vyhlásili takmer v rovnakom čase. INEKO je tak presvedčený, že po zopakovaní tendrov by sa cena za diaľnice mohla znížiť.
"Zároveň bude treba rozhodnúť o úseku D1 Turany – Hubová," doplnil Palčák pre TASR. Ide o problematický úsek diaľnice D1 do Košíc, ktorý sa ako posledný ešte ani nesúťaží. Roky sa riešili jeho vplyvy na životné prostredie a následne sa na trase budúcej cesty zosunul svah. Je preto potrebné upraviť trasu diaľnice, ale rozhodnutie v tejto veci doteraz nepadlo.
Problematický je tiež aj úsek na diaľnici D1 Hubová – Ivachnová. Ten sa vysúťažil a aj začal stavať, pri razení tunela Čebrať však nastali problémy s geológiou a práce sa zastavili. V súčasnosti sa hľadá riešenie tejto situácie. A to nielen ako upraviť trasu cesty, ale aj z čoho zafinancovať zvýšené náklady. Otvorený ostáva aj možný návrat InterCity vlakov. Ten sa v súčasnosti posudzuje štúdiou, jej výsledky by mali byť v septembri.
Čo sa týka priorít v oblasti dopravy, Palčák nevidí problém v tom, že je nový minister zo strany Most-Híd, ktorá má voličov predovšetkým na juhu Slovenska. "Už nie sú veľké rozdiely z pohľadu politických strán pri prioritizácii ciest," konštatoval. Stavať podľa neho aj tak možno len to, čo je pripravené, vysúťažené a sú na to financie. "Nebojím sa toho, že by sa teraz niečo akoby lámalo cez koleno," odhadol.

Matovič: Súčasná vláda zvýšila dlh rýchlejšie ako predchádzajúca v čase kríz
Súčasná vláda Roberta Fica zadlžila Slovensko za 1,5 roka rovnakou sumou 12 miliárd eur, ako predchádzajúce vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera v časoch najväčších kríz.

Hlas-SD podľa opozície rozdáva milióny eur neziskovkám, ktoré patria jej kandidátom
Koaličná strana Hlas-SD rozdáva dotácie v miliónoch eur neziskovým organizáciám, ktoré patria jej kandidátom.

GIB EnergyX: Závod baterkárne v Šuranoch nebude ohrozovať zdravie obyvateľov
Závod na výrobu batérií v Šuranoch bude disponovať najmodernejšími filtračnými zariadeniami na trhu.

Huliak navrhuje vyššie zdanenie bánk, automobiliek a reťazcov
Príjem z transakčnej dane do štátneho rozpočtu by mohlo nahradiť vyššie zdanenie bánk, automobiliek a obchodných reťazcov.

Poškodenie firemného majetku môže stáť zamestnanca tretinu ročného platu
Havária na firemnom vozidle, obliaty notebook, prasknutý displej na služobnom telefóne či náhodné poškodenie stroja pri plnení pracovných povinností môže stáť zamestnancov tretinu ich ročného platu.