Spoločnosť Cargo prepustí menej zamestnancov, než plánovala
- 16:50 26.06.2013
- BRATISLAVA
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. prepustí v rámci hromadného prepúšťania do konca tohto roka spolu päťsto zamestnancov namiesto plánovaných šesťsto.
Štátny vlakový nákladný prepravca mal k 1. júnu 6 501 zamestnancov a do konca tohto roka by sa mal ich počet znížiť na 6 350. Po pripravovanej vnútornej reštrukturalizácii by malo v Cargu zostať 5090 pracovníkov a do troch dcérskych firiem, ktoré by mali vzniknúť do polovice budúca roka, má prejsť 1260 zamestnancov. Počíta s tým aj návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy v SR, ktorý rezort dopravy nedávno predložil do medzirezortného pripomienkového konania.
Manažment Carga na príprave tohto návrhu s ministerstvom dopravy intenzívne spolupracoval. "Od realizácie opatrení, ktoré sú v ňom obsiahnuté, očakávame stabilizáciu spoločnosti, zefektívnenie jej činností a ekonomickú konsolidáciu," dodal Halanda.
Do dcérskej firmy 1200 zamestnancov
Do dcérskej firmy pre údržbu a opravy vozňov a rušňov má z Carga prejsť okolo 1200 zamestnancov a do dcérskych firiem pre manažovanie nákladných vozňov a realizáciu intermodálnej prepravy po 30 osôb. Dcérske firmy sa budú venovať vedľajším činnostiam, ktoré nie sú predmetom hlavného zamerania Carga, teda prepravy tovarov po železnici.
Cargo malo k 1. marcu tohto roka 6655 zamestnancov a od konca minulého roka ich počet klesol o 167. V závere vlaňajška firma zamestnávala 6822 ľudí, čo bolo medziročne menej o 1232, teda o 15,3 %. V závere roku 2011 v spoločnosti pracovalo ešte 8054 ľudí.
Cargo evidovali aktuálne úročené záväzky k 31. máju vo výške okolo 450 mil. eur. Zo štátnej pôžičky v objeme 166 mil. eur, ktorú získalo v roku 2009 počas prvej vlády Roberta Fica, doteraz zaplatilo 19,5 mil. eur z istiny a 28,8 mil. eur za úroky, tie však nie sú súčasťou istiny 166 mil. eur. Poslednú splátku istiny vo výške 9,75 mil. eur a úroky za 2,95 mil. eur spoločnosť uhradila 28. februára. Tie isté sumy by podľa plánu mala zaplatiť aj koncom augusta.
Zadlženie by sa malo znížiť
Zadlženie spoločnosti by sa malo znížiť na 30 % súčasného objemu do konca roka 2016. "Cargo by malo byť z väčšej časti oddlžené najmä v priebehu roku 2014 zo získaných zdrojov po vzniku troch spoločností. A jemne aj zo zníženia poplatku za železničnú dopravnú cestu a zefektívnenia činnosti vo fungovaní v jednotlivých spoločnostiach v nasledujúcich rokoch," uviedol ďalej Halanda. Výška získaných zdrojov bude závisieť od úspešnosti verejných súťaží na vstup partnerov do pripravovaných dcérskych firiem.
Záväzok Carga voči ministerstvu financií zo zmluvy o poskytnutí návratnej finančnej výpomoci predstavuje k 1. januáru 2014 sumu okolo 136,72 mil. eur. Realizáciou navrhovaných opatrení na ozdravenie má Cargo získať v budúcom roku zdroje, ktorými jednorázovo uhradí splátku úveru vo výške 97,72 mil. eur.
Od roku 2016 dividendy
Nakoľko dve každoročné splátky istiny v celkovej výške 19,5 mil. eur sú už rozpočtované v príjmovej časti štátneho rozpočtu, pozitívny dopad predstavuje v roku 2014 čiastku 78,22 mil. eur. Cargo v rokoch 2015 a 2016 splatí istinu v splátkach po 19,5 mil. eur, čo bude znamenať celkové splatenie záväzku.
Cargo by malo od roku 2016 vyplácať štátu dividendy. V roku 2016 vo výške 1,264 mil. eur, ďalší rok 7,064 mil. eur a do roku 2020 by mala mať dividenda výšku priemerne 3,409 mil. eur ročne. Za päť rokov by tak dividendy mali dosiahnuť spolu 18,556 mil. eur. V ďalších rokoch po roku 2020 sa predpokladá výška dividendy viac ako 4 mil. eur ročne.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.
Prezident plánuje zvolať stretnutie k reforme financovania samospráv
V budúcom roku by sa malo v Prezidentskom paláci uskutočniť stretnutie predstaviteľov všetkých samosprávnych organizácií s príslušnými ministrami k reforme financovania samospráv.
Táto elektronika by vôbec nemala byť pripojená k internetu
Niektoré druhy techniky sú náchylnejšie na útok hekerov. Vyhadzovať by ste ich však nemali.
Katar hrozí EÚ zastavením dodávok LNG
Katar prestane dodávať plyn do Európskej únie, ak členské štáty budú prísne presadzovať novú legislatívu proti nútenej práci a poškodzovaniu životného prostredia.
Analytik: Slovenské vlády dlhodobo vnímajú podnikateľský sektor ako zdroj daní
Slovenské podnikateľské prostredie čelí viacerým výzvam, jednou z nich je fakt, že slovenské vlády sa dlhodobo pozerajú na tento sektor ako na zdroj daní, nie ako na zdroj bohatstva krajiny.
APAS: Slovensko uspelo tento rok v automobilovej výrobe, zaostávala však vo vzdelávaní
Slovensko bolo tento rok lídrom v automobilovej výrobe a rovnako vyniklo aj pri získavaní zahraničných investícií. Na druhej strane však zaostávalo v oblasti vzdelávania, inovácií a investícií do startupov.