Eduard Grečner je režisér najzásadnejšej slovenskej filmovej éry

Spolu so Štefanom Uhrom či Jurajom Jakubiskom tvoril obdobie Československej novej vlny.
Bol režisérom najzásadnejšej éry v slovenskej filmovej tvorbe. Spolu so Štefanom Uhrom či Jurajom Jakubiskom tvoril obdobie Československej novej vlny.
Narodil sa 21. september 1931 v Kopčanoch v bývalom Československu. Vyštudoval gymnázium v Skalici. Už počas štúdia na gymnáziu sa začal zaujímať o umenie, konkrétne o literatúru a divadlo. Publikoval svoje básne v rôznych časopisoch a režíroval aj miestne školské divadlo.
Na dnešnej pražskej Filmovej a televíznej fakulte akadémie múzických umení (FAMU) sa najskôr rozhodol študovať réžiu v ročníku Václava Wassermana. Onedlho však ochorel na tuberkulózu. Po návrate z liečenia mu lekári odporučili prestúpiť z réžie na odbor dramaturgia a scenáristka. Grečner radu lekárov poslúchol a v rokoch 1950-1954 študoval v ročníku M. V. Kratochvíla. Ročník absolvoval, ale bez formálneho ukončenia. Počas štúdia pokračoval vo svojej predchádzajúcej literárnej tvorbe a písal recenzie pre Československý rozhlas (1950-1953).
Následne začal pracovať ako dramaturg, scenárista a režisér v bratislavských ateliéroch Štúdia hraných filmov na Kolibe. Jeho prvý kontakt s filmovou réžiou mimo školy bol, keď sa stal asistentom réžie dokumentu Štefana Uhra. Nasledovala práca pomocného režiséra na ďalších dvoch Uhrových filmoch - My z deviatej A (1961) a Slnko v sieti (1962). Tiež spolupracoval s Andrejom Lettrichom na jeho stredometrážnom hranom filme Strieborný Favorit (1960). Grečner bol aktívny aj ako scenárista. Pracoval na viacerých televíznych filmoch Vida Horňáka, ako napríklad Mlčanie mora (1963) a Kolíska (1964). Scenáristicky zastrešil aj dokumentárny film Eugena Šinka Etuda (1964).
Ukázal aj svoje herecké umenie. Účinkoval v dvoch filmoch Petra Solana Boxer a smrť (1962) a Prípad Barnabáš Kos (1964). Popri práci režiséra a scenáristu však pokračoval v recenzovaní činnosti z oblasti umenia v publikáciách Mladá tvorba a Kultúrny život.
Natáčal mnoho televíznych filmov, medzi iným aj snímku Čarodejnica (1971). V tomto čase bol však odvolaný z natáčania televízneho filmu Šampanské z dôvodu ním publikovanej výzvy k pasívnej rezistencii k udalostiam augusta 1968. Z tohto dôvodu bol do roku 1991 odsunutý do sekcie dabingu. Mimo tejto sekcie natočil len dva televízne filmy Mŕtve oči a Príbelská vzbura Janka Kráľa, oba z roku 1978.
Na konci osemdesiatych rokov minulého storočia ako prvý predsedal Slovenskému filmovému zväzu. V druhej polovici deväťdesiatych rokov 20. storočia bol predsedom filmovej komisie Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia. Prednášal na Univerzite Cyrila a Metoda v Trnave a tiež na Fakulte dramatických umení v Banskej Bystrici. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia sa na krátko vrátil k filmovej réžii a natočil dve snímky - Pozemský nepokoj (1992), Jaškov sen (1996). Od roku 2000 sa venuje už len dabingu.

Festival Rock pod Kameňom hlási zmenu miesta
Rock pod Kameňom, najväčší rockový festival na Slovensku, ktorý prebehne 26. až 28. júna, prichádza s novinkami.

Večerné bohoslužby na Zelený štvrtok pripomínajú Ježišovu Poslednú večeru
Katolíci, evanjelici a ďalší kresťania vstúpili Palmovou nedeľou, nazývanou aj ako Kvetná nedeľa (13. 4.), do Svätého týždňa.

Slnko v sieti: Najlepším hraným filmom sú Vlny, získali deväť cien
Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA) vyhlásila v stredu v Bratislave laureátov národnej filmovej ceny Slnko v sieti za rok 2024.

„Vzdávam sa“: Herečka Cate Blanchettová plánuje ukončiť hereckú kariéru
Oceňovaná austrálska herečka Cate Blanchettová oznámila, že sa „vzdáva“ herectva a plánuje ukončiť svoju hereckú kariéru, aby sa v živote mohla venovať iným veciam.

Novým generálnym riaditeľom SNG bude Juraj Králik
Novým generálnym riaditeľom Slovenskej národnej galérie bude od utorka (15. 4.) Juraj Králik.