Vodiči by mali venovať pozornosť pravidelnej výmene motorového oleja
Motor je srdcom každého auta a bez motorového oleja sa nezaobíde žiadny spaľovací motor. Preto je nevyhnutné venovať pravidelne jeho výmene maximálnu pozornosť.
„Dobrá rada, kedy vymeniť olej, neexistuje. Záleží na podmienkach, v ktorých auto jazdí a taktiež na tom, aký druh paliva sa používa. Ak auto jazdí na bio palivo, olej musí byť menený častejšie. V súčasnej dobe je vhodné vymeniť olej po asi 20.000 kilometroch. Samozrejme, že nie v každom prípade to tak musí byť. Dvadsaťtisíc kilometrov je presne definovaná horná hranica. Pokiaľ sa napríklad pohybujete častejšie po meste, mali by ste olej meniť po 10.000 najazdených kilometroch. Motorový olej totiž pôsobí doslova liečivo a výrazne predlžuje životnosť motora,“ radí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.
S výberom motorového oleja by sa nemalo príliš experimentovať. Pokiaľ si vodič nevie dať rady, mal by postupovať podľa odporúčaní výrobcu, prípadne odborníkov v špecializovaných servisoch. Najdôležitejšia je viskozita oleja.
„Podľa všeobecného pravidla platí, že pokiaľ jazdíte na krátke vzdialenosti s častými studenými štartmi, je lepšie zvoliť olej s vyššou viskozitou, naopak, pokiaľ budete jazdiť dlhšiu vzdialenosť, olej by mal mať nižšiu viskozitu. Každopádne nič nepokazíte, pokiaľ sa pozriete do manuálu k vášmu autu, v ktorom nájdete vhodný typ oleja, prípadne sa opýtate v servise. Najlepšie v takom, v ktorom už máte pozitívnu skúsenosť,“ radí Marek Bochníček zo spoločnosti J+M autodiely.
Ak sa mení motorový olej, nemalo by sa zabudnúť taktiež na výmenu motorového filtra. Väčšina vodičov zabúda na to, že práve nevymenený olejový filter býva veľmi často príčinou problémov s motorom. Filter zachytáva nečistoty, rôzne častice opotrebovaného motora a ich pôsobením sa motor zanáša. Dôsledkom toho je zlá cirkulácia oleja. Problém nastáva pri tzv. studenom štarte. Motor sa nestihne zahriať, filter sa tým pádom upcháva, a tak motor beží na sucho. V dôsledku toho výkon motora rýchlo klesá a môže to viesť k porušeniu ostatných komponentov vo vozidle. Podstatné je, aby sa nevyberali najlacnejšie náhrady filtrov, ktoré sú vyrobené z lacných materiálov alebo nemajú konštrukciu, ktorú odporúča výrobca vozidla. Tie v skutočnosti nie sú dostačujúce pre účinnosť motora.
„Výmenu oleja a filtra rozhodne nepodceňujte. Súčasne platí, že čím častejšie budete vymieňať olej v aute, tým to bude pre vaše auto lepšie. Pokiaľ neviete, ako vybrať motorový olej, nebojte sa požiadať o radu odborníkov. Môže sa stať, že pokiaľ si napríklad kúpite v supermarkete lacnejší motorový olej kvôli šetreniu, môže to byť olej s inou receptúrou a zníženými prísadami, čo môže mať nežiaduce následky.“ Zdôrazňuje Krejčí.
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.