• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 2.3.2025Meniny má Anežka
Bratislava

Spotrebiteľská klíma v Európe je najlepšia za 9 rokov

  • 8:10 17.02.2017
  • Bratislava
Spotrebiteľská klíma v Európe je najlepšia za 9 rokov

Dôvera spotrebiteľov v Európe zaznamenala vo štvrtom kvartáli minulého roka nárast.

Ukazovateľ spotrebiteľskej dôvery v EÚ stúpol v tomto období o 5,6 bodu a v decembri dosiahol 17,9 bodu, čo predstavuje najvyššiu hodnotu od roku 2008. Jednotlivé ukazovatele - ekonomické a príjmové očakávania a ochota nakupovať - sa však počas roka nevyvíjali rovnako. Vyplýva to z výsledkov prieskumu GfK, ktoré TASR poskytla marketingová špecialistka spoločnosti Katarína Lepiešová.

Titulky európskych správ v závere minulého roka prinášali najmä témy sýrskej vojny, terorizmu v Európe, amerických prezidentských volieb a pokračujúceho vzostupu nacionalistických strán vo všetkých európskych krajinách. Podľa prieskumu však tieto negatívne správy neovplyvnili ukazovatele ekonomických a príjmových očakávaní, ani ochotu spotrebiteľov nakupovať.

Vyzerá to tak, že Európania si čoraz viac vyberajú, ktoré témy nechajú pôsobiť na svoj každodenný život,“ konštatuje GfK. Významnejší vplyv mali napríklad údaje o ekonomickom raste v jednotlivých krajinách.

Slovenskí spotrebitelia predpokladali vďaka priaznivým ekonomickým podmienkam v poslednom kvartáli 2016 silný hospodársky rast. Ukazovateľ ekonomických očakávaní sa v decembri dostal na 28,2 bodu. To je napriek zníženiu o 0,4 bodu oproti septembru stále o 5 bodov viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.

Hoci miera nezamestnanosti na Slovensku v treťom kvartáli 2016 predstavovala 9,5 %, v posledných štvrťrokoch neustále klesala. „Tento trend sa odráža aj na príjmových očakávaniach slovenských spotrebiteľov, pretože od septembra do decembra indikátor stúpol o 2,2 na 32,2 bodu,“ vyčísľuje GfK.

Pokles nezamestnanosti znamená viac pracovných miest a vyššie príjmy pre obyvateľov, čo sú dôležité podmienky pre ochotu ľudí nakupovať. Od septembra do decembra vlaňajška tento ukazovateľ stúpol o 2,3 na úroveň 15,9 bodu, čo je o 11,5 bodu viac ako v decembri 2015. Stále viac spotrebiteľov sa teda domnieva, že nastala správna doba na väčšie nákupy.

Spoločnosť GfK sa venuje zberu a vyhodnocovaniu dát. Kombinuje pritom globálne poznatky s analýzami miestnych trhov vo viac ako 100 krajinách celého sveta.

Zdroj: info.sk, TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Clá na dovoz áut tvrdo zasiahnu európskych výrobcov

Clá na dovoz áut tvrdo zasiahnu európskych výrobcov

DNES - 17:18Ekonomické

Americký prezident Donald Trump tento týždeň naznačil, že "čoskoro" zavedie clá na dovoz áut z Európskej únie (EÚ) vo výške 25 %.

Erik Tomáš: Konsolidáciu v budúcom roku navýši aj reforma sociálnych služieb

Erik Tomáš: Konsolidáciu v budúcom roku navýši aj reforma sociálnych služieb

DNES - 14:40Ekonomické

Konsolidáciu, ktorá má dosiahnuť v budúcom roku dve miliardy eur, navýši aj reforma financovania sociálnych služieb.

Ladislav Kamenický: Otázku guvernéra NBS koalícia momentálne nerieši

Ladislav Kamenický: Otázku guvernéra NBS koalícia momentálne nerieši

VČERA - 14:32Ekonomické

Otázka budúceho guvernéra Národnej banky Slovenska (NBS) momentálne vôbec nie je na stole a vládna koalícia rieši iné personálne otázky.

Microsoft vypne službu Skype

Microsoft vypne službu Skype

19:57 28.02.2025Ekonomické

Microsoft vypne službu Skype, ktorú kúpil v roku 2011 za 8,5 miliardy USD (8,16 miliardy eur).

SaS: Zamestnanci sociálnych služieb si nemôžu z platu zabezpečiť základné potreby

SaS: Zamestnanci sociálnych služieb si nemôžu z platu zabezpečiť základné potreby

16:51 28.02.2025Ekonomické

Pracovníci v sociálnych službách si nevedia zo svojho platu zabezpečiť ani základné potreby, preto Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb chystá protest.