NKÚ zistil pri príprave výstavby križovatky Triblavina viaceré nedostatky
- 11:34 27.03.2017
- Bratislava

Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.
Ide napríklad o chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania.
„Vnútorný kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii,“ priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková po tom, ako úrad ukončil mimoriadnu kontrolu v diaľničnej spoločnosti.
Kontrolný úrad podľa jej slov upozornil vedenie NDS na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina nebude dodržaný plánovaný termín ukončenia stavby. Preverením finančného harmonogramu projektu totiž kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.
„Skutočne realizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 miliónmi eur,“ vyčíslila Bolech Dobáková. Aj preto podľa nej existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája 2017. Oneskorenie spôsobilo podľa NKÚ najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.
„Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja,“ dodala hovorkyňa. V tejto veci sa podľa jej slov nezačalo konanie vo veci rozporu na Ministerstve dopravy a výstavby SR.
Projektová dokumentácia, ktorú kontrolóri spolu s pribratými osobami preverovali, neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov. „Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte,“ vysvetlila Bolech Dobáková.
Kontrolóri podľa nej upozornili aj na fakt, že štúdia z roku 2015 aj všetky predchádzajúce vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu. Podľa kontrolného úradu sa pritom v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem mohla NDS jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce. „Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali,“ upozornila hovorkyňa.
NKÚ diaľničnej spoločnosti po kontrole odporučil vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok. „Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania,“ doplnila Bolech Dobáková. Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.
Rezortu dopravy súčasne kontrolóri odporučili doplniť a aktualizovať technické normy Slovenskej technickej normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii a pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.
NKÚ robil mimoriadnu kontrolu v NDS zameranú na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 aj na postup akciovej spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov. Tento proces bol preverený práve na projekte stavby diaľnice D1 Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina.

Pellegrini: Slovensko chce umožniť Ukrajine vlakové spojenie s prístavmi
Podľa prezidenta by Slovensko mohlo byť lídrom v umožnení Ukrajine spojiť sa s prístavmi v Stredozemnom mori.

Ministerstvo práce sa ohradilo voči kritike Remišovej
Podľa ministerstva poslankyňa buď klame alebo nemá naštudovanú problematiku neziskových organizácií.

Matovič: Súčasná vláda zvýšila dlh rýchlejšie ako predchádzajúca v čase kríz
Súčasná vláda Roberta Fica zadlžila Slovensko za 1,5 roka rovnakou sumou 12 miliárd eur, ako predchádzajúce vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera v časoch najväčších kríz.

Hlas-SD podľa opozície rozdáva milióny eur neziskovkám, ktoré patria jej kandidátom
Koaličná strana Hlas-SD rozdáva dotácie v miliónoch eur neziskovým organizáciám, ktoré patria jej kandidátom.

GIB EnergyX: Závod baterkárne v Šuranoch nebude ohrozovať zdravie obyvateľov
Závod na výrobu batérií v Šuranoch bude disponovať najmodernejšími filtračnými zariadeniami na trhu.