Železnice vyberali dodávateľa nových strojov dvadsať hodín
- 13:27 16.07.2013
- BRATISLAVA
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. vybrala dodávateľa dvadsiatich dieselmotorových vlakov v elektronickej aukcii trvajúcej vyše dvadsať hodín.
Zo slovensko-poľského súboja dvoch uchádzačov v tendri o získanie zákazky nakoniec vyšla úspešne spoločnosť ŽOS Vrútky a.s., keďže ponúkla najnižšiu cenu.
Pred samotnou aukciou predložila pôvodne najnižšiu ponuku poľská firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz s. a., a to vo výške 88,8 mil. eur.
Slovenská spoločnosť z Vrútok navrhla dodávku vlakov najprv na úrovni predpokladanej ceny 90 mil. eur a v následnej aukcii ju znížila na 77,96 mil. eur, teda o 12,04 mil. eur, resp. o 13,4 %. Jeden dieselový vlak tak bude stáť 3,898 mil. eur.
"Dodávka musí byť realizovaná do 31. 8. 2015. Termín dodania považujeme za reálny, bola to súčasť zadania," informovala agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová. Železničná spoločnosť uzavrela zmluvu so spoločnosťou ŽOS Vrútky 28. júna.
Záujemcov nediskriminovali
Podmienky uvedenej súťaže boli podľa železničiarov stanovené pre neobmedzený počet záujemcov. "Ich nediskriminačnú podobu potvrdil aj Úrad pre verejné obstarávanie v rozhodnutí, ktorým zamietol námietky jedného z uchádzačov," odpovedala na otázku k účasti iba dvoch uchádzačov v tendri Morháčová.
Súťažné podklady si pritom prevzalo štrnásť záujemcov. Projektovú dokumentáciu z pohľadu transparentnosti a otvorenosti podmienok podľa hovorkyne súčasne niekoľkokrát prekonzultovali s kanceláriou Jaspers vo Viedni. Ide o spoločnú pomoc na podporu projektov v európskych regiónoch spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie.
Štátny vlakový osobný dopravca nakúpi v rámci súčasného druhého projektu obnovy parku železničných koľajových vozidiel 20 dieselmotorových vlakov a deväť elektrických vlakov.
Pomôžu si eurofondami
Podobne ako v prípade prvého projektu, keď v uplynulých troch rokoch získal 32 nových vlakov troch typov, chce dodávku ďalších vlakov financovať s využitím peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava (OPD).
"V prípade financovania aktuálneho projektu očakávame väčšiu účasť fondov Európskej únie. Keďže tento projekt bude financovaný z prioritnej osi č. 4 OPD, kde platia mierne iné pravidlá ako to bolo pri prvom projekte financovanom z prioritnej osi č. 6," uviedla Morháčová. Kohézny fond by mal podľa nej na nákup 29 nových vlakov poskytnúť 80 % peňazí, štátny rozpočet 15 % a vlastné zdroje železničnej spoločnosti budú tvoriť zvyšných 5 %.
"Dokumentácia tohto projektu bola vypracovaná a odovzdaná na ministerstvo dopravy 27. júna. Jej schválenie na národnej úrovni a následné zaslanie na Európsku komisiu do Bruselu očakávame v priebehu júla," dodala Morháčová
Nové vlaky na rôznych trasách
Nové vlaky budú prevážať cestujúcich v rámci integrovaného dopravného systému Bratislava v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom a Trenčianskom samosprávnom kraji a v rámci integrovaného dopravného systému Košice v Košickom a Prešovskom kraji.
Dieselové vlaky železničiari nasadia na traťových úsekoch za západe Slovenska Leopoldov - Bratislava, Komárno - Nové Zámky, Nové Zámky - Nitra, Nitra - Leopoldov a Nové Zámky - Levice, ako aj na úsekoch na východe krajiny Moldava nad Bodvou - Košice, Medzilaborce - Humenné, Humenné - Kapušany pri Prešove - Prešov, Humenné - Strážske - Bánovce nad Ondavou - Košice, Humenné - Kapušany pri Prešove - Bardejov, Kechnec - Košice a Stakčín - Humenné.
Dieselové motorové jednotky budú vylepšeným modelom radu 861. "Konštrukčné riešenie je rovnaké ako pri predchádzajúcom projekte, z dôvodu zmien technickej legislatívy bude vo vybavení niekoľko odlišností a noviniek, napríklad internetové pripojenie cez WiFi," priblížila Morháčová.
Tieto vlaky s maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu majú 177 miest na sedenie, z toho 168 pevných a deväť sklopných sedadiel, a na státie 110 miest. Realizácia terajšieho projektu podľa železničiarov prispeje k vybudovaniu funkčného systému integrovanej dopravy v širšom okolí Bratislavy a Košíc. Vlakový dopravca zároveň očakáva zvýšenie záujmu verejnosti o kvalitnejšie a rýchlejšie cestovanie vlakmi.
Ján Počiatek schválil 29 vlakov
Minister dopravy Ján Počiatek schválil poskytnutie nenávratného finančného príspevku na dodanie 29 nových vlakov do roku 2015 v objeme takmer 170 mil. eur. Projekt Nové vlaky II bude podľa rezortu dopravy financovaný s využitím prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava. Prijímateľom pomoci je Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Výška pomoci dosahuje 169,968 mil. eur, z čoho z Kohézneho fondu EÚ bude uhradených 85 % a zo štátneho rozpočtu 15 % oprávnených nákladov.
Projekt dodania nových vlakov má názov Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu osobnú dopravu v rámci integrovaných dopravných systémov Bratislava a Košice a ministerstvo dopravy naň získalo odporúčanie od poradného orgánu Európskej komisie Jaspers. Štátny vlakový osobný dopravca počas dvoch rokov nakúpi deväť dvojsystémových elektrických vlakov od českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava za 86,6 mil. eur a dvadsať dieselových motorových vlakov od domácej spoločnosti ŽOS Vrútky a.s. za takmer 78 mil. eur. Vlaky budú premávať na regionálnych a prímestských traťových úsekoch na západnom a východnom Slovensku.
"Na trate pribudne 29 nových klimatizovaných vlakov k už dodaným 32 vlakom, ktoré si cestujúci veľmi pochvaľujú. Pohodlné a bezpečné cestovanie sa tak postupne stáva bežnou súčasťou každodenného života pre široký okruh ľudí," povedal minister Počiatek. Pripomenul, že tesne pred schválením sú aj ďalšie projekty týkajúce sa dodania trolejbusov a električiek. Projekt električkovej trate do bratislavskej Petržalky by mal byť schválený na jeseň tohto roku.
Ministerstvo dopravy pripravilo všetky projekty podľa vlastných slov v rekordne krátkom čase. "Pred deviatimi mesiacmi som rozhodol nefinancovať v aktuálnom období eurofondov projekt Filiálka, keďže nezávislá štúdia ho vyhodnotila ako ekonomický neefektívny a investične náročný. Európska únia by nám tento projekt nepreplatila a peniaze pre Slovensko by prepadli," uviedol Počiatek. Ako dodal, vynaložili nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu a Košice s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým k nej pritiahnuť viac cestujúcich z áut.
Terajší projekt na dodanie nových vlakov nadväzuje na predošlý, už úspešne zrealizovaný projekt obnovy železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko. Tentoraz je avšak úzko prepojený na integrovaný dopravný systém dvoch najväčších miest na Slovensku - Bratislavy a Košíc. Dosah integrovaného dopravného systému je v okruhu 100 kilometrov. Podpísaním zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku na tento projekt sa zvýšilo zazmluvnenie prioritnej osi 4 v OPD o 34 %. Celková kontrahácia OPD sa zvýšila o 4,5 % a v súčasnosti dosahuje takmer 70 %.
Ruské firmy využívajú bitcoiny: Nová legislatíva bojuje proti sankciám
Ruské firmy začali využívať v rámci zahraničných platieb bitcoiny a iné digitálne meny.
Turecká centrálna banka znižuje úrokovú sadzbu: Prvá redukcia po dvoch rokoch
Turecká centrálna banka znížila vo štvrtok kľúčovú úrokovú sadzbu o 250 bázických bodov. Znamená to prvú redukciu za takmer dva roky, pričom rozsah zníženia bol výraznejší, než sa čakalo.
NDS: Tunel Višňové bude hotový vo februári 2026
Národná diaľničná spoločnosť dokončila rokovania v súvislosti s termínom sprejazdnenia tunela Višňové.
Deepfake videá a falošné reklamy: Ako investičné podvody ohrozujú Slovákov
Počet zachytených digitálnych hrozieb na Slovensku vzrástol v druhej polovici roka 2024 o deväť percent v porovnaní s prvým polrokom.
Napriek sankciám luxusný tovar zo Západu plní ruské obchody
Napriek množstvu sankcií uvalených na Rusko a vysokému počtu firiem, ktoré krajinu po útoku na Ukrajinu opustili, bohatí obyvatelia Moskvy si v prípade západných značiek majú stále z čoho vyberať.