INEKO: Štát nedáva ľuďom reálne a dostatočné údaje o pripravovaných diaľniciach
- 11:48 22.11.2017
- Bratislava

O väčšine z vyše 80 kilometrov pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest za približne 20 miliárd eur nedáva štát ľuďom dostatočné informácie a reálne termíny ich výstavby či dokončenia. Myslia si to predstavitelia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
Pripravili preto vlastnú interaktívnu mapu, kde zhrnuli všetky získané údaje o jednotlivých úsekoch ciest. Napríklad o intenzitách dopravy, o stupňoch prípravy daných ciest aj s vlastnými odhadmi ich reálneho začiatku výstavby a dokončenia. Mapa je od stredy dostupná na internetovej stránke cesty.ineko.sk a inštitút ju chce pravidelne aktualizovať a pridávať do nej ďalšie informácie.
„Sme, žiaľ, v situácii, že ministerstvo a diaľničná spoločnosť zlyhávajú v transparentnosti a v poskytovaní základných informácií o takto dôležitých projektoch. Tak sme sa rozhodli, pokiaľ to bude nutné, túto transparentnosť aspoň sčasti nahradiť,“ uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave.
Ak by totiž podľa neho mali byť štátom a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) prezentované termíny diaľnic reálne, tak by v rokoch 2020 až 2027 musela NDS viac ako strojnásobiť počet aj celkovú dĺžku projektov, ktoré majú byť vo výstavbe. „Čo je úplne vylúčené. Bolo by to vylúčené aj v prípade, keby išlo o profesionálne, špičkovo riadenú spoločnosť,“ dodal Kovalčík.
Napríklad na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová a úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto politici podľa INEKO konečne priznávajú reálne termíny dokončenia, inde však podľa analytikov ďalej živia nesplniteľné očakávania. Pri úseku D1 Turany – Hubová predpokladá NDS začiatok výstavby na konci roka 2020 a dokončenie v roku 2026. Pri úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto je odhadovaný začiatok výstavby v roku 2021 a dokončenie v roku 2024.
Inštitút chce preto touto mapou podporiť verejnú diskusiu, a to aj o naliehavosti výstavby jednotlivých úsekov. Paradoxne by sa totiž podľa INEKO slabo vyťažené úseky R2 pri Rimavskej Sobote či R7 pri Dunajskej Strede mali stavať skôr ako oveľa naliehavejšie úseky na severe Slovenska.
Tie sa však pre zanedbanie prípravy v uplynulých rokoch podľa analytikov ani objektívne skôr stavať nedajú. Prehnaná pozornosť venovaná zatiaľ nepotrebným úsekom však podľa INEKO ich vyhliadky ďalej zhoršuje. „Chýba jasná, otvorená prioritizácia projektov,“ zdôraznil Kovalčík. Podobný projekt, teda interaktívnu mapu, by chcelo INEKO v budúcnosti urobiť aj pre cesty prvej triedy a pre železničnú sieť.

Remišová: Pre zmluvy MPRV na externé poradenstvo pri VO podávame podnet na NKÚ
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pod vedením ministra Richarda Takáča uzavrelo zmluvy na externé poradenstvo vo verejnom obstarávaní za státisíce eur.

Šimečka: Nezvolaním schôdze k transakčnej dani ukazuje koalícia dvojitý meter
Nezvolaním mimoriadnej schôdze Národnej rady (NR) SR, ktorú iniciovalo opozičné PS k zrušeniu transakčnej dane, ukazuje vládna koalícia dvojitý meter.

Kažimír: Pre ECB sú otvorené všetky možnosti, aj prestávka v znižovaní sadzieb
Európska centrálna banka (ECB) by si mala zachovať flexibilitu pri ďalšom rozhodovaní o nastavení menovej politiky.

Trump podporil republikánsky návrh zákona o odvrátení "shutdownu"
Americký prezident Donald Trump podporil návrh zákona o zabezpečení dočasného financovania činnosti federálnej vlády, ktorý predložila v Kongrese jeho Republikánska strana.

Konsolidácia by mala byť podľa premiéra vo výške až 2,4 miliardy eur
Slovensko bude musieť konsolidovať verejné financie v budúcom roku až vo výške 2,3 - 2,4 miliardy eur, pričom pôvodne to malo byť iba 600 - 800 miliónov eur.