Modrá versus červená: Ako ovplyvňujú farby vaše myslenie
- 19:15 24.04.2018
- Bratislava

Niektoré farby dokážu povzbudiť vašu inteligenciu či tvorivosť.
Keď sa ľudia pozerajú na červenú farbu, darí sa im o 31% viac pri úlohách zameraných na detaily, ako je pripomínanie si spomienok alebo korektúra textov. Ukázal to výskum publikovaný v časopise Science.
Vďaka modrej farbe sú však ľudia viac kreatívni. Modrá dokáže zdvojnásobiť počet kreatívnych nápadov, ktoré produkujú.
Profesorka Julie Zhuová, spoluautorka štúdie, povedala:
"Predchádzajúci výskum spojil modrú a červenú so zvyšovaním kognitívnej výkonnosti, ale nedokázal potvrdiť, ktorá farba ju viac podporuje. Skutočne to závisí od povahy úlohy."
Výskum sledoval viac ako 600 ľudí, ktorí robili šesť rôznych úloh, pričom niektoré zahŕňali detaily, iné tvorivosť. Úlohy boli vykonané na počítačoch, ktoré na pozadí úlohy zobrazovali buď červené alebo modré pozadie. Ľuďom sa viac darilo pri úlohách zameraných na detaily, keď bolo pozadie červené.
Profesorka Zhuová vysvetlila, že je to kvôli podvedomým signálom, ktoré farba vysiela:
"Vďaka dopravným značkám, záchranárskym vozidlám a červeným perám učiteľov si spájame červenú s nebezpečenstvom, chybami a opatrnosťou. Motivácia vyhýbania sa alebo čulejší stav, ktorý červená aktivuje, nás činí ostražitými, čím nám pomáha pri plnení úloh, kde je potrebná dôležitá pozornosť na to, aby sme mohli dať správnu alebo nesprávnu odpoveď. "
Modrá povzbudila ľudí, aby boli kreatívnejší. S modrým pozadím mali ľudia dvakrát toľko kreatívnych nápadov. Ravi Mehta, prvý autor štúdie, povedal, že to bolo preto, lebo sa ľudia cítili pokojne:
"Prostredníctvom asociácií s nebom, oceánom a vodou si väčšina ľudí spája modrú s otvorenosťou, mierom a pokojom. Benígne podnety spôsobujú, že ľudia sa cítia bezpečne, aby boli kreatívni a skúšali. Nie je prekvapujúce, že je to obľúbená farba mnohých ľudí."
Štúdie sa zameriavali na to, ako sa môžu farby používať v marketingu na zvýšenie predaja produktov. Výskumníci zistili, že červená pomohla predať zubnú pastu, keď boli zdôraznené negatívne aspekty, ako napríklad prevencia kazov. Pri viac pozitívnych a aspiračných posolstvách, ako napríklad bielenie zubov, pomohla predať pastu modrá farba.

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu
Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.

Autá DMC-12 známe z filmovej trilógie Návrat do budúcnosti sa vytrácajú z ciest
Autá DeLorean, ktoré preslávila filmová trilógia Návrat do budúcnosti, sa vytrácajú z ciest a postupne sa stávajú skôr zberateľskými predmetmi ako funkčnými vozidlami.

Mach zo záhrady netreba odstraňovať, pre toto je užitočný
Dlhoveký zelený nepriateľ záhradkárov nemusí byť na škodu.

Objavili sme novú farbu, hlásia vedci
Podľa vedcov ľudia podobnú farbu ešte nevideli.

Podvod s dubajskou čokoládou: Na toto si dajte pozor
Na trendovej sladkosti sa pokúšajú zarobiť aj podvodníci. Ako rozoznať podvod?