• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 17.1.2025Meniny má Nataša
-1°Bratislava

Modrá versus červená: Ako ovplyvňujú farby vaše myslenie

  • 19:15 24.04.2018
  • Bratislava
Modrá versus červená: Ako ovplyvňujú farby vaše myslenie

Niektoré farby dokážu povzbudiť vašu inteligenciu či tvorivosť.

Keď sa ľudia pozerajú na červenú farbu, darí sa im o 31% viac pri úlohách zameraných na detaily, ako je pripomínanie si spomienok alebo korektúra textov. Ukázal to výskum publikovaný v časopise Science.

Vďaka modrej farbe sú však ľudia viac kreatívni. Modrá dokáže zdvojnásobiť počet kreatívnych nápadov, ktoré produkujú.

Profesorka Julie Zhuová, spoluautorka štúdie, povedala:

"Predchádzajúci výskum spojil modrú a červenú so zvyšovaním kognitívnej výkonnosti, ale nedokázal potvrdiť, ktorá farba ju viac podporuje. Skutočne to závisí od povahy úlohy."

Výskum sledoval viac ako 600 ľudí, ktorí robili šesť rôznych úloh, pričom niektoré zahŕňali detaily, iné tvorivosť. Úlohy boli vykonané na počítačoch, ktoré na pozadí úlohy zobrazovali buď červené alebo modré pozadie. Ľuďom sa viac darilo pri úlohách zameraných na detaily, keď bolo pozadie červené.

Profesorka Zhuová vysvetlila, že je to kvôli podvedomým signálom, ktoré farba vysiela:

"Vďaka dopravným značkám, záchranárskym vozidlám a červeným perám učiteľov si spájame červenú s nebezpečenstvom, chybami a opatrnosťou. Motivácia vyhýbania sa alebo čulejší stav, ktorý červená aktivuje, nás činí ostražitými, čím nám pomáha pri plnení úloh, kde je potrebná dôležitá pozornosť na to, aby sme mohli dať správnu alebo nesprávnu odpoveď. "

Modrá povzbudila ľudí, aby boli kreatívnejší. S modrým pozadím mali ľudia dvakrát toľko kreatívnych nápadov. Ravi Mehta, prvý autor štúdie, povedal, že to bolo preto, lebo sa ľudia cítili pokojne:

"Prostredníctvom asociácií s nebom, oceánom a vodou si väčšina ľudí spája modrú s otvorenosťou, mierom a pokojom. Benígne podnety spôsobujú, že ľudia sa cítia bezpečne, aby boli kreatívni a skúšali. Nie je prekvapujúce, že je to obľúbená farba mnohých ľudí."

Štúdie sa zameriavali na to, ako sa môžu farby používať v marketingu na zvýšenie predaja produktov. Výskumníci zistili, že červená pomohla predať zubnú pastu, keď boli zdôraznené negatívne aspekty, ako napríklad prevencia kazov. Pri viac pozitívnych a aspiračných posolstvách, ako napríklad bielenie zubov, pomohla predať pastu modrá farba.

Zdroj: Info.sk, TM, science.sciencemag.org, spring.org.uk, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Fatálna chyba v zime: Na toto si dávajte pozor, ak cestujete s dieťaťom

Fatálna chyba v zime: Na toto si dávajte pozor, ak cestujete s dieťaťom

6:59 13.01.2025Zaujímavosti

Bežná chyba pri cestovaní v aute v chladnom počasí môže stáť vaše dieťa život.

Ak máte tento program na rúre na pečenie, radšej ho nepoužívajte. Pokazí vám rúru

Ak máte tento program na rúre na pečenie, radšej ho nepoužívajte. Pokazí vám rúru

20:29 11.01.2025Zaujímavosti

Odborníci varujú, že používanie tejto funkcie na rúre skráti životnosť vášho spotrebiča na polovicu.

Video: Dievčatko padalo z lanovky celých 12 metrov

Video: Dievčatko padalo z lanovky celých 12 metrov

18:41 11.01.2025Zaujímavosti

V lyžiarskom stredisku takmer došlo k tragédii.

Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend

Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend

16:30 10.01.2025Zaujímavosti

Belgický štátny potravinový úrad vydal varovanie, v ktorom občanov vystríha pred zužitkovaním vianočných stromčekov v potravinách.

Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku

Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku

7:18 10.01.2025Zaujímavosti

Zákazník taxi služby s autonómnym vozidlom takmer omeškal let kvôli zlyhaniu systému v aute.