Vláda prijala stratégiu znižovania znečistenia ovzdušia

Pomer znečisťujúcich častíc zo spaľovania tuhých látok v ovzduší by sa mal na Slovensku dosiahnuť napríklad podporou využitia slnečnej energie v domácnostiach.
To sú len niektoré opatrenia na redukciu znečisťujúcich látok z lokálneho vykurovania, ktoré obsahuje vládna Stratégia pre redukciu látok PM10. Ide o častice, ktoré sú voľne rozptýlené v ovzduší a pochádzajú z výfukových plynov alebo zo spaľovania tuhých látok.
Podľa materiálu, ktorý dnes schválil kabinet, by sa mal optimalizovať aj druh a kvalita palív v lokálnych kúreniskách na vykurovanie domácností. Spolufinancovaním výmeny vykurovacích telies sa majú podporiť výlučne zariadenia s nízkou produkciou tuhých látok. Okrem toho chcú zaviesť legislatívne nástroje možnosti kontroly domácich kúrenísk a malých zdrojov tak, ako je to pri veľkých a stredných zdrojoch. Zabezpečiť sa má aj evidencia lokálnych kúrenísk s relevantnými údajmi.
Slovensko je v procese infringementu
"My túto vec, samozrejme, komunikujeme aj s predstaviteľmi ZMOS-u," povedal po rokovaní vlády minister životného prostredia Peter Žiga.
Pripúšťa, že sa to bude dotýkať mnohých občanov, ktorí majú vykurovanie zabezpečené jednoduchším spôsobom. Aj v tejto oblasti však podľa neho treba hľadieť na vplyvy na životné prostredie.
Slovensko pritom, podobne ako mnoho ďalších európskych krajín, je v procese infringementu. Dôvodom je neplnenie požiadaviek Smernice Európskeho Parlamentu a Rady o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe.
Druhou veľkou oblasťou znižovania látok PM10 sú potrebné opatrenia v oblasti dopravy. Podľa stratégie treba sledovať a vyhodnocovať dodržiavanie zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel. Pri cestnom mýte na nákladné autá by sa mali viac diferencovať sadzby podľa emisných tried. V mestách chcú regulovať dopravu inteligentnými systémami jej riadenia.
Jedným z ich cieľov by malo byť aj odstraňovanie kongescií a znečisťovania ovzdušia. Dosiahnuť sa to dá napríklad navádzaním a odkláňaním dopravy na obchádzkové trasy v prípade, ak hodnoty emisií PM10 presiahnu isté hodnoty.
Žiga si vie predstaviť nízkoemisnú zónu v Tatrách
Materiál hovorí aj o možnosti vytvoriť nízkoemisné zóny, ak to miestne komunikácie umožňujú. Mali by byť najmä v územiach s vyššou hustotou obyvateľstva, prevažne v mestách, a kde je za neuspokojivú kvalitu ovzdušia zodpovedná predovšetkým cestná doprava. V obciach by sa podľa stratégie v doprave mali kombinovať cenové režimy pre bežnú dopravu s efektívnymi službami verejnej dopravy a infraštruktúrou pre cyklistickú a ostatnú nemotorizovanú dopravu.
Vyriešiť treba aj nabíjanie a dopĺňanie paliva do ekologických vozidiel. Materiál počíta aj s mnohým ďalšími opatreniami. Minister Žiga by si vedel predstaviť v našich podmienkach nízkoemisnú zónu napríklad v Tatrách, alebo oblastiach, ktoré až tak nie sú zahltené dopravou, ale sú podstatné pre turistiku a cestovný ruch. Podľa jeho slov sa takáto politika ľahšie robí v tých veľkých mestách, kde je vybudované metro, ktoré napríklad Bratislave chýba.

Primátorovi Šale sa vyhrážali na sociálnej sieti smrťou
Primátorovi Šale Jozefovi Belickému sa na sociálnej sieti vyhrážali v nedeľu 30. marca smrťou.

Mimoriadna správa VOP odhaľuje porušenia zo strany polície za ostatných 13 rokov
Mimoriadna správa verejného ochrancu práv o skutočnostiach nasvedčujúcich závažnému porušeniu základných práv a slobôd konaním Policajného zboru odhaľuje porušenia zo strany polície za ostatných 13 rokov.

VšZP zvýšila úhrady pre Nemocnicu Bory, reagovala na rastúci dopyt poistencov
Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa od 1. marca zvýšila úhrady pre bratislavskú Nemocnicu Bory.

Od 1. apríla sa menia kritériá fyzickej zdatnosti pre uchádzačov do Policajného zboru
Ministerstvo vnútra SR mení od 1. apríla kritériá fyzickej zdatnosti pre uchádzačov o prijatie do Policajného zboru.

Meteorológovia majú zlé správy. Na toto sa pripravte
SHMÚ upozorňuje na výraznú zmenu počasia.