Výmena rušňov a vozňov starších ako 10 rokov by stála 2,2 mld. eur
- 14:02 04.11.2018
- Bratislava

Keby sa mali v osobnej vlakovej doprave na Slovensku vymeniť všetky rušne a vozne, ktoré sú staršie ako desať rokov, stálo by to 2,2 miliardy eur.
V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to zdôraznil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
S niektorými výhradami voči železničnej doprave podľa vlastných slov súhlasí, niektoré môže dať preveriť, ale nemyslí si, že by sa stav rapídne zhoršoval. „To nie je pravda, lebo v tom prípade by sme nemohli každé ráno poslať o 300 vlakových súprav viac,“ uviedol šéf rezortu dopravy.
Opozičný poslanec hnutia OĽaNO Ján Marosz a Érsekov oponent v diskusii si však myslí, že toľko meškaní vlakov ako v súčasnosti nikdy nebolo. Podľa neho je problém na železnici vypuklý, veľmi nekvalitná je údržba železničných tratí a upozorňuje aj na zlé zásobovanie náhradnými dielmi. Podľa poslanca chýbajú napríklad výhybky.
Érsek reagoval, že ak sú takéto problémy, tak o nich nevie a takúto informáciu si musí overiť. Stav na železnici treba podľa jeho slov zlepšovať postupne. Čo sa týka infraštruktúry, teda koľajníc, je podľa ministra potrebné opravovať trate, ktoré sú. A rovnako je podľa neho nutné postupne dopĺňať vozový park v osobnej doprave novými vlakmi.
Diskutujúci sa okrem iného venovali aj téme financovania ciest prvej triedy. Podľa poslanca Marosza smeruje do tejto oblasti každoročne z rozpočtu málo peňazí, pritom 40 % ciest prvej triedy je v zlom stave. Skrytý dlh na tieto cesty tak bude podľa neho narastať.
Minister Érsek však doplnil, že na tieto cesty by malo ísť najbližšie štyri roky dodatočných 200 miliónov eur. Teda každý rok 50 miliónov eur. Podľa Marosza tieto prostriedky v návrhu rozpočtu na budúci rok nevidno. „To sú zase len sľuby. Obávam sa, že tie peniaze neprídu,“ dodal.
Čo sa týka rozpočtu ministerstva dopravy, Érsek tiež avizoval, že rezort má pripravenú rezervu vo výške 150 miliónov eur. Financie z nej by mohli smerovať na projekty, ktoré nebude možné financovať z eurofondov. Ale zároveň by sa mali do oblasti dopravy presunúť aj eurofondy z iných rezortov, ktoré ich nedokážu vyčerpať. Érsek avizoval, že by mohlo ísť o sumu približne 150 miliónov eur.

Sú jazdené elektromobily spoľahlivé? Testy ukázali skutočnú degradáciu batérie
Batérie jazdených elektrických áut si držia výkonnosť aj po rokoch.

Prieskum: Finančné problémy sú druhou najčastejšou príčinou zlého spánku
Finančné problémy sú pre viac ako štvrtinu ľudí, ktorí nespávajú dobre, druhou najčastejšou príčinou zlého spánku.

Decathlon sťahuje z predaja nebezpečný výrobok
Obchodný reťazec varuje zákazníkov, aby výrobok vrátili v mieste predaja.

Obchodné reťazce sťahujú z trhu mrazený mäsový produkt
Zo slovenského a českého trhu sťahujú nevyhovujúce mäso.

Zlato rastie na rekordné úrovne, ako investícia má svoje špecifiká
Cenu zlata posúva na aktuálne rekordné úrovne najmä zvýšené geopolitické napätie. V piatok prekonala už hranicu 3000 USD (2770 eur) za uncu (31,1 gramu).