Naozaj sú ľaváci horší vodiči? Odpovede priniesli až praktické výskumy a dáta
Podľa štatistík je v populácii približne 10 % ľavákov. Vo väčšine krajín sa jazdí napravo a tiež väčšina funkcii v aute je ovládaná pravou rukou. Je teda pre ľavákov ťažšie naučiť sa dobre šoférovať a je u nich väčšie riziko spôsobenia nehody?
Jeden z výskumov hovorí o tom, že je väčšia pravdepodobnosť u ľavákov, že zomrú skôr ako praváci, najmä za volantom. V inom výskume sa zase potvrdilo, že ľaváci častejšie prejdu testom v autoškole na prvýkrát - až o 10 %. Nie je však celkom jasné, či ide o vzťah medzi ľaváctvom a šoférovaním alebo či jedno zapríčiňuje druhé. Výsledky boli tiež často hodnotené iba na základe sebahodnotenia, teda nie podľa reálnych problémov pri šoférovaní.
Väčšina ľavákov nemá pocit, že by mali so šoférovaním nejaké potiaže zapríčinené tým, že sú ľaváci. Vysvetlením môže byť aj to, že ide o zručnosť, ktorú nadobúdajú ako novú a od začiatku si musia zvyknúť na používanie pravej a ľavej ruky a nôh určitým spôsobom. Nemusia teda prerábať svoje nevedomé zvyky, iba sa naučiť nové. Keď si na to časom zvyknú, ich pohyby sa zautomatizujú.
Ľaváci by mohli mať výhradu predovšetkým voči prevodovej páke, ktorá sa ovláda pravou rukou. Zdá sa však, že omnoho dôležitejšiu funkciu zohráva práve ľavá ruka, ktorá je u nich dominantná, pretože ňou kontrolujú smer jazdy. Pravá ruka je síce tiež dôležitá, keď potrebujú preradiť rýchlosť, ale v dnešnej dobe, kedy sú na trhu aj automatické prevodovky sa zdá, že tento problém nie je zásadný.
Ovládanie funkcii ako rádio, klimatizácia či navigácia je sústredené do stredovej konzoly auta. Mohlo by sa teda zdať, že v našich končinách to bude pre ľavákov opäť menší problém. Väčšina áut má však ovládanie týchto funkcii aj na volante, čo im manipuláciu značne uľahčuje. Výhodou pre ľavákov je napríklad lepšia zručnosť pri platení cez okienko vodiča, či podávaní dokladov cestnej kontrole. To však platí iba tam, kde sa jazdí s volantom na ľavej strane.
Byť ľavákom však nezahŕňa iba dominanciu ľavej ruky, ale tiež ľavej nohy, ktorá je pri šoférovaní využívaná iba vo veľmi malej miere pri preraďovaní. Pri brzdení a zrýchľovaní používame pravú nohu. Aj tu ide však iba o zvyk, ktorý keď sa stane zautomatizovaným, nerobí ľavákom žiadne ťažkosti. Samozrejme je vždy možné kúpiť si auto s automatickou prevodovkou a tomuto problému sa tak úplne vyhnúť.
To, že byť ľavákom nespôsobuje problémy pri šoférovaní, dokazujú aj vynikajúci jazdci z histórie, o ktorých sa vie, že boli alebo sú ľaváci:
Ayrton Senna bol brazílsky automobilový pretekár F1, ktorý sa stal trikrát majstrom sveta.
Valentino Rossi je taliansky motocyklový pretekár, ktorý získal 9-krát titul majstra sveta.
Buzz Aldrin je bývalý americký stíhací pilot a astronaut, bol pilotom Apollo 11 počas prvej misie na Mesiac.
Zdroj: Autoviny.sk
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.