• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 22.12.2024Meniny má Adela
Bratislava

Čo znamenajú jednotlivé úrovne autonómneho riadenia? Pozrite si jednoduché vysvetlenie

  • 9:52 20.12.2018
  • Bratislava
Čo znamenajú jednotlivé úrovne autonómneho riadenia? Pozrite si jednoduché vysvetlenie

Možno aj vy už vlastníte auto s autonómnou technológiou na palube!

Na autonómnych vozidlách už výrobcovia tvrdo pracujú a každoročne prichádzajú s novými inováciami, ktoré majú v budúcnosti zvýšiť plynulosť a bezpečnosť na cestách. Autonómne vozidlá však existujú už dnes a s veľkou pravdepodobnosťou vám jedno stojí vo vašej garáži. Napriek tomu, že v súčasnosti ešte zákony nepovoľujú výrobcom prevádzkovať plne automatizované vozidlá, mnohé z nich už potrebnou technológiou disponujú.

Poznáme až päť úrovní autonómneho riadenia

Úroveň 0 – Ide o všetky vozidlá bez akýchkoľvek autonómnych technológií. V praxi to znamená, že vozidlo nedokáže samostatne zasahovať do riadenia a kontrolu nad vozidlom má výhradne vodič. Takéto autá majú zvyčajne len parkovacie senzory či tempomat na udržiavanie rýchlosti.

Úroveň 1 – Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat.

Úroveň 2 – Využíva technológie prvého stupňa, ktoré sú v aute navzájom prepojené. Vďaka tomu môže vozidlo v určitých situáciách na obmedzený čas prebrať úplnú kontrolu nad rýchlosťou a riadením. V prípade akýchkoľvek problémov sú však systémy odkázané na zásah vodiča.

Úroveň 3 – Posúva schopnosti autonómneho vedenia vozidla na vyššiu úroveň. Takto vybavené auto dokáže na základe zadanej trasy samostatne vykonávať všetky úkony vodiča. Problém tohto systému tkvie v tom, že nedisponuje bezpečnostnou poistkou a v prípade núdzovej situácie musí úlohu vedenia okamžite prebrať vodič. Ide o pomerne nebezpečný koncept, a preto mnohí výrobcovia tento stupeň vývojovo radšej „preskočili“ a pustili sa rovno do štvrtej úrovne.

Úroveň 4 – Aj naďalej vyžaduje zásah vodiča v kritických situáciách. Na rozdiel od predchádzajúcej úrovne však zvládnu systémy takto vybaveného vozidla vyriešiť aj komplikované situácie na ceste a v prípade nevyhnutného zásahu vodiča dokážu s autom najprv bezpečne zastaviť. Až po bezpečnom zastavení systémy vyzvú vodiča, aby pokračoval ďalej.

Úroveň 5 – Ide o plne autonómne vozidlo, ktoré v žiadnej situácii nepotrebuje zásah vodiča. Auto je tak po celý čas kontrolované výhradne počítačom a v mnohých predstavených konceptoch už výrobcovia ani nepočítajú s ovládacími prvkami ako sú pedále či volant.

Zdroj: Autoviny.sk

Zdroj: Peter Orosz, autoviny.sk, Foto, video: Volkswagen, Youtube
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025

Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025

19:40 12.12.2024Auto

Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.

Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla

Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla

11:08 03.12.2024Auto

Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.

Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli

Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli

10:19 13.11.2024Auto

Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.

Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest

Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest

11:26 07.11.2024Auto

Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.

Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu

Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu

14:04 06.11.2024Auto

Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.