Octavia oslavuje 60 rokov. Tú najnovšiu vyhlásili za najlepšie vozidlo svojej triedy
V priebehu desaťročí Škoda vyrábala aj dvojdverovú Octaviu Super či špeciál Touring Sport. Od roku 1959 sa Octavie vyrobilo dovedna 6,5 milióna kusov.
Škoda Octavia oslavuje 60 rokov od začiatku svojej výroby - prvé automobily zišli z výrobnej linky závodu v Mladej Boleslavi v januári 1959. V polovici 90. rokov na obľúbený model nadviazala prvá novodobá generácia, z ktorej sa čoskoro stal bestseller značky na mnohých svetových trhoch.
Typové označenie Octavia sa v ponuke automobilky ŠKODA prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz „octavia“ znamená ôsma. Vtedy išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu z roku 1933.
Prvé dvojdverové automobily ŠKODA Octavia začali z výrobnej linky hlavného závodu v Mladej Boleslavi schádzať v januári 1959, najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Octavia dosahovala najväčšiu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovala 7,7 l benzínu. Nový modelový rad Octavia priniesol okrem atraktívnych tvarov aj vyššiu úroveň jazdného komfortu a ovládateľnosti vďaka vinutým pružinám a skrutnému stabilizátoru prednej nápravy. Počas roka 1959 posilnili bezpečnosť vozidla tiež účinnejšie asymetrické hlavné svetlomety.
V ponuke bol aj typ Octavia SUPER so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. O automobily modelového radu Octavia bol vo svete veľký záujem. Na rozdiel od štátov s trhovým hospodárstvom, československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.
Ženevský autosalón 10. marca 1960 bol miestom premiéry športovej verzie Octavia Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch a súťažiach v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Príkladom je hetrik, ktorý Octavia dosiahla vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.
Dňa 11. septembra 1960 sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo s kompaktnými vonkajšími rozmermi 4 065 x 1 600 x 1 430 mm ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor so základnou dĺžkou 965 mm a s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu.
Posledná dvojdverová Octavia, verzia SUPER sivej farby, opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel ŠKODA 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo Kvasiny 21. decembra 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel Octavia prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu Octavia Combi.
Najnovšie ocenenie od nemeckého auto motor und sport
Čitatelia motoristického časopisu Auto Motor und Sport už siedmykrát zvolili model Octaviu za najlepšie vozidlo svojej triedy v kategórii importovaných automobilov. Jedná sa o výsledok ankety s názvom BEST CARS, ktorej ste mali možnosť zúčastniť sa aj vy. V tomto ročníku o prestížne ocenenie bojovalo 385 modelov v jedenástich kategóriách a medzi kompaktnými importovanými vozidlami sa presadila s úctyhodným podielom 16,6 percenta zo všetkých odovzdaných hlasov.
S vyše 388 000 celosvetovo predanými vozidlami a s viac ako 58 000 vozidlami dodanými zákazníkom v Nemecku Octavia aj v roku 2018 potvrdila svoju pozíciu bestselleru značky, pričom všetky jej motory plnia emisnú normu Euro 6 d-TEMP a k dispozícii ponúka aj voliteľný Virtuálny Kokpit.
Zdroj: Autoviny.sk
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.