SEAT našiel alternatívu k elektrine a CNG, prichádza s bio odpadom ako palivom pre autá
Použiť ako palivo pre osobné automobily biologický odpad nie je taký nonsens, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Dôležité je jeho korektné spracovanie a extrahovanie biometánu, ktorý potom dokáže spaľovať upravený benzínový motor.
Výrobcovia automobilov sa neustále snažia hľadať nové druhy paliva, ktoré by dokázalo spĺňať čoraz vyššie nároky na ekológiu a znižovanie emisií. SEAT prišiel s novinkou v rámci svojho projektu Life Methamorphosis a ako nový druh paliva chce využiť biologický odpad.
Ako palivo sa dnes okrem nafty a benzínu používa aj CNG, LPG, elektrina, etanol a vodík. Ďalším z navrhovaných palív je aj biometán, ktorý vzniká z biologického odpadu. Ten patrí k obnoviteľným zdrojom a proces získavania biometánu prebieha v piatich krokoch.
Keďže v prvom rade ide o odpad, prvým a veľmi dôležitým krokom je jeho správna recyklácia. Podľa údajov zo Španielska sa recykluje iba 40% všetkého vyprodukovaného odpadu. Závod Ecoparc 2 v Barcelone zváža organický odpad z hnedých kontajnerov spolu s časťou bio odpadu zo šedých kontajnerov. Po dôslednom vytriedení biologického odpadu sa bio odpad umiestní do nádob s objemom 4 500 m3 a výškou 26 metrov.
Druhým krokom je premena biologického odpadu na biometán. V nádobách, v ktorých nie je kyslík, dochádza k procesu premeny, ktorý vedie k rozkladu bio odpadu. Po 30 dňoch vznikne plyn obsahujúci 65% metánu, ktorého kvalita je však ešte príliš nízka na to, aby slúžil ako palivo.
Ďalším krokom je teda rafinácia, čiže zjemnenie a prečistenie. Ide o technologický postup, pri ktorom sa surovina zbavuje nečistôt a napríklad aj oxidu uhličitého, ktorý vznikol spolu s metánom a treba ho odstrániť. Rafináciou sa teda zvýši kvalita paliva, ktoré bude následne možné použiť ako bio palivo.
Štvrtou fázou je stlačenie plynu a jeho skladovanie.
Nakoniec prichádza na rad testovanie. Testy kvality sa robia na štyroch vozidlách so zážihovým motorom, ktorý je prispôsobený na spaľovanie zemného plynu, čiže CNG. Tri z nich sú SEAT Leon a spolu s nimi sa projektu zúčastnil aj SEAT Arona. Tankovanie biometánu do vozidla určeného na CNG trvá do 3 minút.
Výpočty SEATu tvrdia, že ak by sa všetok biologický odpad z Ecoparcu 2 použil na výrobu biometánu, jeho množstvo by postačovalo pre 3 750 vozidiel SEAT Leon, aby každý rok obišli našu planétu. Množstvo biometánu, ktoré dokáže závod vyrobiť, vystačí na rok pre 10 000 áut, ak jazdia v priemere 15 000 km ročne. Výrobou biometánu vraj vzniká až o 80% menej emisií oxidu uhličitého ako pri spaľovaní benzínu. Definitívne výsledky a vyhodnotenie vplyvu paliva na motory bude možné urobiť až po odjazdení 30 000 km u každého z testovaných automobilov. V každom prípade by mohlo ísť o obrovský prínos pre ekológiu.
Zdroj: Autoviny.sk
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.