• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 18.3.2025Meniny má Eduard
Bratislava

OĽaNO: Podporujeme liberalizáciu dopravy, ale treba najprv nastaviť pravidlá

  • 14:17 07.08.2019
  • Bratislava
OĽaNO: Podporujeme liberalizáciu dopravy, ale treba najprv nastaviť pravidlá

Opozičné hnutie OĽaNO podporuje myšlienku liberalizácie dopravy. Súčasne však tvrdí, že je potrebné najprv nastaviť pravidlá.

Reagovalo tak na informácie, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR spúšťa liberalizáciu železničných tratí.

Hnutie konštatuje, že chce, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich. Podľa poslanca OĽaNO Jána Marosza to však nejde „chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na desať rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich premávať jednotlivé spoje“.

Ministerstvo hovorí, že dopravcom určí rozsah výkonov, no už dnes je jasné, že na niektorých tratiach, vrátane úseku medzi Žilinou a Rajcom, by v dohľadnej dobe bolo treba zvýšiť počet spojov aj o 50 %. Ak tam minister dopravy 'zabetónuje' dopravcu s pevnými podmienkami, ľudia sa budú roky voziť v preplnených vlakoch,“ podotkol Marosz.

Ako riziko vidí hnutie OĽaNO aj neochotu niektorých dopravcov vstupovať do integrovaných systémov a deliť si tržby s ostatnými dopravcami. „Štát by mal najprv nastaviť pravidlá, dopravu skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje, a potom na jednotlivé úseky súťažením získať súkromných prevádzkovateľov,“ zdôraznil poslanec.

Marosz zároveň vyjadril podozrenie, že v súťaži o dopravcu na prvú trať môže ísť o machináciu a tender môže mať už vopred víťaza. „Ministerstvo dopravy tvrdí, že prvý dopravca by mal začať jazdiť už od februára 2020. Ani po tom, čo boli informácie o tendri rok zverejnené, nie je možné nájsť dopravcu za sedem mesiacov. Normálny čas férovej súťaže sú dva až tri roky,“ myslí si Marosz.

Rezort dopravy v stredu informoval o tom, že spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina – Rajec. Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas 10 rokov. MDV SR si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Podnikatelia musia mať do konca marca transakčný účet, nemusia si zakladať nový

Podnikatelia musia mať do konca marca transakčný účet, nemusia si zakladať nový

DNES - 17:22Ekonomické

V súvislosti s novou daňou z finančných transakcií, ktorá sa začne platiť od apríla, musia mať podnikatelia do 31. marca zriadený transakčný účet.

KDH: Financovanie samospráv nie je udržateľné, vláda k nim pristupuje zle

KDH: Financovanie samospráv nie je udržateľné, vláda k nim pristupuje zle

DNES - 13:20Ekonomické

Situácia vo financovaní samospráv nie je dlhodobo udržateľná, upozornili predstavitelia opozičného KDH.

Ruský plynárenský koncern Gazprom vykázal podľa ruských štandardov vlani stratu

Ruský plynárenský koncern Gazprom vykázal podľa ruských štandardov vlani stratu

VČERA - 19:47Ekonomické

Ruský plynárenský koncern Gazprom vykázal za minulý rok podľa ruských účtovných štandardov čistú stratu takmer 13 miliárd USD.

Audi zruší do piatich rokov v Nemecku 7500 pracovných miest

Audi zruší do piatich rokov v Nemecku 7500 pracovných miest

VČERA - 19:12Ekonomické

Nemecký výrobca luxusných áut Audi oznámil, že do piatich rokov zruší na domácom trhu 7500 pracovných miest.