Car-sharing v Nemecku zatiaľ nedokáže nahradiť vlastníctvo auta
- 13:19 10.08.2019
- Düsseldorf

Približne len 5 % Nemcov považuje službu zdieľania vozidla, tzv. car-sharing, ako alternatívu k vlastníctvu vozidla. Navyše, len niekoľko nemeckých miest má dostatočný počet obyvateľov na to, aby bol car-sharing hospodárny. Vyplýva to zo štúdie konzultačnej spoločnosti A.T. Kearney.
„Ziskový car-sharing vyžaduje určitý minimálny počet používateľov v kombinácii s ich vysokou hustotou, čo však nespĺňajú ani mnohé nemecké veľkomestá,“ povedal pre agentúru DPA predstaviteľ A.T. Kearney Wulf Stolle. Podľa neho iba 11 miest má dostatočnú veľkosť a počet obyvateľov, aby mohlo ekonomicky úspešne ponúkať car-sharingové služby. Lukratívne marže však poskytujú iba tri z nich: Berlín, Hamburg a Mníchov.
Podľa výpočtov štúdie môžu tieto služby nahradiť najviac dva milióny súkromných vozidiel, a aj to len vtedy, ak všetci potenciálni klienti prestúpia výlučne na car-sharing. Nemeckí motoristi, vrátane tých, ktorí túto službu využívajú, si však stále cenia vlastné autá. V prvom rade preto, že sú neustále k dispozícii. Preto zatiaľ bude car-sharing iba dodatočnou možnosťou, ale nie plnohodnotnou náhradou vlastného auta.
Nemecká trhová jednotka v oblasti car-sharingu Sharenow vidí v štúdii potvrdenie jej názoru. „Štúdia A.T. Kearney podporuje náš názor, že súkromné vozidlo v Nemecku aj naďalej zohráva príliš dôležitú úlohu, aby došlo k výraznej zmene v spôsobe mobility,“ povedal šéf spoločnosti Oliver Reppert. Podľa neho to môžu zmeniť iba politici.
Autori štúdie odporúčajú lepšie integrovať car-sharing do verejnej dopravy, keďže v súčasnosti sú tieto služby skôr konkurenciou pre autobusovú a železničnú dopravu.
Pre účely štúdie A.T. Kearney oslovil viac než tisíc ľudí v Nemecku, USA a vo Veľkej Británii, z čoho polovicu tvoria klienti car-sharingovej spoločnosti. V porovnaní s obidvomi ďalšími sledovanými trhmi je car-sharing v Nemecku veľmi populárny: kým v USA a Británii využíva túto službu aspoň raz mesačne polovica respondentov, v Nemecku sú to až dve tretiny.
Klienti v Nemecku sú však oveľa spokojnejší s ponukou než vo Veľkej Británii a v USA. Podľa štúdie by si britské a americké spoločnosti mali brať príklad z nemeckého trhu z hľadiska vozového parku, dostupnosti vozidiel a cien. Štúdia okrem toho zistila, že ľudia vo veku do 30 rokov sú otvorenejší ku car-sharingu než starší respondenti.

Podnikatelia musia mať do konca marca transakčný účet, nemusia si zakladať nový
V súvislosti s novou daňou z finančných transakcií, ktorá sa začne platiť od apríla, musia mať podnikatelia do 31. marca zriadený transakčný účet.

KDH: Financovanie samospráv nie je udržateľné, vláda k nim pristupuje zle
Situácia vo financovaní samospráv nie je dlhodobo udržateľná, upozornili predstavitelia opozičného KDH.

Ruský plynárenský koncern Gazprom vykázal podľa ruských štandardov vlani stratu
Ruský plynárenský koncern Gazprom vykázal za minulý rok podľa ruských účtovných štandardov čistú stratu takmer 13 miliárd USD.

Audi zruší do piatich rokov v Nemecku 7500 pracovných miest
Nemecký výrobca luxusných áut Audi oznámil, že do piatich rokov zruší na domácom trhu 7500 pracovných miest.

Richard Raši vytýka Majerskému rozdeľovanie dotácií a čerpanie eurofondov
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Raši vytýka predsedovi Prešovského samosprávneho kraja a KDH Milanovi Majerskému nespravodlivé rozdeľovanie dotácií kraja.