Elektronické diaľničné známky začnú platiť od roku 2015
- 17:43 15.08.2013
- BRATISLAVA
Motoristi sa môžu od začiatku roka 2015 pripraviť na používanie elektronických diaľničných známok spolu so súčasnými papierovými nálepkami.
Návrh zákona o diaľničnej známke by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára 2015 a nahradí platnú časť zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon) z roku 1961.
"Navrhovaný elektronický systém predaja diaľničných známok zabezpečí užívateľom spoplatnených úsekov komfortnejší a širší spôsob nákupu diaľničnej známky. Zároveň nebude dochádzať k ich obmedzovaniu z dôvodu vizuálnej kontroly, napríklad spomaľovanie dopravy a tvorba kolón," zdôvodňuje pripravované zavedenie elektronizácie predaja diaľničných známok ministerstvo dopravy.
Nový spôsob má zároveň zvýšiť efektívnosť kontroly zaplatenia poplatku cez stacionárne alebo mobilné elektronické zariadenia zavedením objektívnej zodpovednosti. Náklady na poskytovanie služby elektronického predaja diaľničných známok podľa rezortu dopravy nepresiahnu dnešné náklady na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. predpokladá hodnotu zákazky vo výške 15 mil. eur za päť rokov služby.
Nálepky sú prekonané
Súčasný systém papierových diaľničných nálepiek, vzhľadom na stúpajúci počet automobilov a požiadaviek, je podľa rezortu dopravy z dlhodobého hľadiska už neudržateľný a prekonaný. Nevýhodou terajšieho systému je napríklad to, že nálepky umiestnené na prednom skle vozidla musia policajti vizuálne kontrolovať. Obmedzené sú tiež možnosti predaja nálepiek, pričom s ich tlačou a distribúciou sú spojené náklady. Problémom sú aj krádeže nálepiek, ktorých obmedzenie alebo odstránenie môže značne zefektívniť výber poplatkov.
Návrh zákona o diaľničnej známke počíta so zachovaním súčasných druhov nálepiek, čiže ročnej, mesačnej a desaťdňovej. Poplatok sa určí z celkovej hmotnosti motorového a prípojného vozidla. O výške úhrady za užívanie vymedzených úsekov ciest rozhodne vláda. "V budúcom roku sa neuvažuje so zvýšením ceny za úhradu používania spoplatnených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest pre vozidlá do 3,5 tony. O výške diaľničných poplatkov na rok 2015 je ešte predčasné hovoriť," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Diaľničnú známku v elektronickej forme bude možné zaplatiť na predajných miestach v hotovosti a platobnou kartou, na internetovom portáli platobnou kartou, prípadne s použitím iných akceptovaných prostriedkov alebo inými určenými spôsobmi.
Priestupky budú posudzovať okresné úrady
Za priestupok v podobe jazdy po vymedzených úsekoch ciest bez zaplatenia diaľničnej známky budú vodiči platiť pokutu 100 až 500 eur (v blokovom konaní 50 až 200 eur) alebo 20 až 100 eur (10 až 50 eur). Priestupky mimo konania na mieste budú tak ako doteraz posudzovať okresné úrady.
Ak prevádzkovateľ motorového vozidla alebo jazdnej súpravy nezabezpečí zaplatenie diaľničnej známky, dopustí sa správneho deliktu.
Za to môže dostať pokutu 300 eur, resp. pri opakovanom porušení povinnosti do jedného roka o 100 eur viac. Ak v lehote na podanie odporu uhradí dve tretiny pokuty, zvyšok sa mu môže odpustiť.
Predpokladané príjmy z pokút, ktoré sú súčasťou kapitoly ministerstva vnútra, by sa po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona o diaľničnej známke mohli v roku 2015 zvýšiť o 2,1 mil. eur. Výdavky by sa mali zvýšiť o 798 tis. eur pre očakávané zvýšenie počtu zamestnancov na okresných úradoch o jedenásť a v polícii o dvadsať. Podľa predpokladov by sa malo riešiť okolo 20 % zistených priestupkov, teda asi sedemtisíc ročne.
Prezident plánuje zvolať stretnutie k reforme financovania samospráv
V budúcom roku by sa malo v Prezidentskom paláci uskutočniť stretnutie predstaviteľov všetkých samosprávnych organizácií s príslušnými ministrami k reforme financovania samospráv.
Táto elektronika by vôbec nemala byť pripojená k internetu
Niektoré druhy techniky sú náchylnejšie na útok hekerov. Vyhadzovať by ste ich však nemali.
Katar hrozí EÚ zastavením dodávok LNG
Katar prestane dodávať plyn do Európskej únie, ak členské štáty budú prísne presadzovať novú legislatívu proti nútenej práci a poškodzovaniu životného prostredia.
Analytik: Slovenské vlády dlhodobo vnímajú podnikateľský sektor ako zdroj daní
Slovenské podnikateľské prostredie čelí viacerým výzvam, jednou z nich je fakt, že slovenské vlády sa dlhodobo pozerajú na tento sektor ako na zdroj daní, nie ako na zdroj bohatstva krajiny.
APAS: Slovensko uspelo tento rok v automobilovej výrobe, zaostávala však vo vzdelávaní
Slovensko bolo tento rok lídrom v automobilovej výrobe a rovnako vyniklo aj pri získavaní zahraničných investícií. Na druhej strane však zaostávalo v oblasti vzdelávania, inovácií a investícií do startupov.