Tieto druhy obrazoviek najhoršie ovplyvňujú výsledky detí v škole
- 15:04 27.09.2019
- Bratislava

Výsledky v škole neovplyvňuje množstvo času stráveného pozeraním televízie alebo hraním videohier, ale typ obrazovky, aký sa pri tom využíva, tvrdí nová štúdia.
Dlhodobé sledovanie televíznej obrazovky či displeja na mobile sa u detí spája so samými negatívami – od zhoršenia mentálneho zdravia cez poruchy vývinu až po nárast hmotnosti. Nečudo, že rodičom sa ťažko orientuje v množstve poskytovaných informácií o vplyve obrazoviek na dieťa.
Nový výskum, zverejnený na stránkach žurnálu JAMA Pediatrics, si vzal na mušku niekoľko v minulosti zverejnených štúdií a odpovedal na otázku, ktoré typy obrazoviek na rôznych technických výrobkoch najhoršie ovplyvňujú vzdelanie dieťaťa. Podľa autorov je totiž tento faktor pri skúmaní výsledkov oveľa podstatnejší ako čas, ktorý deti strávia sledovaním mobilu, tabletu či televíznej obrazovky.
Výskum sa zameral na zistenia takmer 60 štúdií z rokov 1958 až 2018, ktoré u detí vo veku 4 až 18 rokov mapovali dĺžku času stráveného pred obrazovkami a jej vplyv na školské výsledky. Všetkých výskumov sa zúčastnilo viac ako 480.000 detí z 23 rôznych krajín.
Na rozdiel od predchádzajúcich štúdií sa tento raz nepodarilo nájsť jasnú spojitosť medzi dĺžkou času strávenou pred obrazovkami a výsledkami v škole, ale na druhej strane sa potvrdil predpoklad, že na štúdium vplýva druh obrazovky, akú deti využívajú.
Napríklad dlhodobé sledovanie televízie má spojitosť so znížením jazykových, matematických a kompozičných schopností (také schopnosti, pri ktorých človek naraz využíva dve a viac osvojených schopností), pričom najhoršie sa to prejavuje u adolescentov. Pravdepodobne to má súvis s tým, že mladšie deti, ktoré sa učia opakovaním, vedia zo sledovania televízie vyťažiť viac vedomostných prínosov.
Hranie videohier sa u detí takisto spája so zhoršením kompozičných schopností, ale nie s horšími matematickými alebo jazykovými zručnosťami. Aj v tomto prípade sa výsledky viac prejavujú u adolescentov ako u menších detí.
Analýza neposkytuje dôkaz o príčinnej súvislosti a nie je jasné, prečo niektoré formy obrazovky vplývajú na školské výsledky viac ako iné.
Za najpravdepodobnejšie vysvetlenie sa dá označiť to, že nadmerný čas strávený pred počítačom alebo televízorom deti oberá o vykonávanie produktívnejších činností, ako je študovanie, spanie alebo cvičenie. Nadmerné pozeranie televízie sa tiež môže prejaviť zníženou pozornosťou a poruchami vývinu myslenia.
Výskumníci na záver odporúčajú rodičom obmedziť deťom čas strávený pred obrazovkami najmä preto, že takéto správanie vedie k sedavému životnému štýlu, spájanému s niekoľkými fyzickými a duševnými zdravotnými ťažkosťami. Konkrétne by deti vo veku 2 až 5 rokov nemali stráviť viac ako hodinu denne pozeraním televízora alebo počítača. O presnom čase sa u adolescentov nehovorí, no obmedzenie by malo platiť aj pre nich.

Google varuje: Tento mail ani neotvárajte!
Nový typ podvodu môže ukradnúť osobné údaje používateľov služby Gmail.

Mlákam sa pri parkovaní vyhnite, toto hrozí
Opakované dlhodobé státie v mlákach môže poškodiť viaceré časti vozidla, varuje odborník.

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu
Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.

Autá DMC-12 známe z filmovej trilógie Návrat do budúcnosti sa vytrácajú z ciest
Autá DeLorean, ktoré preslávila filmová trilógia Návrat do budúcnosti, sa vytrácajú z ciest a postupne sa stávajú skôr zberateľskými predmetmi ako funkčnými vozidlami.

Mach zo záhrady netreba odstraňovať, pre toto je užitočný
Dlhoveký zelený nepriateľ záhradkárov nemusí byť na škodu.