ŽSR chcú do konca roka predstaviť úplne nový model stratégie
- 9:32 19.10.2019
- Bratislava

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú do konca roka 2019 predstaviť úplne nový model stratégie.
Mal by hovoriť o tom, ako budú železnice vyzerať o 10, 20 či 30 rokov. Avizoval to generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč. Okrem toho zdôraznil, že do konca tohto roka na hlavnej koridorovej trati, s výnimkou úsekov, kde sa uskutočňujú modernizačné práce, nebude žiadne prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti.
Nový model stratégie by sa mal zaoberať koridorovými, ale aj regionálnymi a prímestskými traťami, a tiež uzlom Bratislava. „Tento nový model určí jasné mantinely nielen pre dopravcov, ktorí využívajú našu infraštruktúru, ale aj pre stavebné firmy, aj pre veľkých dodávateľov na železnici, ktorí budú vedieť, v akom časovom horizonte, ktoré akcie budeme realizovať,“ priblížil Tkáč.
Do roku 2023 chcú ŽSR dokončiť modernizáciu úseku Púchov – Považská Teplá, modernizáciu uzla Žilina a v rámci takzvaných rýchlych investícií chcú tiež v tomto období urobiť dispečerizáciu niektorých tratí. Ide o trate na hornom Ponitrí, ale aj na východnom Slovensku. Chcú súčasne stihnúť rýchle riešenia na úseku Bratislava – Komárno, pretože na tejto trati sa počet cestujúcich exponenciálne zvyšuje.
ŽSR už vyhlásili verejné obstarávanie na dostavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina v predpokladanej hodnote viac ako 350 miliónov eur. Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru v uzle Žilina. Lehota na predkladanie ponúk alebo žiadostí o účasť v súťaži je do 29. novembra.
„Táto modernizačná akcia je pre nás veľmi významná, pretože touto akciou sa ukončí modernizácia úseku Bratislava – Žilina, aj keď tá modernizácia siaha až po Varín. Samozrejme, my sa v ďalšom programovom období intenzívne pripravujeme na modernizáciu trate zo Žiliny do Košíc,“ skonštatoval Tkáč.
Nové ponímanie stratégie podľa neho spočíva tiež v tom, že venuje vážnu pozornosť aj južnému ťahu, ktorý bol dlhodobo zanedbávaný. Ako dodal, v neposlednom rade je potrebné posilniť aj prímestské trate. Momentálne ŽSR pripravujú štúdiu uskutočniteľnosti na úsek Bratislava – Komárno.
V súčasnosti železnice pripravujú rýchle riešenia, ktoré spočívajú v budovaní výhybní a nového zasieťovania semaforov, ktorými chcú zvýšiť rýchlosť a priepustnosť trate. Reagujú aj na to, že niektoré trate sú preplnené.
Nové riešenie v podobe zahustenia semaforov v tomto smere pripravujú hlavne na úseku Bratislava – Trnava. „Tieto semafory nebudú každých šesť kilometrov, ale každý kilometer, a tým si dovolíme tvrdiť, že technicky vieme situáciu postaviť tak, že tieto vlaky budú mať medzi sebou vzdialenosť nie osem minút, ale tri minúty. Čiže úsek Bratislava – Trnava by sa takýmto riešením, ktoré by malo stáť, odhadujeme, približne 20 miliónov eur, vedel podstatne zrýchliť,“ avizoval generálny riaditeľ ŽSR.

Finančná správa upozorňuje: Transakčná daň sa za určitých podmienok týka aj zahraničných spoločností
Nová daň z finančných transakcií, ktorá vstupuje do platnosti 1. apríla, sa týka aj zahraničných spoločností.

Česmad: Na Slovensku chýba vyše 16.000 profesionálnych vodičov
Na Slovensku chýba vyše 16.000 profesionálnych vodičov. Ich nedostatok sa za posledné dva roky prehĺbil o 40 %.

Šefčovič: EÚ môže odložiť odvetné clá voči USA do polovice apríla
Európska únia by mohla odložiť zavedenie prvého súboru protiopatrení proti USA v súvislosti s clami prezidenta Donalda Trumpa na oceľ a hliník do polovice apríla.

EK vyplatila dodatočnú tranžu vo výške jednej miliardy eur pre Ukrajinu
Európska komisia vo štvrtok potvrdila, že vyplatila dodatočnú tranžu vo výške jednej miliardy eur zo svojej výnimočnej pôžičky v rámci makrofinančnej pomoci pre Ukrajinu.

Migaľ sa chce pri riadení rezortu inšpirovať Poľskom
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR sa chce pri čerpaní eurofondov inšpirovať poľskými skúsenosťami.