Lucia Žitňanská chce vytlačiť bilbordy z okolia ciest
Vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest a umožniť prísnejšiu reguláciu umiestňovania vonkajšej reklamy presadzuje v novele stavebného zákona poslankyňa za SDKÚ-DS Lucia Žitňanská.
Cieľom novely je poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Reklama odpútava pozornosť
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Zavádza splnomocnenia
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia a ďalej zavádza dve splnomocnenia, prvé ako povinnosť, druhé ako možnosť.
Jedným splnomocnením je ustanoviť pravidlá povoľovania a odstraňovania zariadení a to na všetky, teda aj na tie, na ktoré sa v súčasnosti stavebný zákon nevzťahuje.
Ide zo stavebno-technického hľadiska o hnuteľné veci v rôznych formách vyhotovenia a umiestnenia v obci, pretože stavebný zákon sa vzťahuje len na stavby, ktorých jedným znakom je pevné priame alebo nepriame spojenie so zemou.
Druhým splnomocnením je možnosť obce upraviť podrobnosti o zariadeniach s prihliadnutím na miestne pomery a regulatívy územnoplánovacej dokumentácie. Rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru. „O frustrácii obyvateľov ani nehovoriac. Obdobné platí pre výskyt bilbordov v krajine. Naša krajina je posiata tisíckami bilbordov, ktoré ju ničia, znehodnocujú a skrývajú jej malebnosť a pôvodnú krásu. V konfrontácii so susednými vyspelými krajinami, ktoré majú problém dávno vyriešený, tak Slovensko prichádza o turistov a o obrovské príjmy v cestovnom ruchu,“ uzatvára.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Reklama odpútava pozornosť
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Zavádza splnomocnenia
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia a ďalej zavádza dve splnomocnenia, prvé ako povinnosť, druhé ako možnosť.
Jedným splnomocnením je ustanoviť pravidlá povoľovania a odstraňovania zariadení a to na všetky, teda aj na tie, na ktoré sa v súčasnosti stavebný zákon nevzťahuje.
Ide zo stavebno-technického hľadiska o hnuteľné veci v rôznych formách vyhotovenia a umiestnenia v obci, pretože stavebný zákon sa vzťahuje len na stavby, ktorých jedným znakom je pevné priame alebo nepriame spojenie so zemou.
Druhým splnomocnením je možnosť obce upraviť podrobnosti o zariadeniach s prihliadnutím na miestne pomery a regulatívy územnoplánovacej dokumentácie. Rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru. „O frustrácii obyvateľov ani nehovoriac. Obdobné platí pre výskyt bilbordov v krajine. Naša krajina je posiata tisíckami bilbordov, ktoré ju ničia, znehodnocujú a skrývajú jej malebnosť a pôvodnú krásu. V konfrontácii so susednými vyspelými krajinami, ktoré majú problém dávno vyriešený, tak Slovensko prichádza o turistov a o obrovské príjmy v cestovnom ruchu,“ uzatvára.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Prezident: Neprebral nás ani atentát, toto čakám od koalície
DNES - 7:27Domáce
Podľa prezidenta napätie v spoločnosti a politike narastá aj po atentáte.
V nedeľu treba počítať s víchricou, pozor najmä v týchto oblastiach
VČERA - 18:55Domáce
Meteorológovia vydali pre viaceré okresy výstrahy prvého a druhého stupňa.
Zlodeji ukradli auto kuriérovi s tovarom za asi 45.000 eur
VČERA - 18:14Domáce
Vyšetrovateľ spracoval návrh na väzobné stíhanie obvinených.
Pátranie po mladíkovi sa skončilo tragicky
VČERA - 15:58Domáce
Polícia ukončila pátranie po 19-ročnom Bogdanovi, zúčastnili sa ho aj dobrovoľníci.
Vosveteit.sk