Ministerstvo dopravy a NDS pracujú na príprave chýbajúcich úsekov diaľnice D3
- 10:08 01.12.2019
- Bratislava
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) intenzívne pracujú na príprave chýbajúcich úsekov diaľnice D3.
Ide však o mimoriadne náročné stavby z technického aj finančného hľadiska. Počas štvrtkovej (28. 11.) Hodiny otázok v parlamente to uviedol minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v odpovedi na otázku opozičného poslanca Jána Marosza (OĽaNO).
Diaľnica D3 v trase Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca je rozdelená na viacero úsekov, ktoré sú aktuálne v rôznom stupni projektovej prípravy a realizácie. V súčasnosti sú v prevádzke úseky diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a D3 Svrčinovec - Skalité, pričom úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je vo výstavbe.
Pre úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto bola 12. augusta 2019 podpísaná zmluva o dielo s vybratým spracovateľom dokumentácie. Zmluvný termín dodania dokumentácie na územné rozhodnutie je do 180 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy. Predpokladaný termín vydania územného rozhodnutia je podľa Érseka štvrtý štvrťrok 2020. „Termín dokončenia stavby závisí od ďalšieho postupu pri príprave a od priebehu procesu verejných obstarávaní, ktorý nie je plne v rukách rezortu dopravy,“ podotkol.
Na stavbu D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač v súčasnosti prebieha vypracovanie aktualizácie dokumentácie. „Po ukončení prípravy stavby a zabezpečení všetkých potrebných rozhodnutí a povolení sa predpokladá termín začatia výstavby privádzača v Kysuckom Novom Meste v prvom štvrťroku 2021,“ skonštatoval Érsek.
Pre úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica bolo Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušené verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácie. Preto NDS pripravila nový proces verejného obstarávania s predpokladaným termínom vyhlásenia vo štvrtom štvrťroku 2019. „V dôsledku tejto skutočnosti dochádza k posunu všetkých plánovaných termínov prípravy a realizácie predmetnej stavby,“ dodal minister.
Na stavbu D3 Oščadnica – Čadca, Bukov druhý profil sa aktuálne podľa jeho slov dokončuje dokumentácia na stavebné povolenie, ktorej predmetom je dobudovanie druhého profilu diaľnice D3, súčasťou ktorého je druhá tunelová rúra tunela Horelica. „V rámci riešeného úseku bolo navrhnuté pravostranné veľké odpočívadlo Oščadnica, stredisko správy a údržby diaľnic Oščadnica a úprava prevádzkovej tunelovej rúry. V závislosti od postupu ďalšej prípravy stavby, termínov vydania právoplatných rozhodnutí a povolení, ako aj s ohľadom na možnosti zabezpečenia finančných prostriedkov bude rozhodnuté o termínoch realizácie stavby,“ poznamenal. V súčasnosti predpokladá NDS začiatok výstavby najskôr v roku 2023.
Ďalším kľúčovým bodom pre výstavbu jednotlivých úsekov diaľnic je podľa ministra financovanie. Pripomenul, že v tomto roku uzavrel s ministrom financií memorandum o financovaní projektov diaľnic a rýchlostných ciest a jeho súčasťou sú aj všetky úseky diaľnice D3, ktoré sú v príprave a predpokladá sa ich spolufinancovanie z budúceho operačného programu.
Prezident plánuje zvolať stretnutie k reforme financovania samospráv
V budúcom roku by sa malo v Prezidentskom paláci uskutočniť stretnutie predstaviteľov všetkých samosprávnych organizácií s príslušnými ministrami k reforme financovania samospráv.
Táto elektronika by vôbec nemala byť pripojená k internetu
Niektoré druhy techniky sú náchylnejšie na útok hekerov. Vyhadzovať by ste ich však nemali.
Katar hrozí EÚ zastavením dodávok LNG
Katar prestane dodávať plyn do Európskej únie, ak členské štáty budú prísne presadzovať novú legislatívu proti nútenej práci a poškodzovaniu životného prostredia.
Analytik: Slovenské vlády dlhodobo vnímajú podnikateľský sektor ako zdroj daní
Slovenské podnikateľské prostredie čelí viacerým výzvam, jednou z nich je fakt, že slovenské vlády sa dlhodobo pozerajú na tento sektor ako na zdroj daní, nie ako na zdroj bohatstva krajiny.
APAS: Slovensko uspelo tento rok v automobilovej výrobe, zaostávala však vo vzdelávaní
Slovensko bolo tento rok lídrom v automobilovej výrobe a rovnako vyniklo aj pri získavaní zahraničných investícií. Na druhej strane však zaostávalo v oblasti vzdelávania, inovácií a investícií do startupov.