Po mesačnej pauze pokračuje F1 na legendárnom okruhu
Po takmer mesačnej letnej prestávke sa kolotoč kráľovskej motoristickej triedy formuly 1 rozkrúti opäť naplno.
Do ardénskych lesov príde ako líder priebežného poradia Sebastian Vettel z Red Bullu, ktorý má na konte 172 bodov a 38-bodový náskok pred Kimim Räikkönenom zo stajne Lotus.
Nemecký trojnásobný a úradujúci svetový šampión Vettel v tomto roku zatiaľ neobsadil v pretekoch, ktoré dokončil, horšie ako štvrté miesto.
Fínsky pilot Räikkönen si myslí, že len konzistentnosť z ostatných podujatí nebude stačiť na prekonanie Vettela. "Pred letnou prestávkou som sa dostal opäť na druhé miesto v priebežnom poradí. V Maďarsku som skončil pred Vettelom. Na to, aby som ho zdolal v súboji o majstra sveta, potrebujeme víťaziť. Ak budeme obsadzovať druhé miesta ako vo väčšine pretekov v tejto sezóne, pravdepodobne to nebude stačiť. Ale nikdy neviete, čo sa môže stať," cituje portál Autosport majstra sveta z roku 2007. Bývalý jazdec Ferrari či McLarenu triumfoval v tomto ročníku len v úvodných pretekoch v austrálskom Melbourne, na konte má päť druhých miest (Čína, Bahrajn, Španielsko, Nemecko a Maďarsko).
Do boja o titul vstúpil aj Mercedes
Len bod za Räikkönenom zaostáva Fernando Alonso z tímu Ferrari. V ostatnom období sa hovorilo v stajni z Maranella o zložení jazdcov pre budúcu sezónu. Slabé výkony podáva Felipe Massa a šuškalo sa, že by ho mohol nahradiť práve Räikkönen. Šéf Ferrari Stefano Domenicalli namiesto toho vyzval všetkých členov tímu, aby robili všetko, čo je v ich silách na návrat Alonsa a stajne na prvú priečku v šampionátoch.
"Už sme to povedali viackrát predtým. Jazdecká otázka pre budúci rok nie je našou prioritou. To, čo nás trápi, je to, aby sme poskytli našim pilotom najlepšiu možnú šancu pre zisk čo najväčšieho počtu bodov. Každý z nás musí odviesť čo najkvalitnejšiu prácu. Ak budú mať jazdci v rukách víťazné auto, som presvedčený, že budú vedieť, ako s ním naložiť. Ak tomu všetci budeme veriť, môžeme to zvládnuť," povedal Domenicalli.
Do boja o majstrovský titul vstúpil aj Mercedes, jeho piloti dosiahli v ostatných piatich pretekoch tri víťazstvá. Na zatiaľ poslednom podujatí v Maďarsku sa tešil zo svojho prvého triumfu v sezóne a aj v novom tíme Brit Lewis Hamilton, ktorému v priebežnom poradí patrí štvrté miesto. Za vedúcim Vettelom zaostáva o 48 bodov.
VC Belgicka patrí medzi najrýchlejšie okruhy
"Zatiaľ je to pre mňa naozaj pozitívna sezóna. Na jej začiatku ma každý odpisoval. Tím aj ja však pravidelne dokazujeme, že sa všetci mýlili. Patrí nám druhé miesto v Pohári konštruktérov, čo je veľká podpora. Cítim sa privilegovaný, že som bol schopný tímu k tomu pomôcť. Nikdy by sme si nemysleli, že sa môžeme ocitnúť v takejto konkurencieschopnej pozícii. Stále sme na dostrel získania obidvoch trofejí - individuálnej aj tímovej," uviedol Hamilton.
Výhradný dodávateľ pneumatík, talianska spoločnosť Pirelli, privezie na okruh v Spa-Francorchamps stredne tvrdé zmesi P Zero White a tvrdé zmesi P Zero Orange. Veľká cena Belgicka patrí v kalendári F1 medzi najrýchlejšie okruhy, preto sa počíta aj s vysokou degradáciou pneumatík. Meteorológovia hlásia na víkend premenlivé počasie, v piatok by nemalo pršať a maximálna teplota by mala vystúpiť na 25 stupňov Celzia. Zaujímavá by mala byť sobota, v čase kvalifikácie sa čaká dážď a teploty okolo 17 stupňov. V nedeľu sa očakáva prevažne sucho s ojedinelými zrážkami a teplotami okolo 18 stupňov.
Veľká cena Belgicka
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit.) McLaren
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 1:45,108 (2004 - priemer 239,8904 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa.
Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát.
Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané.
Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu.
V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšími boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey. V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadala život Gillesa Villeneuva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneuva.
V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich so stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.
Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardénskych lesoch často prší a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý. Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Ruge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad ostatných víťazov Veľkej ceny Belgicka:
2012 Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan
1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 10 z 20 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 172 bodov, 2. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 134, 3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 133, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 124, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 105, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 84, 7. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 61, 8. Romain Grosjean (Fr.) Lotus 49, 9. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 39, 10. Paul di Resta (V. Brit.) Force India 36.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 277 bodov, 2. Mercedes 208, 3. Ferrari 194, 4. Lotus 183, 5. Force India 59, 6. McLaren 57, 7. Toro Rosso 24, 8. Sauber 7, 9. Williams 1.
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.