Čo hovorí drahé auto o jeho majiteľovi - Psychológovia vypichli tri značky
- 8:41 07.02.2020
- Bratislava

Dokonca aj značka automobilu dokáže veľa prezradiť o vašej osobnosti.
O vodičoch luxusných áut sa často šíria rôzne stereotypy, ktoré čiastočne potvrdzujú aj skúsenosti policajtov. Nová štúdia z Fínska však zistila, že vodiči drahých áut nielenže častejšie porušujú predpisy, ale je tiež pravdepodobnejšie, že ide o egocentrických mužov.
„Odpovede boli jednoznačné: egocentrickí muži, ktorí sú hádaví, tvrdohlaví, nepríjemní a neempatickí, majú oveľa vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať luxusný automobil, ako je Audi, BMW alebo Mercedes,” uvádzajú vedci z Helsinskej univerzity. Štúdia bola uverejnená v časopise Journal of International Psychology pod prekvapujúco nevedeckým názvom: „Nielen kreténi riadia Mercedes.”
Drahé autá priťahujú istý typ ľudí
Profesor sociálnej psychológie Jan-Erik Lönnqvist povedal, že už dlho si všíma, že ľudia, ktorí vlastnia rýchle nemecké autá, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdia na červenú, nedávajú prednosť chodcom a vo všeobecnosti jazdia príliš rýchlo. Predchádzajúci výskum ukázal, že vodiči drahých áut častejšie porušujú dopravné predpisy. V tejto štúdii však chceli vedci zistiť, či ich agresívne správanie na cestách spôsobilo auto, alebo či tieto autá priťahujú určité typy ľudí.
Vedci sa pýtali 1 892 fínskych majiteľov automobilov na ich autá, návyky, majetkové a osobnostné vlastnosti. Odpovede potom analyzovali pomocou päťfaktorového modelu osobnosti, ktorý hodnotí ľudí na základe piatich osobnostných čŕt - otvorenosť, svedomitosť, neurotizmus, extraverzia a príjemnosť.
Vedci zistili, že vyššie uvedené črty osobnosti a peniaze vysvetlili, prečo vodiči drahých áut jazdili častejšie bezohľadne. Ako dodáva Lönnqvist:
"Ale tiež sme zistili, že tí, ktorých osobnosť bola hodnotená ako nepríjemná, boli viac priťahovaní k vozidlám vysokej kvality. Sú to ľudia, ktorí sa často považujú za nadradených a radi to dokazujú ostatným."
Okrem egoistov priťahujú luxusné autá aj spoľahlivých ľudí
Výskum však ukázal, že nič nie je čiernobiele. Vedci zistili, že svedomití zákazníci, definovaní ako slušní, ambiciózni, spoľahliví a dobre organizovaní, boli tiež priťahovaní k vysoko kvalitným automobilom. Je to pravdepodobne preto, že títo ľudia pripisujú dôležitosť vysokej kvalite a posielajú ostatným správu, že oni sami sú spoľahliví.
Je zaujímavé, že toto druhé zistenie sa týkalo svedomitých mužov aj žien, zatiaľ čo spojenie medzi egoistami a luxusnými automobilmi sa vzťahovalo iba na mužov. Lönnqvist navrhol, že by to mohlo byť preto, že ženy nevnímajú autá ako symboly moci rovnakým spôsobom ako muži.

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu
Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.

Autá DMC-12 známe z filmovej trilógie Návrat do budúcnosti sa vytrácajú z ciest
Autá DeLorean, ktoré preslávila filmová trilógia Návrat do budúcnosti, sa vytrácajú z ciest a postupne sa stávajú skôr zberateľskými predmetmi ako funkčnými vozidlami.

Mach zo záhrady netreba odstraňovať, pre toto je užitočný
Dlhoveký zelený nepriateľ záhradkárov nemusí byť na škodu.

Objavili sme novú farbu, hlásia vedci
Podľa vedcov ľudia podobnú farbu ešte nevideli.

Podvod s dubajskou čokoládou: Na toto si dajte pozor
Na trendovej sladkosti sa pokúšajú zarobiť aj podvodníci. Ako rozoznať podvod?