• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 24.4.2025Meniny má Juraj
13°Bratislava

Čo hovorí drahé auto o jeho majiteľovi - Psychológovia vypichli tri značky

  • 8:41 07.02.2020
  • Bratislava
Čo hovorí drahé auto o jeho majiteľovi - Psychológovia vypichli tri značky

Dokonca aj značka automobilu dokáže veľa prezradiť o vašej osobnosti.

O vodičoch luxusných áut sa často šíria rôzne stereotypy, ktoré čiastočne potvrdzujú aj skúsenosti policajtov. Nová štúdia z Fínska však zistila, že vodiči drahých áut nielenže častejšie porušujú predpisy, ale je tiež pravdepodobnejšie, že ide o egocentrických mužov.

„Odpovede boli jednoznačné: egocentrickí muži, ktorí sú hádaví, tvrdohlaví, nepríjemní a neempatickí, majú oveľa vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať luxusný automobil, ako je Audi, BMW alebo Mercedes,” uvádzajú vedci z Helsinskej univerzity. Štúdia bola uverejnená v časopise Journal of International Psychology pod prekvapujúco nevedeckým názvom: „Nielen kreténi riadia Mercedes.”

Drahé autá priťahujú istý typ ľudí

Profesor sociálnej psychológie Jan-Erik Lönnqvist povedal, že už dlho si všíma, že ľudia, ktorí vlastnia rýchle nemecké autá, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdia na červenú, nedávajú prednosť chodcom a vo všeobecnosti jazdia príliš rýchlo. Predchádzajúci výskum ukázal, že vodiči drahých áut častejšie porušujú dopravné predpisy. V tejto štúdii však chceli vedci zistiť, či ich agresívne správanie na cestách spôsobilo auto, alebo či tieto autá priťahujú určité typy ľudí.

Vedci sa pýtali 1 892 fínskych majiteľov automobilov na ich autá, návyky, majetkové a osobnostné vlastnosti. Odpovede potom analyzovali pomocou päťfaktorového modelu osobnosti, ktorý hodnotí ľudí na základe piatich osobnostných čŕt - otvorenosť, svedomitosť, neurotizmus, extraverzia a príjemnosť.

Vedci zistili, že vyššie uvedené črty osobnosti a peniaze vysvetlili, prečo vodiči drahých áut jazdili častejšie bezohľadne. Ako dodáva Lönnqvist:

"Ale tiež sme zistili, že tí, ktorých osobnosť bola hodnotená ako nepríjemná, boli viac priťahovaní k vozidlám vysokej kvality. Sú to ľudia, ktorí sa často považujú za nadradených a radi to dokazujú ostatným."

Okrem egoistov priťahujú luxusné autá aj spoľahlivých ľudí

Výskum však ukázal, že nič nie je čiernobiele. Vedci zistili, že svedomití zákazníci, definovaní ako slušní, ambiciózni, spoľahliví a dobre organizovaní, boli tiež priťahovaní k vysoko kvalitným automobilom. Je to pravdepodobne preto, že títo ľudia pripisujú dôležitosť vysokej kvalite a posielajú ostatným správu, že oni sami sú spoľahliví.

Je zaujímavé, že toto druhé zistenie sa týkalo svedomitých mužov aj žien, zatiaľ čo spojenie medzi egoistami a luxusnými automobilmi sa vzťahovalo iba na mužov. Lönnqvist navrhol, že by to mohlo byť preto, že ženy nevnímajú autá ako symboly moci rovnakým spôsobom ako muži.

Zdroj: Info.sk, TM, onlinelibrary.wiley.com, researchgate.net
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu

Hrôza počas vysielania: Moderátorka požiadala produkciu, aby okamžite kontaktovala jej mamu

VČERA - 21:38Zaujímavosti

Moderátorka prerušila rozhovor a požiadala televíznu produkciu, aby zavolala jej matke.

Autá DMC-12 známe z filmovej trilógie Návrat do budúcnosti sa vytrácajú z ciest

Autá DMC-12 známe z filmovej trilógie Návrat do budúcnosti sa vytrácajú z ciest

VČERA - 16:12Zaujímavosti

Autá DeLorean, ktoré preslávila filmová trilógia Návrat do budúcnosti, sa vytrácajú z ciest a postupne sa stávajú skôr zberateľskými predmetmi ako funkčnými vozidlami.

Mach zo záhrady netreba odstraňovať, pre toto je užitočný

Mach zo záhrady netreba odstraňovať, pre toto je užitočný

VČERA - 8:00Zaujímavosti

Dlhoveký zelený nepriateľ záhradkárov nemusí byť na škodu.

Objavili sme novú farbu, hlásia vedci

Objavili sme novú farbu, hlásia vedci

10:17 22.04.2025Zaujímavosti

Podľa vedcov ľudia podobnú farbu ešte nevideli.

Podvod s dubajskou čokoládou: Na toto si dajte pozor

Podvod s dubajskou čokoládou: Na toto si dajte pozor

20:25 21.04.2025Zaujímavosti

Na trendovej sladkosti sa pokúšajú zarobiť aj podvodníci. Ako rozoznať podvod?