Lekári na telefóne
- 16:05 19.09.2013
- BRATISLAVA

Prvýkrát v histórii zdravotníctva na Slovensku je pre širokú verejnosť spustená služba Rodinný lekár, ktorá zabezpečuje pacientom 24-hodinovú dostupnosť lekára na telefóne. Lekári, ktorú službu vykonávajú poskytujú pacientom odborné usmernenie, konzultácie, poradenstvo. Súčasťou služby je aj nezávislá konzultácia prebiehajúcej liečby pacienta, poradenstvo pri vzniku zdravotných problémov, pri výbere a užívaní liekov atď. Podobnú formu telemedicíny praktikujú v USA a vo Švajčiarsku.
Klient môže kedykoľvek zavolať na dispečing služby. Po krátkom zistení charakteru problémov je prepojený dispečerom na lekára. Ďalšia komunikácia prebieha už len medzi pacientom a lekárom. „Predpokladáme, že najčastejšie sa klienti obrátia na nás s konzultáciou o existujúcej liečbe zdravotného problému, či ošetrujúci lekár postupuje správne, či predpísal správne lieky, či vedľajšie a nežiaduce účinky lieku nemôžu spôsobiť ešte väčšie problémy a či lieky, ktoré už pacient užíva, sa môžu brať spolu s nasadenými novými liekmi od iného lekára,“ vysvetľuje MUDr. Janeková, garant projektu Rodinný lekár.
Podľa skúseností členov odborného tímu bude ďalšou častou témou poradenstvo pri príznakoch ochorenia: Čo má pacient spraviť, aby sa jeho zdravotný stav nezhoršil, aké voľnopredajné lieky si má kúpiť, kedy má ísť na odborné vyšetrenie. Služba má veľký význam aj pre tých, ktorí cestujú do zahraničia. Keďže je lekár k dispozícií na telefóne 24 hodín denne, klient môže konzultovať svoj zhoršený zdravotný stav aj zo zahraničia a poradiť sa o možnostiach liečby. Rodinný lekár môže prípadne odporučiť lieky, ktoré dostať v danej krajine. Pre pacienta je tak isto dôležité vedieť, či lieky, ktoré mu predpísal lekár v zahraničí, môže užívať bez rizika vzniku komplikácií a pod.
K službe bola vyvinutá na Slovensku špeciálna webová aplikácia, ktorou disponujú len lekári Služby. Aplikácia je vyvinutá tak, aby bolo zachované lekárske tajomstvo a aj zabezpečená ochrana osobných údajov.
Rodinný lekár má zvýšiť komfort pacientov a zabezpečiť istotu, či už pri vzniku alebo pri liečbe zdravotných problémov. Dôležité je vedieť, že telefonická konzultácia s lekárom nenahrádza lekársku službu prvej pomoci (LSPP), záchranné služby a vyšetrenie lekárom v zdravotníckom zariadení. V prípade život ohrozujúcich stavov je nevyhnutné bezodkladne kontaktovať linku prvej pomoci 112.
Viac informácií o službe: www.rodinnylekar.sk

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?