Slovenky sú podceňované, život si chránia skôr muži
- 14:18 24.09.2013
- BRATISLAVA
Podľa prieskumu ING Životnej poisťovne štvrtina Slovákov považuje za dostatočné poistiť v rámci rodiny iba jedného z partnerov a z toho až 77 % respondentov by volilo muža alebo partnera s vyšším príjmom, čo je podľa štatistík opäť muž. Naopak, ženu by poistilo iba 13 % opýtaných. Slováci tak pri poistení zohľadňujú najmä finančný prínos členov rodiny, a žena je tak kvôli svojim nižším príjmom diskriminovaná.
"Čiastočne sa tento stav odvíja od výšky platov, svoj podiel na ňom má však aj nízka sebadôvera žien v zamestnaní, ako aj v osobnom živote. Vhodnou ukážkou nedostatočného sebavedomia je 55 % žien, ktoré sa domnievajú, že keby v minulosti neboli váhali, mohli byť dnes inde," opisuje Renata Mrázová. Kým priemerný plat muža v roku 2011 predstavoval podľa Slovenského štatistického úradu 966 eur, ženy zarábali v priemere len 732 eur, čo je o závratných 25 % menej.
Muži míňajú peniaze ľahšie, naopak ženy sporia viac
Pre ženu je do veľkej miery ústrednou životnou témou rodina, jej zdravie, harmónia a bezpečie. Muži viac inklinujú k bezstarostnému životnému štýlu. Sú skôr ambicióznejší a radi si robia, čo chcú. Ženy sa o niečo viac zaoberajú aj finančnou stabilitou celej rodiny, o čom svedčia i výsledky prieskumu - 62 % žien má obavy z neistej budúcnosti, čo je o 10 % viac než mužov. Nežné pohlavie teda menej riskuje a prevažne sa riadi heslom "menej je niekedy viac". Takmer 70 % žien uviedlo, že sa bojí brať si pôžičku. Ďalej sa ukázalo, že ženy sú sporivejšie – napríklad pri nákupoch vyhľadávajú najvýhodnejšie ponuky a pri nižšej cene sú ochotné zľaviť z nárokov na kvalitu. Viac ako polovicu žien zabolí, ak musia minúť nejaké peniaze. "Na jednej strane ženy držia rodinný rozpočet pevne v rukách, na strane druhej sú citlivé voči potrebám ostatných. V porovnaní s mužmi tak napríklad častejšie prispievajú na charitu," uzatvára Renata Mrázová.
Mužský prístup k peniazom je v oveľa väčšej miere postavený na riziku a adrenalíne. Muži viac míňajú peniaze aj na zábavu, aj pre potešenie. V porovnaní so ženami si väčšie percento mužov pravidelne kupuje žreby alebo stávkujú. Peniaze pre nich predstavujú aj možnosť robiť si, čo chcú. Keď ide o novinky na trhu, tie mávajú skôr muži ako ženy a rovnako častejšie ako ženy nakupujú tovar a služby on-line. Napriek svojmu postaveniu „finančnej hlavy rodiny“ sa tak nenechajú znepokojovať víziami budúcnosti a zarobené peniaze si vedia užiť.
O prieskume
Prieskum ING Životnej poisťovne „Klientela životného poistenia“ prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov v októbri 2012 na vzorke s 1081 respondentmi.
Zdroje dát
ŠU SR – štatistika priemernej mesačnej mzdy mužov a žien http://portal.statistics.sk/files/KrajskeSpravy/KE/gender2012/cely/gender-2012.pdf (str. 48, 49)
SLASPO – výkaz NBS o poistnom trhu
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.
Vek je len číslo: Vtipné tričká, ktoré robia 40. narodeniny zábavnými
Čože je to 40-tka? Tento vek je skutočne len číslo, ktorého sa netreba obávať. Ešte vás v živote čaká veľa skvelých zážitkov i míľnikov.