Poisťovne sa čoraz častejšie stretávajú s lovcami nehôd
- 7:36 05.10.2013
- BRATISLAVA
Poisťovne sa v poslednom období čoraz častejšie na Slovensku stretávajú s tzv. lovcami nehôd v rámci kolízií vozidiel. Najčastejšou praxou týchto lovcov je podľa vyjadrení Slovenskej asociácie poisťovní skorý príchod na miesto nehody a okamžité vyhľadanie poškodeného.
Často využívajú najmä stres a neznalosť účastníkov nehody. Od poškodeného si nechajú podpísať plnú moc a zmluvu o postúpení pohľadávky na ich spoločnosť, pričom väčšinou je v zmluve uvedené, že ak sa ich pohľadávka neuspokojí zo strany poisťovne, bude ju musieť uhradiť sám klient.
Klient si tak v konečnom dôsledku bude musieť podľa generálnej riaditeľky asociácie poisťovní Jozefíny Žákovej zaplatiť za služby, ktoré už raz zaplatil v poistnom.
Podnikanie lovcov nehôd
V rámci povinného zmluvného poistenia poisťovne využívajú pre uľahčenie práce asistenčné služby. Avšak podľa Žákovej sa asistencia automaticky nerovná lovcom nehôd, nejde o konkurenciu. "Asistenciu má klient vopred zaplatenú. Predmet podnikania lovcov nehôd nie je zákonne upravený. Je na samotnom klientovi, ktorý sa rozhodne, čo v kritickej situácii využije," povedala Žáková.
Ako dodala, takéto skúsenosti majú aj v susednej Českej republike, kde v rámci riešenia tejto situácie sú už o niečo ďalej ako my. "Zhruba pred piatimi alebo šiestimi rokmi sa v Českej republike začal rozmáhať fenomén, ako lovci nehôd. V rámci legislatívy väčšina spoločností funguje v medziach zákona, i keď niekedy na hrane, avšak z pohľadu etického správania sa je to často nátlak na vystresovaného účastníka nehody," povedal konateľ a generálny riaditeľ Mondial Assistance a viceprezident Českej asociácie asistenčných spoločností Miroslav Doležal.
V havarijnom poistení zaostávame
Ako povedal výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete, na Slovensku je registrovaných 2,5 mil. motorových vozidiel, z toho zákonne poistených je 2,34 mil. áut. Nepoistených vozidiel je teda na Slovensku podľa Feketeho zhruba 160 tisíc.
Pokiaľ ide o počet škôd, ktorými sa poisťovne ročne zaoberajú, tých je podľa neho približne 110 až 120 tisíc, z čoho polícia objasňuje asi 12 tisíc. Účastník nehody podľa Feketeho má zavolať políciu, pokiaľ spôsobená škoda prekročí 4 tis. eur, alebo ak je škoda na zdraví, alebo ak sa napríklad poškodí verejné osvetlenie, alebo ak sa vodiči nevedia dohodnúť, kto je vinník nehody. Havarijne poistených je u nás zhruba 15 až 20 % vozidiel, v iných vyspelejších európskych štátoch je to podľa Feketeho okolo 60 až 70 %.
Zastavenie ruského plynu cez Ukrajinu ukončuje desaťročia energetickej dominancie Ruska
Vývoz ruského plynu do Európy cez Ukrajinu plynovodmi zo sovietskej éry sa na Nový rok úplne zastavil, keďže Kyjev odmietol obnoviť tranzitnú dohodu.
Bitcoin v decembri klesol, ale za celý rok 2024 strmo vzrástol
Cena digitálnej meny bitcoin sa v roku 2024 viac ako zdvojnásobila. Podporili ju očakávania priaznivejšieho regulačného prostredia v USA za vlády novozvoleného prezidenta Donalda Trumpa.
Nealkoholické nápoje a nová daň: Čo by ste mali vedieť?
Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už ide o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, podliehajú od tohto roka novej spotrebnej dani.
Nový stavebný zákon a diaľničné prepojenia: Čo čaká Slovensko v roku 2025?
Otvoriť križovatku D1/D4, dokončiť verejné obstarávania na kľúčové úseky diaľnic a prípadne aj spustiť ich výstavbu či uviesť nový stavebný zákon do praxe.
Štát začína fungovať podľa nového rozpočtu na rok 2025
Deficit verejných financií má v tomto roku klesnúť na 4,7 % hrubého domáceho produktu z vlaňajších očakávaných 5,8 % HDP.