Festival Bratislava v pohybe pokračuje svojou druhou časťou
- 12:54 16.10.2013
- BRATISLAVA

Diváci mali už možnosť vidieť dve slovenské predstavenia – Taj dych Divadla elledanse, EPIC súboru Debris a hviezdu festivalu belgickú Ultimu Vez a ich predstavenie What the Body Does Not Remember v choreografii slávneho Vima Wandekeybusa. Tanečníci, po svojom ohromnom, drsnom a dokonalom výkone zožali niekoľkominútový potlesk a obdiv slovenského publika. Okrem oficiálneho programu prebehla prvá časť sprievodných podujatí. Program Tanca v uliciach v tomto roku pripravil choreograf Mário Radačovský.
Festival bude prebiehať počas nasledujúcich dvoch víkendov do 28. októbra v priestoroch Divadla Nová scéna, Divadla elledanse a v priestore A4.
Ako sa ľudia správajú v súkromí a ako na verejnosti? Netradičným spôsobom na to odpovie 17. októbra nové tanečno-hudobné predstavenie Divadla elledanse Fuga. Ľudské správanie v súkromí a na verejnosti sa stalo inšpiratívnym zdrojom pre režisérku a choreografku Luciu Holinovú. Súčasným tancom, hip-hopom aj rockom odhaľuje kúsok po kúsku príbehy, situácie, vzťahy, ktorých sme svedkami každý deň, ale zostávajú nášmu vnímaniu ukryté. Silu tanca umocňuje živá rocková hudba priamo na divadelnej scéne v podaní skupiny MED.
Lenka Vagnerová & Company a projekt Jezdci odkryjú 18. októbra tému tolerancie, schopnosti človeka existovať v symbióze s ostatnými živými organizmami na našej planéte. Rešpektovať ríšu všetkých bytostí, vážiť si jedinečnosť druhov a snažiť sa o ich zachovanie.
Na Českej tanečnej platforme získalo predstavenie cenu Tanečná inscenácia roka 2013, Andrea Opavská a Tomáš Červinka boli nominovaní na cenu Tanečník roka a Michal Kříž získal nomináciu za svetelný dizajn.
Tanečný večer, ktorý v sebe prepája niekoľko umeleckých reflexií, konceptov a dejinných okolností, balansuje na „strunách“ času a hľadá väzby a súvislosti medzi dielom, autorom a ich pôsobením na diváka. Celý príbeh predstavenia String Quartets súboru ProArt Company začal v roku 1889, kedy na popud Beethovenovej skladby pre husle a klavír (z roku 1803) napísal Tolstoj sexuálnu novelu s rovnakým názvom – Kreutzerova sonáta. Inšpirovaný týmto škandálnym textom dokončil Janáček o 34 rokov neskôr svoj prvý husľový kvartet tiež pod rovnakým názvom. Autori Martin Dvořák a Isira Makuloluwe spojili tieto tri diela v jeden javiskový celok v roku 2011 pod titulom Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata. Projektom String Quartets sa teraz vracajú k Leošovi Janáčkovi a k jeho prvému a druhému husľovému kvartetu – Listom dôverným. Večer uzatvára kvartet moderného skladateľa Miloslava Ištvana, ktorý sa narodil v roku Janáčkovej smrti. Predstavenie odohrá súbor 19. októbra.
„Tanečný koncert“ OTTETTO (8 hojdačiek pre Jeho veličenstvo) slovinského súboru EN-KNAP, je založené na Oktete, 16-minútovej hudobnej lahôdke Igora Stravinského z roku 1923, štrukturálnej skladbe bez naratívneho obsahu, ktorú skladateľ opísal ako „suchú, chladnú a transparentnú, ako extra suché šampanské“. OTTETTO Iztoka Kovača choreograficky rozkladá, analyzuje a potom rekonštruuje a vizualizuje toto jedinečné hudobné dielo. Okrem hudby a tanca zohrávajú kľúčovú úlohu v predstavení vizuálne elementy – video, scéna a svetelný dizajn. Diváci si ho budú môcť pozrieť v Divadle Nová scéna 20. októbra v interpretácii piatich tanečníkov a ôsmich hudobníkov.
Jaro Viňarský, ocenenie Bessie Award a jeho sólové predstavenie Bastard
Bastard je prvá časť trilógie projektu newyorského choreografa slovenského pôvodu Pavla Zuštiaka, a Palissimo Company ktorá sa zaoberá témou vykorenenia, premeny a „inakosti“. Inšpiráciou pre predstavenie bola kontroverzná novela Jerzyho Kosińského „Nafarbené vtáča“ z roku 1956. V jednej z kapitol románu stretne hrdina muža, ktorý v zlosti pomaľuje vtáča farbou a vráti ho nazad do hniezda. Zafarbené vtáča je považované za votrelca a ostatnými zbité k smrti.
Bastard hovorí o pocitoch človeka, ktorého svet považuje za votrelca. Pavel Zuštiak a tanečník Jaro Viňarský boli za svoje spoločné dielo v tomto roku nominovaní na najprestížnejšiu cenu súčasného tanca Bessie Awards (The New York Dance and Performance Awards). Jaro Viňanský svoju nomináciu naplnil a cenu Bessie Award 7. októbra v New Yorku získal.
Predstavenie Bastard 28. októbra uzavrie festival, je tiež príležitosťou pre dobrovoľníkov - profesionálov ale aj amatérov, ktorí sa po absolvovaní trojdňového workshopu pod vedením Pala Zuštiaka a Jara Viňarského stanú v rámci scénického výstupu súčasťou predstavenia.
Tanečný súbor Divadla Nová scéna uvedie 26. októbra v rámci festivalu Bratislava v pohybe premiérovo predstavenie Traja spolu, ktoré predstaví práce troch zaujímavým tvorcov. Lukáša Timuláka, Borisa Nebylu a Mária Radačovského. Na profesionálnej tanečnej scéne sa pohybujú už dlhší čas a dokázali, že ich slovník je osobitý a tiež to, že tvorivo hľadajú a snažia sa svojou prácou vyjadriť skúsenosti a pocity človeka dneška. Traja spolu sú tri umelecké názory, tri pohybové rukopisy, tri pohľady na jednotlivca, na jeho emócie, nálady a vzťahy, spojené riekou života a plynutím času.
„V tomto večere hrá prím tanec. Predstavíme v ňom tvorbu troch choreografov s podobnou kariérou úspešných tanečníkov v zahraničí, ktorých choreografická práca bude však v jednom predstavení spoločne uvedená po prvý raz. Teší nás, že Boris Nebyla a Lukáš Timulák prijali našu ponuku pracovať s našim súborom a dúfame, že to nebolo naposledy... Moja choreografia Spolu na Shubertovu hudbu je veľmi osobnou a intímnou výpoveďou, pretože vznikla v období, keď som mal chuť zo všetkým prestať a kedy som mal dokonca chuť skončiť aj s choreografovaním...
Balanchine raz povedal: „ ... musel som variť (myslené choreografovať) pre súbor a ja som varil, lebo som musel ...!“ no a vtedy paradoxne vznikli niektoré balety, ktoré sú považované za jeho klenoty. No a ja dúfam, že je to obdobné, chcel som niečo vypovedať a opäť som mal, a uvedomujem stále viac a viac, že mám to šťastie na ľudí okolo seba, ktorí mi napriek všetkému dovoľujú hovoriť prostredníctvom ich tela. Spolu je o mojich pocitoch spojených s mojou umeleckou prácou tu v Bratislave za posledné roky a o všetkých ľuďoch, ktorí mi neprestávajú veriť.“ Mário Radačovský
27. októbra uzavrie slovenskú sekciu nová premiéra banskobystrického Divadla Štúdio tanca – From Side of a Man From Side of a Woman v choreografii Jozefa Fručeka. Predstavenie siaha za hranice tanca, choreografie a tradičných javiskových foriem spracúva tému o nebezpečenstvách a pôžitkoch solárnej sexuality. V štyroch fragmentoch skúma a vytvára ódu na telo, ktoré dokáže vyjadriť naše vnútorné pocity, túžby a vízie.
Lístky na predstavenia si môžu diváci kúpiť ONLINE na stránke festivalu www.abp.sk alebo v predpredaji Divadla Nová scéna, alebo priamo vo všetkých divadlách festivalu.
Informácie o workshopoch na www.abp.sk / sprievodný program.

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?