Ako ušetriť pri nákupe potravín? Pred cestou do obchodu sa vyhnite tejto aktivite!
- 18:09 26.06.2022
- Tampa
Impulzívnosť je jedným z najčastejších dôvodov zbytočného míňania peňazí pri nákupe potravín. Neraz ju spúšťa aktivita, ktorú vykonávame pred samotným nákupom.
Impulzívne nakupovanie je ideálnym receptom na prebytočné míňanie peňazí. Tomuto zlozvyku sa ale dá vyhnúť obmedzením aktivity, ktorú mnohí vykonávame ešte pred odchodom z domácnosti.
Podľa výskumu, ktorý prebehol na Univerzite v južnej Floride, by impulzívni zákazníci pred odchodom na nákup nemali piť kávu. Kofeín totiž zvyšuje riziko prebytočného míňania peňazí až o 50 percent a riziko nákupu viacerých položiek o 30 percent.
Medzinárodná štúdia reagovala na trend čoraz väčšieho počtu amerických obchodných reťazcov, ktoré umiestňujú regály s kofeínovými tyčinkami hneď vedľa vchodu.
„Kofeín je silný stimulant, ktorý do mozgu uvoľňuje dopamín, a ten povzbudzuje telo a myseľ,“ vysvetľuje profesor marketingu a vedúci autor štúdie Dipayan Biswas. „To vedie k zvýšeniu energie, ktorá následne podporuje impulzívnosť a znižuje mieru sebaovládania.“
„Môžeme povedať, že príjem kofeínu vedie k impulzívnemu nakupovaniu v zmysle zvyšovania počtu zakúpených položiek a množstva minutých peňazí.“
Zisteniu predchádzal pokus s umiestnením kávovarov pri vchodoch niektorých obchodných domov s potravinami a domácimi potrebami vo Francúzsku a v Španielsku.
Vyše 300 zákazníkom pri vstupe do týchto obchodov zadarmo ponúkli pohár kávy s obsahom asi 100 miligramov kofeínu, ostatní zas dostali bezkofeínovú kávu alebo čistú vodu. Pri odchode z nákupných centier zákazníci poskytli vedcom pohľad na pokladničné bločky, ktoré prezrádzali, čo si v obchode kúpili a koľko peňazí minuli.
Výsledky hovorili jasne – zákazníci, ktorí pred nákupom vypili kávu s obsahom kofeínu, v obchode zakúpili vyšší počet tovarov a minuli viac peňazí ako tí, ktorí pili len vodu alebo kávu bez kofeínu.
Kofeín podľa vedcov ovplyvňuje aj typ výrobkov, na ktoré sa zákazníci sústredia. Ide najmä o doplnkový tovar, ako sú aromatické sviečky alebo vône do bytu. V „užitočných“ položkách boli len minimálne rozdiely – obe skupiny nakupujúcich si zadovážili približne rovnaké množstvo kuchynských pomôcok a úložných nádob.
Vedci si na záver overili výsledky prieskumu v laboratórnych podmienkach, pričom dospeli k identickému záveru. V tomto prípade sa zamerali na online nakupovanie.
200 študentov obchodnej akadémie rozdelili do skupín podľa toho, ktorí z nich pili kofeínovú a bezkofeínovú kávu, a požiadali ich, aby v zozname 66 položiek označili tie, ktoré by si kúpili pri nákupe.
Výsledky dopadli podľa očakávaní – študenti, ktorí holdujú kofeínu, si častejšie vyberali vyšší počet produktov, ktoré by pri nakupovaní vložili do košíka. Ostatní zas uprednostňovali strohé nákupy zamerané na praktické potreby.
„Mierny príjem kofeínu má pozitívne účinky na zdravie, ale plynú z neho nevedomé následky pri nakupovaní,“ dodáva Biswas. „Spotrebitelia, ktorí sa vyhýbajú impulzívnym nákupom, by mali zvážiť konzumáciu kofeínových nápojov pred nakupovaním.“
Fatálna chyba v zime: Na toto si dávajte pozor, ak cestujete s dieťaťom
Bežná chyba pri cestovaní v aute v chladnom počasí môže stáť vaše dieťa život.
Ak máte tento program na rúre na pečenie, radšej ho nepoužívajte. Pokazí vám rúru
Odborníci varujú, že používanie tejto funkcie na rúre skráti životnosť vášho spotrebiča na polovicu.
Video: Dievčatko padalo z lanovky celých 12 metrov
V lyžiarskom stredisku takmer došlo k tragédii.
Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend
Belgický štátny potravinový úrad vydal varovanie, v ktorom občanov vystríha pred zužitkovaním vianočných stromčekov v potravinách.
Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku
Zákazník taxi služby s autonómnym vozidlom takmer omeškal let kvôli zlyhaniu systému v aute.