• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 15.1.2025Meniny má Dobroslav
Bratislava

Obaly na mäso by mohli obsahovať varovania ako na cigaretách. Ľudí majú odradiť od nákupu

  • 21:50 23.02.2023
  • Delft
Obaly na mäso by mohli obsahovať varovania ako na cigaretách. Ľudí majú odradiť od nákupu

Vedci v novom prieskume dokazujú, že vyobrazenie krutého zaobchádzania so zvieratami na obaloch na mäso odrádza zákazníkov od jeho kúpy.

Na obrázky so zjazvenými pľúcami a mužom vykašliavajúcim krv na škatuľkách od cigariet sme si už zvykli. Podobný druh varovania by dnes mohol pribudnúť aj na obaly od mäsových výrobkov, pričom navrhovatelia argumentujú, že takáto nástraha preukázateľne odrádza zákazníkov od ich kúpy.

Na varovných obrázkoch si konzument bude môcť prezrieť kruté zaobchádzanie s poľnohospodárskymi zvieratami a prečítať varovania, ako „Konzumácia mäsa prispieva k utrpeniu zvierat“. Jeden z návrhov tiež zobrazuje odlesnený Amazonský prales so slovami „Konzumácia mäsa prispieva k ničeniu Amazonského pralesa“.

V zákazníkoch vyvolávajú pocit hanby

S návrhom prišla Delftská technická univerzita v Holandsku po tom, ako pomocou prieskumu zistila, že zákazníci menej siahajú po výrobkoch, ktoré obsahujú takéto varovania. Vedci podotýkajú, že obrázky v kupujúcich vyvolávajú pocit hanby a ďalších negatívnych emócií.

„Naše analýzy dokazujú, že nálepky na obaloch na mäso, varujúce potenciálnych zákazníkov o negatívnych následkoch ich kúpy, efektívne ovplyvňujú správanie spotrebiteľov,“ uvádzajú Holanďania v štúdii publikovanej na stránkach žurnálu Food Quality and Preference.

Vplyv varovných obrázkov na obaloch potravín na správanie spotrebiteľov popisuje trojica pokusov. Prvého z nich sa zúčastnilo 161 dobrovoľníkov, ktorým ukázali jedno z dvoch balení kuracích pŕs. Išlo buď o štandardné balenie alebo balenie s obrázkom z klietkového chovu sliepok. Balenie obsahovalo nápis „Konzumácia mäsa prispieva k utrpeniu zvierat“.

Vedci sa zákazníkov následne pýtali, či by si daný výrobok kúpili, aký pocit v nich vyvolal, či ovplyvní ich nákupy v budúcnosti a ako často jedia mäso.

Výsledky dokazujú, že zákazníci sú menej náchylní kúpiť si mäso s varovným štítkom na obale. Nielen to – mnohí dokonca tvrdili, že v budúcnosti prehodnotia svoje nákupy a zvolia skôr bezmäsité potraviny.

Zdravie pri hodnotení následkov nehrá rolu

Druhý experiment sledoval reakcie 483 dobrovoľníkov, ktorých konfrontovali s mäsom s jedným zo šiestich varovných obrázkov na obale. Každý zároveň obsahoval text. Dva sa týkali utrpenia zvierat, dva boli zamerané na poškodenie životného prostredia a posledné dva hovorili o zdraví.

Texty na obrázkoch boli formulované rôznymi spôsobmi. Niektoré niesli osobnejšiu výzvu, ako „Konzumáciou mäsa prispievate k ničeniu Amazonského pralesa“, iné boli menej osobné: „Konzumácia mäsa prispieva k ničeniu Amazonského pralesa“.

Aj týchto dobrovoľníkov následne vyspovedali, pričom sa zistilo, že typ následkov (životné prostredie, zdravie alebo život zvierat) nehrá žiadnu rolu pri voľbe nákupu mäsa. Rovnako nepodstatný bol pre zákazníkov osobný alebo neosobný charakter vyhlásenia.

Jediný rozdiel vedci postrehli v emocionálnej odozve – varovania upozorňujúce na zdravie totiž vyvolávali menej pocitov ako zvyšné dve kategórie obrázkov, pri ktorých spotrebitelia pociťovali „vyššiu mieru viny ako hanby“.

Podľa vedcov za to môže skutočnosť, že následky na životné prostredie a život zvierat sú „konkrétne a ľahko predstaviteľné“. Oproti tomu vplyv na zdravie človeka je vzdialený a pomerne abstraktný.

Greenpeace ako nechcený zdroj podpory

V poslednom pokuse vedci zisťovali, či spotrebiteľské zvyklosti ovplyvní zdroj varovných výziev a ich vnímaná dôveryhodnosť. 563 účastníkom ukázali jeden zo šiestich štítkov a upovedomili ich, že jeho autorom je OSN, Greenpeace alebo súkromná sieť výživových poradcov Green Eatz.

Ukázalo sa, že zdroj varovania pri nákupe nijako neovplyvňuje rozhodovanie medzi mäsitým a bezmäsitým nákupom. Ak však ľudia vnímajú zdroj ako hodnoverný, sú náchylnejší prehodnotiť svoje spotrebiteľské zvyklosti v budúcnosti.

Prekvapením bolo, že zákazníci sú ochotnejší kúpiť si výrobok s logom organizácie, ktorú považujú za legitímnu, aj napriek negatívnej správe a negatívnemu obrázku. Spotrebitelia podľa autorov pri nákupe vnímajú logo organizácie len periférne a bez ohľadu na ďalšie prvky obalu v nich vyvoláva pozitívne emócie a chuť kúpiť si daný výrobok.

Vedci v závere hodnotia, že varovania o vplyve mäsovýroby na životné prostredie a životy poľnohospodárskych zvierat odrádzajú spotrebiteľov od nákupu mäsa bez ohľadu na to, ako sú formulované alebo z akého zdroja pochádzajú.

Zdroj: Info.sk, DP, sciencedirect.com, dailymail.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Fatálna chyba v zime: Na toto si dávajte pozor, ak cestujete s dieťaťom

Fatálna chyba v zime: Na toto si dávajte pozor, ak cestujete s dieťaťom

6:59 13.01.2025Zaujímavosti

Bežná chyba pri cestovaní v aute v chladnom počasí môže stáť vaše dieťa život.

Ak máte tento program na rúre na pečenie, radšej ho nepoužívajte. Pokazí vám rúru

Ak máte tento program na rúre na pečenie, radšej ho nepoužívajte. Pokazí vám rúru

20:29 11.01.2025Zaujímavosti

Odborníci varujú, že používanie tejto funkcie na rúre skráti životnosť vášho spotrebiča na polovicu.

Video: Dievčatko padalo z lanovky celých 12 metrov

Video: Dievčatko padalo z lanovky celých 12 metrov

18:41 11.01.2025Zaujímavosti

V lyžiarskom stredisku takmer došlo k tragédii.

Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend

Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend

16:30 10.01.2025Zaujímavosti

Belgický štátny potravinový úrad vydal varovanie, v ktorom občanov vystríha pred zužitkovaním vianočných stromčekov v potravinách.

Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku

Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku

7:18 10.01.2025Zaujímavosti

Zákazník taxi služby s autonómnym vozidlom takmer omeškal let kvôli zlyhaniu systému v aute.