Leteli by ste takýmto lietadlom? Experti odhalili, či je to dôvod na obavy
- 16:28 23.09.2023
- Bratislava
Pri pohľade na lietadlo polepené páskou mnohí rozmýšľajú, či je let v takomto stroji vôbec bezpečný.
Pri cestovaní lietadlom sa vám môže stať, že nebudete letieť s úplne najnovším strojom a mnohí si už pri pohľade z okna všimli, že krídlo býva oblepené striebornou páskou. Pre cestujúcich to nie je práve najpríjemnejší pohľad, ale odborníci trvajú na tom, že sa netreba obávať.
Na internete sa rozpútala debata o bezpečnosti lietania v polepenom lietadle potom, ako spevák David Wakeham zverejnil zábery krídla lietadla spoločnosti Qantas. David spochybnil priority austrálskej leteckej spoločnosti a tvrdil, že uprednostnila zisk pred bezpečnosťou.
Foto: twitter.com/WakehamDavid
Experti z CheckMate sa však na fotografiu pozreli a vysvetlili, prečo sa vlastne zvyknú lietadlá takto oblepovať. Objasnili, že išlo o hliníkovú rýchlopásku, ktorá sa často používa na zakrytie poškodenia laku spôsobeného UV žiarením.
Ako uviedli: "Páska na fotografii, známa ako hliníková rýchlopáska, sa bežne používa v leteckom priemysle a v tomto prípade bola pravdepodobne použitá na zakrytie odlupujúceho sa náteru." Odlupujúci sa náter je skôr estetickým ako technickým problémom. Hovorca spoločnosti Boeing pre Simple Flying potvrdil, že ide "len o kozmetický problém".
Nie je to prvý prípad, keď tento druh pásky znepokojil cestujúcich. Rozruch spôsobilo aj video jedného z pracovníkov letiska, ktorý zdieľal zábery polepeného lietadla na TikToku. Používatelia však rýchlo poukázali na to, že ide o pásku, ktorá sa používa skôr na drobné opravy, než aby držala lietadlo pohromade.
@11.11.eleven.11.11 Any other rampers notice this all the time #rampagent #airportlifestyle #milehighclub #fyp ♬ you guys should play final fantasy xiv - walnutware
Jeden z nich povedal: "krídla a karoséria sa ohýbajú a narušujú/odlamujú farbu". Ďalší dodal: "Väčšina týchto častí nie je konštrukčná a sú to len držiace časti, vďaka ktorým je lietadlo viac aerodynamické. To isté platí pre chýbajúce skrutky a matice".
Páska je vyrobená kombináciou silikónového alebo akrylového lepidla a látkového a hliníkového podkladu, čo znamená, že je nielen neuveriteľne lepivá, ale aj veľmi odolná.
Vydrží dokonca teploty od -54 °C do 149 °C, je odolná voči plameňom a prakticky vodotesná. Podľa leteckých mechanikov je použitie pásky schválené výrobcom lietadlem na určité opravy, vždy však dočasné.
Páska znižuje meškania letov, pretože letecké spoločnosti dokážu opraviť tieto malé problémy, aby lietadlo mohlo vzlietnuť a neskôr ho môžu previesť na rozsiahlejšiu opravu.
Potravinári odkazujú: Nejedzte vianočné stromčeky! V Belgicku sa rozmohol starý trend
Belgický štátny potravinový úrad vydal varovanie, v ktorom občanov vystríha pred zužitkovaním vianočných stromčekov v potravinách.
Muž uviazol v autonómnom vozidle, krúžilo dookola po parkovisku
Zákazník taxi služby s autonómnym vozidlom takmer omeškal let kvôli zlyhaniu systému v aute.
VIDEO: Pes celý život prežil na reťazi. Takto reagoval na svoj prvý sneh
Pes precestoval pol sveta, aby sa nakoniec zoznámil so snehom.
Nechty na nohách si mnohí strihajú nesprávne. Toto je najlepší spôsob
Ak nechcete, aby vám nechty zarastali, mali by ste zvoliť správnu techniku strihania.
Ako sa starať o smartfón v zime: Takto sa vyhnete vybíjaniu a poškodeniu
Toto sú štyri veci, ktoré by mali používatelia smartfónov robiť v chladnom počasí.