• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 30.4.2025Meniny má Anastázia
10°Bratislava

FinStat: Obchodné reťazce v SR ani v Česku na inflácii nezarobili, práve naopak

  • 12:50 25.10.2023
  • Bratislava
FinStat: Obchodné reťazce v SR ani v Česku na inflácii nezarobili, práve naopak

Uviedol to v analýze Martin Lindák, analytik FinStatu.

Obavy, že reťazce si celú infláciu prenesú do koncových cien a ešte si niečo navyše odkroja, sa podľa neho nakoniec nenaplnili. Na Slovensku dosiahla v roku 2022 inflácia 12,8 % a v Česku 15,1 %. Na slovenskom aj českom trhu prekonala tržbami tieto úrovne len menšina reťazcov. Na Slovensku to boli Lidl (14,4 %) a Terno real estate (14,1 %) a v Česku zatiaľ len Penny Market (15,5 %). Minuloročné výsledky spoločností Kaufland, Globus a Albert ešte nie sú zverejnené (október 2023).

Priblížil, že napriek rýchlejšiemu rastu tržieb oproti minulým rokom spoločnostiam zároveň rástli náklady na obstaraný tovar, mzdy aj energie. Obchodná marža, ktorá dáva do pomeru tržby z predaja tovaru a náklady na jeho obstaranie, väčšine obchodov klesla, prípadne len mierne podrástla. Na Slovensku stúpla spoločnosti Milk-Agro o 0,8 percentuálneho bodu (p. b.) a Terno real estate (0,3 p. b.). V Česku vzrástla marža spoločnostiam Norma, Billa (zhodne o 0,8 p. b.) a Tesco (0,5 p. b.).

Poznamenal, že v priemere zostalo reťazcom na Slovensku v roku 2021 z každého eura zarobeného na predaji tovaru po uhradení nákladov na jeho obstaranie vyše 29 centov, v Česku o tri centy menej.

Po zarátaní ostatných nákladov súvisiacich s ekonomickou činnosťou s výnimkou osobných nákladov (hrubá marža) ostanú podľa neho len tri spoločnosti, ktorým hrubá marža medziročne podrástla. Na Slovensku ide len o sabinovský reťazec Milk-Agro a v Česku o najmenšiu Normu a nemeckú Billu.

V prípade hrubej marže je podľa analytika badateľný rozdiel medzi slovenským a českým trhom. Najvyššiu hrubú maržu má v oboch krajinách Kaufland, avšak kým v Česku je na úrovni 17,9 % (v roku 2021), tak na Slovensku je o 3,9 p. b. vyššie. Rovnakým prípadom je Tesco (20,7 % vs. 15,9 % v roku 2022), Billa (17,9 % vs. 14,8 %) a v menšej miere aj Lidl (17,6 % vs. 17 %).

Analytik dodal, že spomedzi všetkých reťazcov má najvyššiu hrubú maržu na Slovensku Milk-Agro (21,3 % v roku 2022) a v Česku reťazec Norma (18,2 % v roku 2022). Tento rozdiel ostane viditeľný aj po zarátaní všetkých výnosov a nákladov a po zaplatení dane z príjmu právnických osôb. Zisková marža (čistý zisk na jedno euro tržieb) je všeobecne vyššia na Slovensku ako v Česku, avšak nie zásadne.

Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Z trhu sťahujú kontaminovaný olej

Z trhu sťahujú kontaminovaný olej

VČERA - 20:57Ekonomické

Obchodné reťazce žiadajú zákazníkov, aby olej vrátili v predajni.

Pellegrini: Slovensko chce umožniť Ukrajine vlakové spojenie s prístavmi

Pellegrini: Slovensko chce umožniť Ukrajine vlakové spojenie s prístavmi

VČERA - 17:55Ekonomické

Podľa prezidenta by Slovensko mohlo byť lídrom v umožnení Ukrajine spojiť sa s prístavmi v Stredozemnom mori.

Ministerstvo práce sa ohradilo voči kritike Remišovej

Ministerstvo práce sa ohradilo voči kritike Remišovej

VČERA - 15:42Ekonomické

Podľa ministerstva poslankyňa buď klame alebo nemá naštudovanú problematiku neziskových organizácií.

Matovič: Súčasná vláda zvýšila dlh rýchlejšie ako predchádzajúca v čase kríz

Matovič: Súčasná vláda zvýšila dlh rýchlejšie ako predchádzajúca v čase kríz

VČERA - 14:38Ekonomické

Súčasná vláda Roberta Fica zadlžila Slovensko za 1,5 roka rovnakou sumou 12 miliárd eur, ako predchádzajúce vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera v časoch najväčších kríz.

Hlas-SD podľa opozície rozdáva milióny eur neziskovkám, ktoré patria jej kandidátom

Hlas-SD podľa opozície rozdáva milióny eur neziskovkám, ktoré patria jej kandidátom

VČERA - 13:06Ekonomické

Koaličná strana Hlas-SD rozdáva dotácie v miliónoch eur neziskovým organizáciám, ktoré patria jej kandidátom.