V bankovníctve je rizikové vsadiť na jeden zdroj príjmu
- 8:17 05.12.2013
- BRATISLAVA
Peter Lakata, riaditeľ Zuno bank pre obchod a marketing, neznáša vetu: „musíte to prísť podpísať na pobočku“ a verí, že online banka musí mať aj viacero zdrojov príjmu, aby prežila.
Beh na dlhú trať, v horskom teréne s poriadne riedkym vzduchom. Tou dlhou traťou je pre nás pripravenosť klientov riešiť všetko online. Horským terénom rôzne zákonné obmedzenia, ktoré je nevyhnutné spĺňať a riedkym vzduchom naša marža.
V tomto roku odišli z trhu dvaja vaši priami konkurenti - je to pre vás varovanie alebo výzva?
Je to pre nás skôr potvrdenie toho, že aj v bankovníctve, podobne ako v iných odvetviach, je dlhodobo veľmi rizikové postaviť obchodný model založený na jednom zdroji príjmu. V ZUNO banke sme sa tejto pasci vyhli tým, že sme včas dobudovali úverový biznis. Ani to však do budúcna nebude postačujúce a už dnes analyzujeme ďalšie produktové oblasti, ktoré budú dávať pre klientov direct banky pôsobiacej na Slovensku a v Čechách zmysel.
Prečo preferujete názov direct banka pred online bankou?
Online banking je z nášho pohľadu podskupinou direct bankingu. Z pohľadu definície totiž direct banking zahŕňa nielen online banking, ale taktiež telefonické bankovníctvo, čiže kontaktné centrum. V ZUNO banke hrá osobný prístup cez kontaktné centrum dôležitú rolu a to nielen pri telefonickej obsluhe klientov, ale aj pri komunikácii cez webový chat alebo sociálne médiá, kde operujeme non-stop.
Môžu online banky lákať klientov iba na nízke poplatky?
Lákať klienta na účet bez poplatkov nie je umením. A pre získanie si klienta a jeho udržanie to nestačí. Oproti tradičným bankám k tomu v pridávame vzdanie sa absurdných poplatkov, čakania v rade či tradičnej byrokracie. Ponúkame klientom férové produkty s veľmi dobrým pomerom cena/výkon. Ako príklad uvediem teraz bežiacu akciu na pôžičku a refinancovanie, kde ponúkame najvýhodnejšiu ponuku na trhu aj s bolestným, ak ju nebudeme vedieť dodržať.
Vaši kolegovia z branže nám tvrdili, že reklama na bankové produkty musí byť trochu zábavná, aby zaujala, ale nemá byť otravná. Kde je podľa vás hranica medzi tým?
Myslím, že zábavnosť je v reklame vždy vnímaná pozitívne. Veď nikto z nás nechce pozerať napríklad na televíziu len preto, aby zabil čas, ale očakáva pri tom aj nejaké minimum zábavy. Keď sa pozriem na to, čo v televízii nájdeme dnes, tak je jasné, že citlivosť klientov je rôzna. Preto je ťažké hovoriť o nejakej konkrétnej hranici medzi zábavou a tým, čo už otravuje. Každopádne ja osobne oceňujem, ak ma reklama pobaví.
Robíte si prieskumy, kde má vaša retro kampaň väčší úspech či v TV, na YouTube alebo na Facebooku?
Na Slovensku ako aj v Čechách je stále jednoznačne najsilnejším nosičom televízia. Na druhej strane pridaná hodnota Youtube a Facebook, keďže sú online, sa môže merať exaktnejšie. Dnes sú to len podporné kanály a uvidíme, či ich potenciál bude v tomto smere rásť.
Čo očakávate od komunikácie s klientmi cez sociálne siete?
V ZUNO ho berieme ako dôležitý komunikačný prostriedok, ktorý má svoje špecifiká. V prvom rade nejde o zabezpečený kanál z pohľadu poskytovania osobných údajov, a preto nie je možné klientom odpovedať na naozaj všetky otázky alebo požiadavky priamo na sociálnych sieťach. V takých prípadoch ich smerujeme na telefón alebo do internetového či mobilného bankovníctva. Na druhej strane je to ideálny kanál na získanie naozaj rýchlej spätnej väzby od klientov, a často ho aj takto využívame.
Online banking majú dnes na vysokej úrovni aj kamenné banky. V čom sa má odlišovať ten v internetovej banke?
Z pohľadu klienta je to o jednoduchosti a prehľadnosti. A najmä o tom, že klient má možnosť v direct banke naozaj všetko vybaviť online cez internet alebo mobil. Osobne neznášam vetu „Musíte to prísť podpísať na pobočku“. Z pohľadu banky je to hlavne o procesoch. Produkty a procesy v kamenných bankách sú logicky postavené tak, aby vyhovovali pobočkám, a tradičné banky ich musia „znásilňovať“, ak ich chcú dostať do online bankingu. Samozrejme niektoré sú v tom úspešnejšie viac, iné menej. U nás sú všetky procesy postavené pre internet a mobile banking rešpektujúc požiadavky regulátora. Všetko je tak možné vybaviť online bez toho, aby ste, ak to preženiem, vstali z gauča - potom je dobré, ak pri ňom máte aj skener. A ak si s niečím neviete rady, máte k dispozícii webový chat alebo zavoláte do kontaktného centra, kedykoľvek.
Myslíte si, že v rámci bankových produktov je ešte čo inovovať?
Prirovnal by som to k futbalovej lopte, pri ktorej si mnohí z nás nevedia predstaviť ako je možné ju ďalej inovovať. Sú zadefinované štandardy pre jej výrobu, či už je to veľkosť, váha, prípadne použité materiály. A napriek tomu prichádzajú výrobcovia s vylepšeniami pri každých majstrovstvách sveta – či už je to nový spôsob šitia, sofistikované zloženie materiálu alebo možnosť pridať čip na sledovanie pohybu. Všetko za účelom skvalitnenia hry a zážitku z nej.
Kde vidíte online a mobil banking o päť rokov?
Je to veľmi populárna otázka, na ktorú som čítal nespočetne veľa odpovedí a žiadna z nich zohľadňujúc naše dnešné vedomosti neprekvapuje. Jednou vetou – úloha mobile bankingu bude ďalej rásť, pričom internet banking bude prinajlepšom stagnovať. Upozorním snáď len na jednu vec, že z technologického pohľadu je mobile banking potrebné chápať v širšom slova zmysle, než len ako mobilnú aplikáciu u nás hlavne pre iOS a pre Android, prípadne zjednodušený, u nás veľmi málo používaný, internet banking pre mobilné zariadenia.
Prečo by si mal potenciálny klient z bohatej ponuky bánk na trhu vybrať práve vašu?
Ak potenciálny klient hľadá najlepšiu ponuku, ktorá je cenovo výhodná, zrozumiteľná a transparentná bez hutného textu malými písmenami niekde pod čiarou a súčasne vlastní mobil a nebojí sa ho používať, tak z bohatej ponuky bánk si vyberie direct banku ZUNO so stabilným zázemím našej matky Raiffeisen Bank International. Ak ale hľadá spôsob ako minúť nadbytočnú hotovosť, pokecať si s podráždenými ľuďmi čakajúcimi v rade, prípadne obľubuje vypĺňanie rôznych tlačív paličkovým písmom, tak mu odkazujem, že toho je prebytok aj mimo tradičného bankovníctva a ZUNO mu na to vie v rámci prístupu „less bank more life“ vytvoriť dodatočný čas.
Portál BANKY.sk vznikol v roku 1998. Denne prináša aktuálne správy z bankového diania doma i v zahraničí. Okrem správ pravidelne ponúka exkluzívne rozhovory s top manažérmi bánk na Slovensku. Uľahčuje čitateľom orientáciu v bankových produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti bankových služieb. Okrem iného tam nájdete aj aktuálne kurzové lístky a finančné kalkulačky.
Nostalgické filmy, ktoré očaria aj vaše deti
Chcete svojim deťom priblížiť čaro filmov, ktoré vás sprevádzali počas detstva? Pripravili sme pre vás výber príbehov, ktoré vo vás oživia tie najkrajšie spomienky.
Objavovanie Maďarskej kuchyne: Cestovanie autom po Maďarsku
Maďarsko, krajina plná historických miest, termálnych kúpeľov a nádhernej prírody, láka cestovateľov nielen svojimi kultúrnymi pokladmi, ale aj bohatou kuchyňou.
Vianočná ponuka Telekomu: 100 GB dát pre predplatené karty, MIXI kalendár a ďalšie odmeny
Vianočná ponuka pre predplatené karty ponúkne 100 GB dát po troch dobitiach i adventný MIXI kalendár, pre SWIPE príde Diamond ticket či odmena za odporúčanie.
Telekom Vianoce 2024: Exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, TV obsahu, akcií a prekvapení
Zákazníkov Telekomu čaká exkluzívna vianočná nádielka hardvéru, atraktívny TV obsah i najnovšie filmy, tisícky prekvapení v Magenta Moments, aj akcie pre dobíjacie karty.
Vek je len číslo: Vtipné tričká, ktoré robia 40. narodeniny zábavnými
Čože je to 40-tka? Tento vek je skutočne len číslo, ktorého sa netreba obávať. Ešte vás v živote čaká veľa skvelých zážitkov i míľnikov.