Piatok, 4.10.2024Meniny má František

Bežný liek na cukrovku dokáže zvrátiť starnutie

• VČERA - 21:46
  • Peking
Bežný liek na cukrovku dokáže zvrátiť starnutie

Vedci objavili prekvapivý účinok dobre známeho lieku, ktorý užívajú mnohí diabetici.

Elixír mladosti sa mohol už viac ako 70 rokov skrývať v lieku, ktorý užívajú milióny ľudí po celom svete. Vedci zistili, že bežný liek na cukrovku, dokázal v pokusoch na opiciach spôsobiť omladenie zvierat.

Vedci z Čínskej akadémie vied a Pekinského inštitútu genomiky zistili, že metformín, tabletka používaná na zníženie hladiny cukru v krvi u diabetikov, výrazne spomaľuje starnutie opíc. Metformín spomalil starnutie mozgu a zvýšil kognitívne schopnosti, pričom spomalil aj úbytok kostnej hmoty a pomohol pri omladzovaní viacerých tkanív a orgánov.

Vedci uviedli, že všetky zistenia viedli k záveru, že metformín môže znížiť ukazovatele biologického veku až o šesť rokov a tento liek by mohol pripraviť pôdu pre zvrátenie starnutia u ľudí. Výsledky predstavujú potenciálny prielom, keďže predchádzajúci výskum v tejto oblasti sa uskutočnil len na myšiach. Makaky dlhochvosté použité v tejto štúdii sú však fyziologicky aj funkčne podobné ľuďom.

V 40-mesačnej štúdii, ktorá bola publikovaná v odbornom časopise Cell, mali opice 13 až 16 rokov, čo zodpovedá 40 až 50 ľudským rokom na základe rýchlosti starnutia a dĺžky života oboch druhov.

Výskumníci im denne podávali štandardnú ľudskú dávku lieku - 40 mg na päť kilogramov telesnej hmotnosti. Typické denné dávky sa pohybujú od 500 mg do 2 550 mg.

Mozog opíc omladol o šesť rokov

Počas štúdie tím vykonával na opiciach každé tri mesiace rozsiahle testy vrátane zobrazovacích vyšetrení, krvných testov a fyzických vyšetrení, ako aj analýzy tkanív a buniek. Zvieratá absolvovali aj kognitívny test, ktorý hodnotí pamäť a schopnosť učiť sa.

Tím vedcov použil tieto merania, aby zistil, aký vplyv mal metformín na ich biologický vek. Opice boli pozorované takmer 3,5 roka, čo zodpovedá 10 ľudským rokom.

Výsledky ukázali výrazné spomalenie ukazovateľov starnutia vrátane zlepšenia poznávacích schopností a šesťročného regresu v starnutí mozgu, čo zodpovedá 18 ľudským rokom.

Opice, ktorým bol podávaný metformín, dosahovali lepšie výsledky v pamäťových úlohách a vykazovali lepšie schopnosti učenia v porovnaní s primátmi, ktorým tento liek podávaný nebol.

Metformín dokázal spomaliť starnutie viacerých orgánov

Štúdia tiež preukázala zlepšenie stavu pečene, srdca, pľúc, čriev a svalového tkaniva. Najvýraznejšie zlepšenie sa zaznamenalo v pečeni a čelnom laloku, teda v časti mozgu, ktorá je zodpovedná za jazyk, uvažovanie, riešenie problémov, pamäť, pohyb a osobnosť.

Magnetická rezonancia ukázala, že čelný lalok si zachoval svoju hrúbku, čo naznačuje, že nedošlo k jeho zhoršeniu v dôsledku veku. Hrúbka niektorých častí mozgu dokonca narástla, čo by mohlo naznačovať zlepšenie poznávacích schopností. Ďalšie vyšetrenia ukázali zvýšenú hrúbku čelnej mozgovej kôry primátov, čo je oblasť, ktorá sa u opíc s vekom zvyčajne stenčuje.

Štúdia dospela k záveru, že kombinácia vynikajúcich výsledkov v úlohách zameraných na pamäť a učenie a snímky z magnetickej rezonancie naznačujú, že metformín by mohol oddialiť zhoršovanie stavu mozgu súvisiace so starnutím.

Hoci sa u jednej opice vyskytlo poškodenie obličiek, na konci štúdie sa vo výsledkoch testov analyzujúcich 68 biologických faktorov nezistili žiadne významné vedľajšie účinky.

Účinok metformínu proti starnutiu nemusí súvisieť s krvným cukrom

Vedci však uviedli, že ochranný účinok metformínu proti starnutiu môže byť úplne oddelený od účinku, ktorý má na hladinu cukru v krvi, pretože pôsobí priamo na neuróny. Opice užívajúce metformín vykazovali minimálne zmeny hladiny cukru v krvi.

Liek aktivuje gén súvisiaci so stresom, zápalom, metabolizmom a udržiavaním homeostázy, samoregulačnej schopnosti tela udržiavať rovnováhu a správne fungovať.

Výskumníci uviedli: „Pozorované zvrátenie biomarkerov starnutia u primátov naznačuje, že je možné zamerať sa na základné mechanizmy starnutia v orgánoch, čo ponúka stratégiu na zlepšenie chronických stavov a prevenciu chorôb súvisiacich s vekom.“

Vedci však upozornili, že obmedzenia štúdie spočívajú v tom, že nesledovali opice po tom, ako zvieratá prestali užívať liek a neskúmali úmrtnosť opíc.

Zdroj: Info.sk, TM, sciencealert.com