• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 26.10.2024Meniny má Demeter
14°Bratislava

Motoristov čakajú od nového roka viaceré zmeny v mýte

  • 14:47 30.12.2013
  • BRATISLAVA
Motoristov čakajú od nového roka viaceré zmeny v mýte

Súčasná sieť vymedzených úsekov ciest sa rozšíri o nové vymedzené úseky ciest I. triedy v celkovej dĺžke 234 km.

Od 1. januára 2014 nadobudnú účinnosť viaceré zmeny v elektronickom výbere mýta. Pocítia ich prakticky všetci prevádzkovatelia vozidiel nad 3,5 tony, ktorí sú povinní platiť mýto za spoplatnenú cestnú sieť.

Ako v pondelok informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. Anton Bódis, zmení sa existujúca sieť vymedzených úsekov ciest, prerozdelia sa existujúce emisné triedy EURO, zmenia sa sadzby mýta, zavedie sa systém prideľovania tzv. množstevných zliav a začnú platiť ostatné zmeny pri kontrole výberu mýta.

Nové úseky

Súčasná sieť vymedzených úsekov ciest sa rozšíri o nové vymedzené úseky ciest I. triedy v celkovej dĺžke 234 km, o vymedzené úseky ciest nachádzajúce sa v intravilánoch miest a obcí a o vymedzené úseky diaľnic D1 a D2 v intraviláne Bratislavy, za užívanie ktorých sa bude platiť mýto. Do siete vymedzených úsekov ciest budú patriť aj vymedzené úseky zvyšných ciest I. triedy a vymedzené úseky všetkých ciest II. a III. triedy, ktoré budú spoplatnené nulovou sadzbou mýta.

"Po všetkých vymedzených úsekoch ciest bude možné jazdiť len s palubnou jednotkou. Všetci prevádzkovatelia vozidiel s povinnosťou úhrady mýta sú preto povinní pred vstupom vozidla na vymedzené úseky ciest, vrátane ciest spoplatnených nulovou sadzbou, uzavrieť zmluvu o užívaní vymedzených úsekov ciest a zmluvu o poskytnutí palubnej jednotky a mať vo vozidle nainštalovanú a správne nastavenú palubnú jednotku," upozornil Bódis.

Najekologickejšia kategória

Prevádzkovatelia vozidiel s emisnými triedami EURO IV, V, VI a EEV sú v mýtnom systéme aktuálne zaregistrovaní v kategórii EURO IV+ s rovnakou sadzbou mýta.

Od 1. januára 2014 bude trieda EURO IV patriť do spoločnej kategórie s triedou EURO III, ktorá bude mať vyššiu sadzbu mýta, ako najekologickejšia kategória. Do nej budú zaradené vozidlá s emisnými triedami EURO V, VI a EEV.

Bez zmeny zostáva zaradenie vozidiel s emisnými triedami EURO 0 – II do jednej kategórie. Prevádzkovatelia tých vozidiel, ktoré sú v súčasnosti zaregistrované v elektronickom mýtnom systéme v spoločnej emisnej kategórii EURO IV+, sú na základe uvedeného prerozdelenia povinní vykonať zmenu registračných údajov vozidla najneskôr do 31. decembra 2013.

V závislosti od emisnej triedy bude výška sadzieb mýta zvýhodňovať najekologickejšie vozidlá viac, ako je to teraz. "Nákladné vozidlá nad 3,5 t s najvyššími emisnými triedami (EURO V, VI, EEV) budú mať nižšie sadzby a nákladné vozidlá nad 3,5 t s ostatnými emisnými triedami (EURO 0 – IV) vyššie sadzby mýta, ako sú aktuálne platné sadzby. Nové sadzby budú zohľadňovať aj užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy s úhradou mýta," priblížil Bódis.

Zľavy zo sadzieb mýta

Sadzby za užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a s rýchlostnými cestami budú pre nákladné vozidlá nad 3,5 t rovnaké ako sadzby za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Sadzby mýta pre autobusy nad 3,5 t za užívanie vymedzených úsekov ciest I. triedy s úhradou mýta sa v porovnaní s aktuálne platnými sadzbami nezmenia.

Pre vozidlá často využívajúce spoplatnené úseky ciest sa zavedú zľavy zo sadzieb mýta. "Výška týchto zliav bude závisieť od počtu kilometrov najazdených konkrétnym vozidlom po cestách s úhradou mýta počas kalendárneho roka. Do množstva najazdených kilometrov sa nebudú započítavať kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest spoplatnených nulovou sadzbou mýta," dodal Bódis. Zľavy sa nebudú vzťahovať na autobusy nad 3,5 t, pretože tie majú sadzby mýta znížené o 50 % už od zavedenia elektronického mýtneho systému začiatkom roku 2010.

Od 1. januára 2014 vstúpi do platnosti aj viacero opatrení určených na zvýšenie efektívnosti kontroly výberu mýta. Najvýznamnejšie z nich sú zavedenie inštitútu tzv. objektívnej zodpovednosti prevádzkovateľov vozidiel nad 3,5 t, úprava pravidiel výberu doplatkov mýta a pokút za mýtne priestupky a správne delikty, ako aj nové prerozdelenie priestupkov a správnych deliktov so stanovením rozmedzia pokút podľa stupňa ich závažnosti.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ruský priemysel varuje, že vysoké sadzby centrálnej banky poškodzujú investície

Ruský priemysel varuje, že vysoké sadzby centrálnej banky poškodzujú investície

DNES - 12:06Ekonomické

Čoraz viac ruských firiem a lobistických skupín sa sťažuje na neúmerne vysoké úrokové sadzby centrálnej banky.

Analytici NBS: Záujem o využívanie digitálneho eura má štvrtina Slovákov

Analytici NBS: Záujem o využívanie digitálneho eura má štvrtina Slovákov

DNES - 12:03Ekonomické

Približne 34 % Slovákov už počulo alebo čítalo o digitálnom eure a 26 % opýtaných si vie predstaviť, že by ho v budúcnosti používalo.

Na Slovensku sa šíri podvod s deepfake videami imitujúcimi známe osobnosti

Na Slovensku sa šíri podvod s deepfake videami imitujúcimi známe osobnosti

DNES - 10:07Ekonomické

Na Slovensku sa šíri podvod prostredníctvom deepfake videí, ktoré imitujú známe osobnosti či riaditeľov firiem.

Slovensko má jeden z najnižších počtov startupov v Európskej únii

Slovensko má jeden z najnižších počtov startupov v Európskej únii

DNES - 9:53Ekonomické

Slovensko patrí medzi najslabšie krajiny v Európskej únii (EÚ) v súvislosti s jeho startupovým potenciálom.

S&P potvrdila rating Slovenska na úrovni A+ so stabilným výhľadom

S&P potvrdila rating Slovenska na úrovni A+ so stabilným výhľadom

DNES - 6:04Ekonomické

Medzinárodná ratingová agentúra Standard & Poor's (S&P) v piatok potvrdila, že Slovensko si udržalo rating na úrovni A+ so stabilným výhľadom.