Shrinkfláciu možno v poslednom čase vidieť u celej škály produktov
- DNES - 13:41
- Bratislava

Zmenšovanie výrobku a ponechanie rovnakej ceny. Aj to sú obľúbené praktiky obchodníkov, na ktoré je možné naraziť čoraz častejšie.
Tzv. shrinkfláciu možno v poslednom čase vidieť u celej škály produktov, typicky ide napríklad o balenie čokolád, zemiakových lupienkov, ale možno sa s ňou stretnúť aj pri drogériovom tovare či umývacích prostriedkoch. Uviedla to Eduarda Hekšová, riaditeľka českej organizácie dTest, ktorá vydáva spotrebiteľský časopis na slovenskom a českom trhu.
Na pomenovanie situácie, keď výrobcovia zmenšujú veľkosť alebo množstvo, ale cena zostáva rovnaká alebo dokonca rastie, sa už podľa nej vžil pojem shrinkflácia, ktorý pochádza z anglického shrinkflation a je zložený zo slov shrink (zmenšiť) a inflation (inflácia). Shrinkflácia nie je podľa nej zo zákona zakázaná, ani nie je stanovené, že by predávajúci musel spotrebiteľov upozorniť, že prišlo k zmene balenia.
Upozornila, že predávajúci je povinný spotrebiteľov informovať o cene a prípadne aj jednotkovej cene. Na cenovke musí byť uvedená konečná cena vrátane všetkých poplatkov a daní. Okrem toho majú predávajúci povinnosť uvádzať pri tovare jednotkové ceny, teda ceny za jednotku množstva výrobku.
Dodala, že obchodníci v obale okrem výrobku predávajú často aj veľké množstvo vzduchu. „Bezdôvodne veľké obaly však môžu klamať spotrebiteľov a zároveň zbytočne zaťažujú životné prostredie,“ povedala Hekšová.
Doplnila, že ak si v minulosti spotrebiteľ objednal tovar z e-shopu, o ktorom sa domnieval, že je slovenský a následne zistil, že zásielka prišla zo zahraničia, tak je veľmi pravdepodobné, že narazil na tzv. dropshipping. Nejde podľa nej o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s online trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s takýmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie.
„Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi, často napríklad z Ázie,“ vysvetlila Hekšová. Ak spotrebiteľ nakupuje z dropshippingového e-shopu, môže sa podľa nej stretnúť s viacerými nepríjemnosťami.
Spotrebiteľ sa podľa nej môže stretnúť aj s tým, že na svoj tovar budete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Navyše, obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Letecké spoločnosti evidujú slabší dopyt cez letnú sezónu pre obavy z recesie
Neistá ekonomická situácia vo svete v dôsledku colnej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa si vyberá svoju daň aj od leteckých spoločností na oboch stranách Atlantiku.

SNS oceňuje prísľub premiéra, že je ochotný debatovať o zmene v transakčnej dani
Koaličná SNS oceňuje prísľub predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD), že je ochotný a otvorený diskutovať o zmene v transakčnej dani.

Trump vyzbieral na svoju inauguráciu rekordných 239 miliónov USD
Trump vyzbieral na svoju januárovú inauguráciu rekordných 239 miliónov dolárov, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní so sumou, ktorú získal pred svojím prvým uvedením do úradu v roku 2017.

Agentúra S&P potvrdila Slovensku rating A+, zhoršila výhľad na negatívny
Medzinárodná agentúra Standard & Poor´s (S&P) potvrdila Slovensku v piatok rating na úrovni A+, zhoršila však jeho výhľad zo stabilného na negatívny.