Rezort dopravy chce o mýte ďalej rokovať s autodopravcami
Ministerstvo dopravy bude pokračovať v rokovaní s autodopravcami o ich výhradách k zmenám v mýtnom systéme budúci týždeň. "Z požiadaviek, ktoré autodopravcovia predostreli, sa o väčšine dá ďalej diskutovať a hľadať riešenie vyhovujúce všetkým stranám," informoval v pondelok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Predstavitelia ministerstva dopravy začali v piatok sériu rokovaní o dopadoch zmien v mýte so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Zmeny v mýte zvýšili podľa dopravcov náklady o 40 percent
Únia autodopravcov kritizuje zmeny v mýtnom systéme
Motoristov čakajú od nového roka viaceré zmeny v mýte
Cesty s výberom mýta sú od novembra rozšírené o deväť úsekov
Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny v mýtnom systéme sú kompromisom vyplývajúcim z niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaní zástupcov rezortu dopravy, vyšších územných celkov a oboch združení autodopravcov UNAS a ČESMAD Slovakia, ktorí so zmenami súhlasili. UNAS má však od konca vlaňajška nové vedenie.
"Cieľom ministerstva je chrániť život a majetok vidieckeho obyvateľstva, a dostať nákladnú dopravu tam, kam patrí, teda na diaľnice a cesty vyšších kategórií, ktoré sú na ťažké nákladné vozidlá konštrukčne prispôsobené," uviedol Kóňa. "Zároveň je v našom záujme vyjsť v ústrety samotným autodopravcom, a preto sme od začiatku roka zaviedli systém ekologických sadzieb a množstevných zliav za prejazdené kilometre. Ako sme už viackrát uviedli, sme pripravení po dohode s autodopravcami tieto nožnice naďalej roztvárať," dodal Kóňa.
UNAS vzniesol spolu sedemnásť požiadaviek, týkajúcich sa zväčša fungovania mýtneho systému. Žiadajú napríklad zníženie rozsahu spoplatnenosti ciest mýtom, ktorý dosahuje okolo 3 280 kilometrov. Z toho sa mýto platí na 415 kilometroch diaľnic, na 244 kilometroch rýchlostných ciest a 2 621 kilometroch ciest I. triedy. V tomto roku sa platenie mýta rozšírilo o 225 kilometrov na cestách I. triedy a takmer tisíc kilometrov aj za prejazdy intravilánov miest a obcí. UNAS chce preto zrušenie spoplatnenia intravilánov, ale aj monitoringu pohybu nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.
K požiadavkám UNAS-u patrí zrušenie zákazu jazdy kamiónom nad 12 ton na cestách II. a III. triedy, okrem diaľkovej a tranzitnej dopravy, zníženie sadzieb mýta formou zliav či vyňatie z platenia spoplatnených úsekov v rekonštrukcii. Autodopravcovia chcú aj to, aby užívatelia mýtnej palubnej jednotky mohli čerpať mýto do mínusu a zakázali sa napríklad fakturácie pokút za prechod do mínusu, ak nesúvisia s mýtom. Nepáči sa im ani nový sadzobník pokút, ktorý je podľa nich vysoký. Navyše žiadajú zníženie dane z motorových vozidiel na európsky priemer, o tom však v súčasnosti ešte rozhodujú samosprávne kraje.
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.
Zisk automobilky Toyota klesol v 1. polroku o viac než štvrtinu
Japonská automobilka Toyota zaznamenala za 1. polrok súčasného obchodného roka pokles čistého zisku o viac než štvrtinu.