Rezort dopravy chce o mýte ďalej rokovať s autodopravcami
Ministerstvo dopravy bude pokračovať v rokovaní s autodopravcami o ich výhradách k zmenám v mýtnom systéme budúci týždeň. "Z požiadaviek, ktoré autodopravcovia predostreli, sa o väčšine dá ďalej diskutovať a hľadať riešenie vyhovujúce všetkým stranám," informoval v pondelok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Predstavitelia ministerstva dopravy začali v piatok sériu rokovaní o dopadoch zmien v mýte so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Zmeny v mýte zvýšili podľa dopravcov náklady o 40 percent
Únia autodopravcov kritizuje zmeny v mýtnom systéme
Motoristov čakajú od nového roka viaceré zmeny v mýte
Cesty s výberom mýta sú od novembra rozšírené o deväť úsekov
Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny v mýtnom systéme sú kompromisom vyplývajúcim z niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaní zástupcov rezortu dopravy, vyšších územných celkov a oboch združení autodopravcov UNAS a ČESMAD Slovakia, ktorí so zmenami súhlasili. UNAS má však od konca vlaňajška nové vedenie.
"Cieľom ministerstva je chrániť život a majetok vidieckeho obyvateľstva, a dostať nákladnú dopravu tam, kam patrí, teda na diaľnice a cesty vyšších kategórií, ktoré sú na ťažké nákladné vozidlá konštrukčne prispôsobené," uviedol Kóňa. "Zároveň je v našom záujme vyjsť v ústrety samotným autodopravcom, a preto sme od začiatku roka zaviedli systém ekologických sadzieb a množstevných zliav za prejazdené kilometre. Ako sme už viackrát uviedli, sme pripravení po dohode s autodopravcami tieto nožnice naďalej roztvárať," dodal Kóňa.
UNAS vzniesol spolu sedemnásť požiadaviek, týkajúcich sa zväčša fungovania mýtneho systému. Žiadajú napríklad zníženie rozsahu spoplatnenosti ciest mýtom, ktorý dosahuje okolo 3 280 kilometrov. Z toho sa mýto platí na 415 kilometroch diaľnic, na 244 kilometroch rýchlostných ciest a 2 621 kilometroch ciest I. triedy. V tomto roku sa platenie mýta rozšírilo o 225 kilometrov na cestách I. triedy a takmer tisíc kilometrov aj za prejazdy intravilánov miest a obcí. UNAS chce preto zrušenie spoplatnenia intravilánov, ale aj monitoringu pohybu nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.
K požiadavkám UNAS-u patrí zrušenie zákazu jazdy kamiónom nad 12 ton na cestách II. a III. triedy, okrem diaľkovej a tranzitnej dopravy, zníženie sadzieb mýta formou zliav či vyňatie z platenia spoplatnených úsekov v rekonštrukcii. Autodopravcovia chcú aj to, aby užívatelia mýtnej palubnej jednotky mohli čerpať mýto do mínusu a zakázali sa napríklad fakturácie pokút za prechod do mínusu, ak nesúvisia s mýtom. Nepáči sa im ani nový sadzobník pokút, ktorý je podľa nich vysoký. Navyše žiadajú zníženie dane z motorových vozidiel na európsky priemer, o tom však v súčasnosti ešte rozhodujú samosprávne kraje.
Predaj nových áut v EÚ v septembri klesol
Predaj nových áut v Európskej únii sa v septembri 2024 znížil, už druhý mesiac po sebe, aj keď menej ako v auguste.
Predaj koncernu Volkswagen v 3. štvrťroku opäť klesol
Predaj koncernu Volkswagen v 3. štvrťroku opäť klesol. Dôvodom bolo zníženie predaja v Číne, slabý dopyt po elektromobiloch, ako aj problémy značky Audi.
Elon Musk predstavil robotický taxík Cybercab
Šéf Tesly Elon Musk po desaťročí sľubov týkajúcich sa autonómnych vozidiel predstavil robotický taxík Cybercab.
SEVA: Nižšie dane pri elektromobiloch výrazne znížia náklady zamestnávateľov
Zníženie daňového zaťaženia pri elektromobiloch výrazne zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov.
SPD navrhuje príspevok 6000 eur na kúpu nového elektromobilu
Parlamentná skupina Sociálnodemokratickej strany Nemecka navrhuje, aby štát vyplatil bonus 6000 eur každému, kto sa rozhodne vymeniť svoje vozidlo za nový elektromobil.