Počiatek je optimista, čoskoro odovzdá kilometre diaľnic
Do konca funkčného obdobia súčasnej vlády v roku 2016 by malo byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka rozostavaných spolu viac ako tristo kilometrov a odovzdaných do užívania vyše sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V súčasnosti je podľa neho vo výstavbe vyše 110 kilometrov diaľnic a rýchlociest a po ukončení troch tendrov bude rozostavaných historicky najviac kilometrov.
"Výstavba zložitých úsekov trvá bežne tri až štyri roky. Je málo pravdepodobné, že nejaký minister niečo začne aj stihne dokončiť, čiže sa to prelína cez obdobia. Myslím, že do konca nášho obdobia odovzdáme niečo vyše sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest," povedal Počiatek. Hlavnou prioritou je dokončenie chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom.
Kritický úsek D1
Termín, dokedy bude hotová súvislá hlavná diaľnica z Bratislavy cez Žilinu do Košíc, závisí od toho, kedy a akou trasou sa bude stavať úsek Turany - Hubová, ktorý je vzhľadom na zosuvy pôdy najkritickejší. To bude známe po ukončení hĺbkového geologického prieskumu. Ak by sa spomínaný úsek staval podľa pôvodných plánov údolím Váhu, podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) by mali práce začať už v roku 2016 a trvať tri roky.
Ak sa trasa diaľnice bude musieť zmeniť a povedie cez tunel Korbeľka, čo žiadajú ochranári, stavba by sa podľa Počiatka oddialila o tri a pol až päť rokov. V takom prípade D1 medzi Bratislavou a Košicami nebude hotová v plánovanom roku 2019, ale predbežne 2022 až 2024.
Otázniky nad termínmi
"Kľúčový úsek Turany - Hubová ešte nie je doriešený. Keby sme hovorili o úplnom prepojení, aj v rámci tohto úseku, bolo by neseriózne hovoriť nejaký termín," uviedol Počiatek. Podľa neho však platí, že všetky ostatné chýbajúce úseky D1 medzi Žilinou a Prešovom budú dokončené do roku 2019. "Jediný otáznik visí nad úsekom Turany - Hubová," dodal. Podľa neho by bolo optimálne, keby sa začal stavať ešte v tomto volebnom období.
Minister tvrdí, že aj z pohľadu ochranárov je teraz ťažké povedať, ktorý z dvoch variantov stavby úseku Turany - Hubová je lepší. Tunel Korbeľka podľa neho totiž nebol z environmentálneho hľadiska dôkladne preskúmaný a je otázne, aký by mala jeho stavba dopad na prírodu. "Faktom zostáva, že sa nám podarilo vyriešiť množstvo problémov práve v súvislosti s environmentálnymi podmienkami pre povrchový variant úseku Turany - Hubová," povedal Počiatek. Úspech podľa neho bude vybrať a postaviť variant, ktorý bude prijateľný z pohľadu ochrany životného prostredia.
Na východe Slovenska nepremávajú vlaky
Pre poruchu trakčného vedenia nepremávajú na východe vlaky.
Majerský: KDH neplánuje s Kresťanskou úniou uzatvárať "pakt", no dvere k nám sú otvorené
Opozičné KDH neplánuje so stranou Kresťanská únia uzatvárať koalíciu či "pakt" vzhľadom na blízkosť v konzervatívnych témach.
Medzinárodný rýchlik zrazil a usmrtil osobu v koľajisku
Viaceré vlaky museli odrieknuť.
Muža na ulici bodli do krku, na mieste zasahovali záchranári
K mužovi vyslali záchranárov.
Slovenský horolezec neprežil pád vo Veľkej Studenej doline
Slovenský horolezec v piatok popoludní neprežil pád vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách.