Viac železničných dopravcov by mohlo znížiť výdavky štátu
Dobre uskutočnená liberalizácia osobnej železničnej dopravy by podľa ministerstva dopravy mohla mať priaznivý účinok na výdavky štátu. Podmienkou úspešnej liberalizácie je to, že najprv sa musí ustáliť železničný grafikon a vzťah vlakovej a autobusovej dopravy.
Tri kategórie tratí
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej v súvislosti s liberalizáciou osobnej vlakovej dopravy navrhuje, aby štát ponúkol dopravcom pri vstupe na slovenské železnice tri kategórie tratí. Mali by to byť trate so ziskovou, vyrovnanou, resp. málo stratovou a vysoko stratovou prevádzkou vlakov. "Predmetom súťaže by bola požiadavka o výšku dotácie od štátu," uviedol Matej pre agentúru SITA.
Podľa bývalého poradcu expremiérky Ivety Radičovej a exposlanca za SDKÚ-DS by to znamenalo férové podmienky pre všetkých uchádzačov vrátane štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). "Víťazom by sa stal ten, kto by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na jeden vlakokilometer," dodal.
Prioritný bude grafikon
Pri liberalizácii podľa ministerstva dopravy nie je z pohľadu dopravcu podstatné, či je trať málo alebo viac stratová. "Je to však zaujímavé z pohľadu objednávateľa dopravy, ktorý musí v prípade veľmi stratovej trate poskytovať oveľa väčšiu kompenzáciu," priznal Kóňa. Rezort preto predpokladá, že prípadné "balíky" tratí budú vytvárané predovšetkým podľa prevádzkovej logiky. Teda podľa technických parametrov ako sú elektrifikácia tratí, počet dep na údržbu či typ vozidiel.
"Predmetom súťaže vždy bude zadaný povinný grafikon vlakovej dopravy, kvantitatívne a kvalitatívne parametre vozidiel (kapacita, nízkopodlažnosť, klimatizácia). Výsledná cena vzíde z transparentnej súťaže," uviedol Kóňa. Nechcel komentovať podľa neho ako špekuláciu to, že keby sa víťazom súťaže stal dopravca, ktorý by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na vlakokilometer, či by to bolo pre štát výhodné. "Zopakujem, že rozhoduje zadaný povinný grafikon, ktorý reprezentuje konkrétny objem vlakových kilometrov za rok," uzavrel.
Štát vynakladá na podporu osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme ročne okolo 205 mil. eur. Vlaky jediného súkromného osobného dopravcu RegioJet jazdia dva roky s dotáciami štátu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. RegioJet plánuje v polovici decembra začať s prevádzkou expresných vlakov, ale na vlastné náklady bez dotácie štátu, medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Štátnej spoločnosti, ktorá na tejto trati prevádzkuje InterCity (IC) vlaky bez dotácie štátu už od roku 2012 stále so stratou, chce konkurovať zhruba o polovicu nižšími cenami. Existujúce spojenie Praha - Ostrava - Žilina, na ktorom privátny dopravca už znížil cestovné o 40 %, navyše predĺži do Košíc.
Sociálny tlak a sviatky: Alkohol môže byť rizikom pre zraniteľné skupiny
Sviatky sú z hľadiska pitia alkoholu rizikovejším obdobím. Ohrození sú najmä mladí, osoby so psychickými problémami či ľudia s problémami s alkoholom.
Sv. Štefan: Prvý mučeník, na ktorého kresťania spomínajú počas Vianoc
Druhý sviatok vianočný je pre veriacich kresťanov dňom spomienky na diakona a prvého mučeníka sv. Štefana, ktorý bol pre vieru v Ježiša Krista ukameňovaný.
Zverejnili nahrávky z poľovníckej chaty: Príbuzné policajtov ich zverejnili ako „vianočný darček“
Kompletné nahrávky z poľovníckej chaty v Čifároch sa v predvianočnom čase opäť dostali na verejnosť.
Polícia v pohotovosti: Bankomat v Bešeňovej zničila explózia
Polícia vyšetruje prípad stredajšej rannej explózie bankomatu v obci Bešeňová v okrese Ružomberok.
Nepodceňte silu zvyku: Psychologička radí, ako prekonať ‘čertíka’ v hlave
Ak ľudia bilancujú starý rok a vidia ho negatívne, mali by zmeniť uhol pohľadu a pozrieť sa na veci napríklad spôsobom, čo všetko sa za ten rok naučili, aj z nepríjemných zážitkov.