• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 22.12.2024Meniny má Adela
Bratislava

Cargo chce celý zisk z predaja dcér využiť na oddlženie

  • 19:39 02.06.2014
  • BRATISLAVA
Cargo chce celý zisk z predaja dcér využiť na oddlženie

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje použiť na svoje oddlženie celý objem finančných prostriedkov získaných z predaja nákladných vozňov a väčšinového podielu vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.


Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda, budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére. Zároveň bude musieť financovať prevádzku Cargo Wagon, pričom táto spoločnosť bude zabezpečovať aj revízie a s tým súvisiacu údržbu a opravy vozňov.

Cargo má už dve záväzné ponuky

Dve záväzné ponuky na kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon podľa portálu Trend.sk predložili švajčiarska spoločnosť AAE a združenie firiem v zložení Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava (SPaP) a Axbenet, s.r.o. Trnava.

Ak obe ponuky splnia kritériá, o víťazovi rozhodne elektronická aukcia plánovaná na 6. júna. Spoločnosť Budamar Logistics, a.s., o ktorej sa pôvodne predpokladalo, že má spolu s uvedenou skupinou tiež záujem o Cargo Wagon, nebola účastníkom výberového konania. "A teda ani nepodala záväznú ponuku, či už individuálne alebo ako člen konzorcia," uviedol v pondelok pre agentúru SITA finančný riaditeľ a predseda predstavenstva Budamar Logistics Peter Malec.

Súvisiace:

Záujemcovia o dcéry Cargo predložia ponuky neskôr

Cargo vybralo firmu na ochranu svojich objektov bez súťaže

O dcéru spoločnosti Cargo Slovakia sa zaujímajú silní hráči

Cargo namiesto niekoľko miliónovej straty vykázalo zisk

Celý proces predaja podielu v Cargo Wagon je podľa šéfredaktorky časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej málo transparentný. "Cargo by malo vysvetliť, za koľko sa chystá naozaj predať vagóny. Spočiatku hovorilo o cene 180 mil. eur bez DPH (216,66 ml. eur vrátane DPH), vlani však firma znížila hodnotu svojho majetku takmer o 45 mil. eur.

Znamená to, že o toľko znížila predajnú cenu vagónov?,"
upozornila Mertinková. To, že záujemcovia musia preukázať úverovú kredibilitu vyše 216 mil. eur, podľa nej ešte nemusí znamenať, že za toľko budú vagóny kupovať.

Dopravca si plánuje spätne prenajať vyše 8-tisíc vozňov

Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov. "Cena bola stanovená po rokovaniach s investormi tak, aby sme dosiahli pre ZSSK Cargo čo najvýhodnejšie podmienky nájmu vozňov," tvrdí Halanda. Bežné trhové ceny nájmu vozňov sa v závislosti od typu pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň a deň.

"Pri súčasných cenách revízií na trhu predpokladáme, že Cargo Wagon za ne počas ôsmich rokov zaplatí 70 mil. až 80 mil. eur," uviedol Halanda. Každý vozeň podľa neho musí raz za osem rokov prejsť revíziou, aby mohol jazdiť a tieto náklady doteraz znášala materská spoločnosť. Bez platnej revízie správca infraštruktúry nepustí vozeň na trať. "K celému treba ešte prirátať cenu peňazí a úroky z financovania, ktoré si musel zabezpečiť investor a bude teda znášať náklady," dodal Halanda.

Mertinková tvrdí, že zavádzajú aj kritici procesu predaja podielu Cargo Wagon, ktorí už vypočítali, že kupci zarobia na spätnom prenájme 8 200 vagónov 30 mil. alebo dokonca 50 mil. eur. "Nový vlastník vagónov bude musieť totiž za osem rokov vydať minimálne 50 mil. až 60 mil. eur na údržbu, opravy a revízie vagónov," priblížila Mertinková.

Ďalšie náklady investora budú spojené s úrokmi za poskytnutý úver a za osem rokov môžu dosiahnuť 20 až 30 % hodnoty úveru. "Práve tieto skutočnosti indikujú, že Cargo muselo významne znížiť predpokladanú cenu vagónov 180 mil. eur," dodala. Cargo v súčasnosti dáva na údržbu a opravy zhruba 12 500 vagónov okolo 18 mil. až 20 mil. eur ročne. Asi 60 % opráv podľa Mertinkovej realizuje vo vlastnej réžii a zvyšok zadáva externe (ŽOS Trnava). Podobný rozsah údržby bude musieť zabezpečiť aj nový vlastník vagónov.

Cargo, pripomína Mertinková, osem rokov po predaji ostane bez vagónov. "Nebude mať vytvorené zdroje z odpisov na ich nákup a bude vydané na milosť a nemilosť firiem, ktoré ponúkajú vagóny na prenájom," upozornila Mertinková. "Nepoznám nákladného dopravcu, ktorý sa už ocitol v podobnej situácii, práve to môže byť hlavná motivácia dnešných záujemcov o kúpu Cargo Wagon," uzavrela.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Hlas odmietol komentovať cestu Fica do Moskvy

Hlas odmietol komentovať cestu Fica do Moskvy

DNES - 19:34Ekonomické

Koaličná strana Hlas-SD sa nebude vyjadrovať k premiérovej ceste do Ruska.

Opozícia reaguje na Fica v Moskve: Hanba pre krajinu, tvrdí PS

Opozícia reaguje na Fica v Moskve: Hanba pre krajinu, tvrdí PS

DNES - 19:26Ekonomické

Progresívne Slovesnko hovorí o zrade národných záujmov, podľa SaS sa Fico správa ako kolaborant.

Fico v Moskve rokuje s Putinom

Fico v Moskve rokuje s Putinom

DNES - 18:37Ekonomické

Predseda vlády SR Robert Fico pricestoval v nedeľu na pracovnú návštevu Moskvy, kde aktuálne rokuje s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. Oznámil to hovorca Kremľa Dmitrij Peskov.

Prezident plánuje zvolať stretnutie k reforme financovania samospráv

Prezident plánuje zvolať stretnutie k reforme financovania samospráv

DNES - 14:29Ekonomické

V budúcom roku by sa malo v Prezidentskom paláci uskutočniť stretnutie predstaviteľov všetkých samosprávnych organizácií s príslušnými ministrami k reforme financovania samospráv.

Táto elektronika by vôbec nemala byť pripojená k internetu

Táto elektronika by vôbec nemala byť pripojená k internetu

DNES - 11:46Ekonomické

Niektoré druhy techniky sú náchylnejšie na útok hekerov. Vyhadzovať by ste ich však nemali.