• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 24.12.2024Meniny má Adam a Eva
Bratislava

Vlaky a autobusy treba financovať spoločne, tvrdí Most-Híd

  • 10:52 21.06.2014
  • BRATISLAVA
Vlaky a autobusy treba financovať spoločne, tvrdí Most-Híd

Verejná osobná železničná a autobusová doprava by podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka (Most-Híd) mala byť financovaná z jedného rozpočtového balíka. To by podľa neho umožnilo zabezpečiť lepšiu previazanosť oboch druhov dopravy a tiež ušetriť finančné prostriedky štátu.

Súvisiace:

Modernizáciu železnice medzi Belušou a Púchovom zaplatí Únia

Leo Express chce jazdiť vlakmi z Prahy do Košíc aj bez ZSSK

V súčasnosti totiž štát dotuje železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme a samosprávne kraje zas podporujú prímestskú autobusovú dopravu.

Tlak ľudí sa bude stupňovať

"Myslím si, že peniaze treba dať do jedného balíka a tak zabezpečiť dopravu," povedal v piatok na brífingu Érsek.

Ten, kto bude prideľovať peniaze na verejnú dopravu z jedného zdroja, bude podľa neho dohliadať na to, aby bol grafikon vytvorený tak, aby ľudia stihli prestúpiť z autobusu na vlak a pokračovať ďalej.

"V záujme občanov je vytvoriť najlacnejšie a najdostupnejšie možnosti cestovania. Treba do toho ísť, lebo bez zmeny nikdy nebudeme vedieť zosúladiť vlakovú dopravu s autobusovou," dodal.

Rezort dopravy navrhol vytvorenie dopravnej autority

Rozhodnúť o zmene spôsobu financovania verejnej dopravy by podľa neho mala vláda, resp. ministerstvo dopravy a vyjadriť by sa mali aj kraje. Tlak ľudí sa podľa neho bude stále stupňovať, pretože budú chcieť lacnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, čo môže zabezpečiť len nový systém financovania.

Ministerstvo dopravy dlhodobo tvrdí, že vzťah medzi autobusovou a vlakovou dopravou nie je optimálne nastavený. Vlaky a autobusy sú v rovnakom čase a smere bežne poloprázdne. "Preto sme ešte v auguste minulého roku navrhli riešenie v rámci dokumentu Strategický plán rozvoja verejnej osobnej dopravy SR do roku 2020," uviedla v piatok pre agentúru SITA vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová.

Rezort navrhol vytvorenie dopravnej autority, resp. autorít na objednávanie služieb vo verejnom záujme v železničnej doprave, prímestskej autobusovej doprave a MHD. Dohodnúť sa snažia najmä s krajmi, ktoré objednávajú a platia verejnú autobusovú dopravu.

Prínosom je príchod RegioJet

Poslanec za Most-Híd sa vyslovil za väčšiu liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy na ďalších tratiach, čo zlepší podmienky pre cestujúcich. Podľa neho treba osloviť dopravcov, ktorí budú prevážať ľudí na hlavnej trati Bratislava - Žilina - Košice, alebo im ponúknuť, aby prevádzkovali vlaky aj na menej vyťažených regionálnych tratiach, prípadne obnovili osobnú dopravu na tratiach so zastavenou premávkou.

"Treba to skúsiť a určite by na to bola aj kapacita. Pokiaľ nebude vlak roky premávať na určitej trati, tak ju rozkradnú a nezostane tam nič, len podvaly," tvrdí Érsek. Za prínos pre cestujúcich označil príchod súkromného prepravcu RegioJet, ktorý od marca 2012 s podporou štátu prevádzkuje vlaky na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Železničná spoločnosť nevie efektívne hospodáriť

Podmienkou liberalizácie vlakovej dopravy je podľa rezortu dopravy ustálenie železničného grafikonu, vlakovej a autobusovej dopravy a dohoda so samosprávami. "Tento proces nemá pevne stanovený harmonogram, preto nie je možné povedať presný dátum, kedy sa tak stane. Naším cieľom je, aby tento zložitý proces prebehol bez zbytočných chýb a nedostatkov, a hlavne v prospech cestujúcej verejnosti," uzavrela Jarošová.

RegioJet začne v polovici decembra prevádzkovať na vlastné náklady, teda bez dotácie štátu, aj IC vlaky z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. "Oceňujem, že od decembra by mal súkromný dopravca zabezpečovať aj vlakové spojenie na jednej z ťažiskových železničných osí Bratislava - Žilina - Košice. Práve preto, že to vie robiť lacnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie, je nevyhnutné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne, regionálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dostať k hlavným železničným ťahom," dodal Érsek.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. podľa neho "nevie efektívne hospodáriť, pričom občanovi nedokáže ponúknuť výhodnú cenu ani primeranú kvalitu".
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Peter Pellegrini: Ďakujem tým, ktorí prinášajú Vianoce tým najzraniteľnejším

Peter Pellegrini: Ďakujem tým, ktorí prinášajú Vianoce tým najzraniteľnejším

DNES - 12:10Domáce

So želaním šťastných a pokojných vianočných sviatkov zavítal na Štedrý deň do banskobystrického Centra pre deti a rodiny prezident SR Peter Pellegrini.

SHMÚ varuje pred víchricou: Slovensko zasiahne silný vietor, sneh a vietor komplikujú premávku

SHMÚ varuje pred víchricou: Slovensko zasiahne silný vietor, sneh a vietor komplikujú premávku

DNES - 11:59Domáce

Na Štedrý deň hlásia meteorológovia na území Slovenska silno veterno. Na hrebeňoch našich najvyšších hôr dochádza k silnej víchrici až orkánu.

Sviatočné prejedanie sa končí v nemocnici: Záchranári radia obozretnosť

Sviatočné prejedanie sa končí v nemocnici: Záchranári radia obozretnosť

DNES - 11:25Domáce

Najčastejšími problémami, ktoré riešia záchranári na Vianoce, je sťažené dýchanie a bolesti brucha.

Slovensko v zajatí silného vetra: Výstrahy platia až do noci

Slovensko v zajatí silného vetra: Výstrahy platia až do noci

DNES - 10:24Domáce

Na Štedrý deň si treba dávať pozor na silnejší vietor. Meteorológovia vydali výstrahu druhého stupňa pred vetrom pre horské oblasti, ale aj okresy zväčša na juhovýchode Slovenska.

Kresťania začínajú v utorok sláviť Vianoce

Kresťania začínajú v utorok sláviť Vianoce

DNES - 7:05Domáce

Viac ako dve miliardy kresťanov v rôznych častiach sveta začínajú v utorok sláviť Vianoce.