Bratislavu a Košice by mala prepojiť D1 do piatich rokov
- 16:03 22.06.2014
- BRATISLAVA
Spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by malo byť hotové do roku 2019, povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.
Spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by malo byť hotové do roku 2019. "Od Hričovského podhradia až po Turany sa už všetky úseky realizujú a tým pádom vieme, že by mali byť hotové do roku 2019. Čiže to je rozuzlenie celého príbehu D1, ktorý sa tu ťahá dlhé roky," povedal v nedeľu v televíznej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).
Uviedol to v súvislosti s minulotýždňovým poklepaním základného kameňa diaľničného tunela Višňové pri Žiline. Základný kameň pritom poklepávali už trikrát, naposledy to urobil premiér Fico v roku 2010 s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť tunel sprejazdnený. Podľa Počiatka je toto poklepanie posledným. "Tentoraz už máme zmluvu so zhotoviteľom, bude odovzdané stanovisko a začne sa stavať," uviedol v diskusnej relácii Počiatek. Minister dopravy verí, že tentoraz sa už výstavba podarí, pretože existujú už reálne zmluvy s podmienkami, a ak nebude zhotoviteľ plniť plán načas, hrozia mu sankcie.
Tunel Višňové postavia za polovičnú sumu
Počiatek spolu s bývalým štátnym tajomníkom, dnes poslancom NR SR a podpredsedom hnutia KDH Jánom Hudackým prebrali aj financovanie tunela Višňové. V minulosti sa totiž jeho cena odhadovala na približne 900 miliónov eur, v súčasnosti sa hovorí o približne 410 miliónoch eur.
Podľa Počiatka je síce súčasná suma za výstavbu tunela Višňové stále tak na hrane, myslí si však, že už je v pásme reálnej ceny. "Aj zhotoviteľ hovorí, že je za tú sumu schopný to urobiť v kvalite, v ktorej sa zaviazal," dodal Počiatek.
Neobáva sa, že by cenu navýšili prípadné dodatky k zmluve. Podľa Počiatka by to bolo možné iba v prípade nepredvídaných okolností, aj to by si museli obhájiť, keďže projekt je financovaný z eurofondov.
Diaľnicu s tunelom Višňové vybuduje taliansko-slovenské konzorcium
Štátna expertíza v minulosti hovorila o nákladoch na výstavbu vo výške 900 miliónov eur. Podľa Počiatka práve z tejto expertízy vychádzali. Pripúšťa však, že rozdiel v odhadovanej a reálne ponúknutej cene je markantný, preto sa mohli objaviť aj otázky o tom, či je súčasná cena reálna.
Podľa Hudackého v štátnej expertíze ide o maximálnu cenu, v ktorej sú zakomponované aj riziká či rezerva. Na základe posudku sa potom porovnávali cenové ponuky, vysvetlil Hudacký.
Diaľnicu D1 s tunelom Višňové vybuduje taliansko-slovenské konzorcium. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Ako sa vyvinú ceny palív? Takto to vidí analytik
Cenotvorba pohonných látok závisí od viacerých faktorov.
Ministerstvo financií vystríha pred podvodným videom
Ministerstvo financií SR opätovne varuje pred tzv. deepfake videom, ktoré sa šíri najmä prostredníctvom sociálnych sietí.
Kataster vydal nové stanovisko: Vlastníctvo nehnuteľností nie je ohrozené
Všetky právne vzťahy k nehnuteľnostiam na celom Slovensku boli obnovené so stavom k 3. januáru 2025, vyhlásil Juraj Celler.
PS varuje pred presunom údržby ciest na súkromné firmy: Hrozí zdraženie
Progresívne Slovensko vyzvalo ministra dopravy, aby zachoval údržbu ciest v pôvodnom režime.
Záujem druhý pilier stúpa, sporia si v ňom takmer 2 milióny Slovákov
Záujem o sporenie v druhom dôchodkovom pilieri vzrástol, vlani pribudlo 126.266 sporiteľov.