Po tragédii stále lietajú lietadlá cez Slovensko na Ukrajinu
- 20:50 18.07.2014
- MOSKVA
Lietadlá aj naďalej odlietavajú zo vzdušného priestoru SR smerom na Ukrajinu, resp. prilietavajú odtiaľ späť. Množstvo letovej prevádzky z a na Ukrajinu tvorí priemerne 4 až 5 % celkovej prevádzky v slovenskom vzdušnom priestore. Agentúru SITA o tom v piatok informovala hovorkyňa Letových prevádzkových služieb, š. p. (LPS) Michaela Legelová v spojitosti so zostrelením civilného lietadla spoločnosti Malaysia Airlines nad východnou Ukrajinou.
Počet lietadiel v akomkoľvek vzdušnom priestore je podľa LPS premenlivá hodnota, ktorá závisí od rôznych faktorov. Napríklad počasie, sopečná aktivita, výškový vietor, sezónnosť, dostupná kapacita vzdušného priestoru, obmedzenia niektorých priestorov a tratí či poplatok za využitie letových prevádzkových služieb. "K ním, bohužiaľ, patrí aj tento prípad. Letecké spoločnosti v spolupráci s agentúrou Eurocontrol prijímajú opatrenia a na základe ich rozhodnutí sa môže počet lietadiel v našom vzdušnom priestore kedykoľvek zväčšiť aj zmenšiť," dodala Legelová.
Čím viac je letov, tým je príjem vyšší
Záleží najmä od leteckého dopravcu, ktorý sa na základe uvedených faktorov rozhodne, ktorou trasou konkrétny let poletí. Príjmy LPS za poskytované letové prevádzkové služby sú tvorené na základe vzdialenosti preleteného územia a maximálnej vzletovej hmotnosti lietadla. Ak sa počet letov zväčší, zvýšia sa aj príjmy. "Avšak na výsledky vplyvu si musíme ešte nejaký čas počkať," poznamenala hovorkyňa LPS k možným dopadom tragédie na Ukrajine na letovú prevádzku vo vzdušnom priestore SR.
Ukrajina po zostrelení malajzijského lietadla Boeing 777, ktoré letelo vo štvrtok popoludní z Amsterdamu do Kuala Lumpur, uzavrela vzdušný priestor nad Doneckou a Luhanskou oblasťou na východe krajiny. V troskách lietadla zahynulo všetkých takmer 300 ľudí, vrátane členov posádky.
Riadiaci letovej prevádzky neurobil chybu
"Riadiaci letovej prevádzky poskytuje služby riadenia letovej prevádzky lietadlám, ktoré majú plánovaný vstup do jeho vzdušného priestoru podľa platných pravidiel a obmedzení. Riadiaci nemôže odmietnuť poskytnutie služby riadenia takýmto lietadlám. Preto je irelevantné si myslieť, že riadiaci letovej prevádzky urobil chybu. Neurobil!" uviedla Legelová na otázku, či nebolo v tomto prípade chybou nechať letieť lietadlo nad územím ozbrojeného konfliktu.
"Leteckí dopravcovia využívajú permanentne aktualizovanú dostupnú sieť tratí, ktoré sú k dispozícii. Je na zvážení každého dopravcu, akú trať, kedy a v akej výške využije. Sú dopravcovia, ktorí sa od začiatku konfliktu na Ukrajine, napriek obmedzenej dostupnosti konfliktných zón, týmto vzdušným priestorom na základne vlastného rozhodnutia vyhýbali," dodala Legelová.
Niektoré spoločnosti nelietajú nad Ukrajinou mesiace
Väčšina leteckých spoločností nezmenila trasy svojich lietadiel premávajúcim medzi Európu a Áziou, a to aj napriek vypuknutiu konfliktu na východe Ukrajiny. Poukázalo na to štvrtková tragédia malajzijského lietadla, ktoré sa zrútilo na rusko-ukrajinskom pohraničí.
Agentúra Reuters v tejto súvislosti priniesla vlastný prieskum, podľa ktorého však niektoré spoločnosti v záujme bezpečnosti nariadili svojim pilotom vyhnúť sa inkriminovanej oblasti, kde niekoľko mesiacov zúria boje medzi vládnymi silami a povstalcami. Sú medzi nimi okrem iných aj Qantas, Air Berlin, Asiana Airlines či Korean Air Lines. Neprekážali im ani vyššie náklady spôsobená vyššou spotrebou paliva či dlhší čas letu.
Dovtedy ho využívala aj nemecká Lufthansa či ruský Aeroflot. Aerolínie pritom bežne lietajú aj nad oblasťami zmietanými konfliktami, ako je Irak a Afganistan. Dôvodom je, že tamojší militanti spravidla nedisponujú technikou na prípadné zostrelenie civilných lietadiel pohybujúcich sa v obrovských výškach.
Vydali varovania, aby sa vyhli Krymu
Európske letecké kontrolné úrady však začiatkom apríla vydali bezpečnostné odporúčania, aby sa lietadlá vyhli polostrov Krymu. Ukrajinské úrady reagovali nariadením letovej výšky približne 9800 metrov. Stroj Malaysia Airlines letel iba 300 metrov nad ňou.
Na palube lietadla spoločnosti Malaysia Airlines sa nachádzalo 298 ľudí a nikto z nich tragédiu neprežil. Medzi obeťami je 154 Holanďanov, 28 Austrálčanov, 23 Američanov, no i Briti či Nemci. Pätnásťčlenná posádka pochádzala z Malajzie. Objaviť sa zatiaľ podarilo približne polovicu tiel tragického letu MH17. Stroj smeroval z Amsterdamu do Kuala Lumpur.
Podľa dostupných údajov lietadlo zmizlo z radarových obrazoviek regionálneho riadiaceho centra v Dnepropetrovsku vo štvrtok o 16:20 kyjevského času. Lietadlo spadlo tri kilometre severozápadne od mesta Hrabove v blízkosti ukrajinsko-ruskej hranice.
Nemecko varuje pred lietaním ponad nepokojné oblasti
Nemecký Spolkový úrad pre letectvo (LBA) rozoslal 144 aerolíniám pôsobiacim v krajine varovanie, podľa ktorého by sa ich lety mali vyhýbať nielen východnej Ukrajine, ale aj ostatným krízovým zónam vo svete. Hovorca ministerstva dopravy v Berlíne o tom informoval deň po zostrelení malajzijského boeingu na Ukrajine.
Nemecké varovanie sa okrem Ukrajiny zrejme vzťahuje aj na krajiny, ako sú Afganistan, Irak a Sýria. Najväčšie nemecké aerolínie Lufthansa vyhlásili, že sa od úradu snažia získať presnejšie vyjadrenie, ktoré krízové zóny mal na mysli. "Lietanie ponad sporné územia, akým je Afganistan, bolo predtým považované za bezproblémové, pretože tam neboli žiadne zbrane, ktoré by mohli zasiahnuť dopravné lietadlá vo výškach, v akých lietajú," povedal pre agentúru Reuters Jörg Handwerg, člen nemeckého zväzu pilotov Vereinigung Cockpit a kapitán airbusu A320. "No teraz sú ohrozené už aj lietadlá letiace v 10-tisícmetrovej výške nad celou krajinou," dodal.
Odporúčame aj:
Holandsko smúti za obeťami zostreleného lietadla na Ukrajine
Kiska písal po tragédii Boeingu kráľom Holandska a Malajzie
Boeing na Ukrajine zostrelili, našli druhú čiernu skrinku
Svetoví lídri sú z leteckého nešťastia na Ukrajine v šoku
Video: Na Ukrajine sa zrútil malajzijský boeing s 295 ľuďmi
Kyjev má nahrávku, povstalci hovoria o zostrelení Boeingu
Obrazom: Pád malajzijského lietadla nikto neprežil
Kyjev obvinil Moskvu zo zostrelenia ukrajinského lietadla
Proruský separatistický líder Igor Girkin (uvádzaný tiež pod menom Strelkov) priznal zodpovednosť za zostrelenie lietadla. Stelkov a jeho skupina Donecká ľudová armáda si očividne malajzijské civilné lietadlo pomýlili s ukrajinským bojovým lietadlom.
Bezpečnostná služba Ukrajiny (SBU) získala a zverejnila nepopierateľný dôkaz o zostrelení lietadla len niekoľko hodín po incidente. Nahrávka zachytáva konverzácia medzi povstalcami o zostrelení lietadla.
Fico pred Vianocami navštívi Moskvu a Putina, tvrdí srbský prezident
Robert Fico sa chce s Vladimirom Putinom rozprávať o tranzite ruského plynu do Európy.
Ukrajina útočila dronmi ďaleko za hranicou frontu
Ukrajina útočila v sobotu ráno dronmi na mesto Kazaň v ruskej Tatárskej republike, vzdialenom zhruba 1000 kilometrov od frontu. V meste poškodila viacero obytných budov.
Andrzej Duda plánuje pozvať Trumpa na aprílový summit Trojmoria
Poľský prezident Andrzej Duda pozve novozvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa na summit Trojmoria, ktorý sa bude konať v apríli vo Varšave.
Orbán: Teroristické útoky sú v západnej Európe už takmer pravidelnými
V západnej Európe sa teroristické činy stávajú takmer pravidelnými, tvrdí maďarský premiér.
Počet obetí útoku v Magdeburgu stúpol, do mesta pricestoval Scholz
Na štyroch mŕtvych sa zvýšil počet obetí piatkového útoku na vianočných trhoch v nemeckom meste Magdeburg, kde do davu ľudí vrazilo auto. Ďalších 41 osôb je vážne zranených.