História moderného typu semaforu siaha do roku 1914
- 6:01 05.08.2014
- Cleveland/Bratislava
Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.
Od zavedenia prvej svetelnej signalizácie na riadenie rôznych prúdov dopravy uplynie v utorok 5. augusta sto rokov.
Prvý semafor s červeným a zeleným svetlom bol inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou. Predchodca svetelnej signalizácie stál na svojom mieste od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869. Jedna z plynových lámp potom explodovala a obsluhujúci policajt bol pri výbuchu vážne zranený. Kvôli bezpečnosti sa od podobných experimentov nasledujúcich 45 rokov upustilo.
Odporúčame:
Pokusy na obnovu dopravnej svetelnej signalizácie sa začali objavovať až po roku 1910. Dnes sa za prvý moderný typ semaforu považuje vynález Jamesa Hodgea, ktorý sa objavil v roku 1914 v Clevelande v americkom štáte Ohio. Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili. O tri roky neskôr boli v americkom Salt Lake City predstavené koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 boli v americkom New Yorku inštalované známe trojfarebné semafory s červeným, žltým a zeleným svetlom. V Európe sa prvé cestné signalizačné zariadenia objavili v roku 1923 vo francúzskom Paríži a v nemeckom Hamburgu a v roku 1926 v Londýne vo Veľkej Británii. Tieto semafory boli však stále obsluhované ručne.
Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe.
V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.
Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.
Psychologička radí: Toto sú tri znaky, že váš priateľ je falošný
Odborníčka uviedla niekoľko znakov, že ste v toxickom priateľstve.
2 znaky, ktoré treba skontrolovať na fľaši od šampanského
Takto si viete overiť kvalitu bubliniek vo fľaši.
5 vianočných mýtov, o ktorých Biblia vôbec nepíše
Niektoré z postáv v tradičných vianočných príbehoch sa v Biblii vôbec nevyskytujú.
Od básne k nesmrteľnej melódii: Príbeh piesne Tichá noc
Vianočné piesne patria už desiatky rokov k vianočným sviatkom.
Kto nosí vianočné darčeky? Od Ježiška cez Deda Mráza až po Vianočné poleno
Na Slovensku nosí darčeky pod stromček Ježiško, inde úradujú Dedo Mráz i Vianočné poleno.