F1 sa sťahuje do Ázie, očakáva sa súboj jazdcov Mercedesu
Po sérii šiestich európskych pretekov sa motoristická formula 1 presunie tento víkend (19. - 21. septembra) späť do juhovýchodnej Ázie, kde je na programe štrnáste podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta - Veľká cena Singapuru.
O prvé miesto sa pobijú jazdci Mercedesu
V tejto sezóne je ale situácia úplne iná a o prvé miesto by sa mali pobiť tradične jazdci Mercedesu. Jeden z nich, Lewis Hamilton, už pocit víťazstva na tejto trati pozná, na najvyššom stupni na pódiu stál v roku 2009 ešte ako pilot McLarenu. Britský majster sveta zo sezóny 2008 v Singapure dvakrát získal aj pole position (2009, 2012). Hamilton je po triumfe spred dvoch týždňov v Monze nabudený a pod singapurskými svetlometmi bude chcieť pridať ďalší úspech. Za svojím tímovým kolegom Nicom Rosbergom zaostáva v poradí MS o 22 bodov.
"Samozrejme, tým, že Nico bol v Taliansku druhý, som príliš nezmazal manko. Predo mnou je však stále veľké množstvo bodov a som rád, že som sa pohol vpred. Napriek víťazstvám a pádom si celkovo počínam dobre a bojujem o majstrovský titul. To mi dodáva obrovskú motiváciu do zostávajúcich šiestich pretekov. Singapur je mestský okruh a tie milujem. Vyhral som tu pred piatimi rokmi a bola to skutočne špeciálna skúsenosť. Rok predtým som bol aj na pódiu (3. miesto, pozn.). Odvtedy mi tu nepriala šťastena, snáď dôjde cez víkend k zmene," povedal Hamilton pre oficiálnu stránku svojho zamestnávateľa.
Video: Veľká cena Singapuru sa jazdí v uličkách Marina Bay
Rosberg okrem Talianska skončil druhý aj v Belgicku a ešte predtým v Maďarsku sa dokonca nedostal ani na stupne víťazov. Naposledy sa radoval z víťazstva 20. júla v rodnom Nemecku a istotne je hladný po ďalšom.
"Jasné, že som sklamaný z posledných pretekov, ale stále som vo vedení a som rozhodnutý si náskok udržať. Nasleduje Singapur, čo je jeden z vrcholov sezóny. Je tu úžasná atmosféra a celé mesto žije formulou 1. Spôsob, akým uzavrú celú oblasť kvôli nám, je neuveriteľný. Dostal som sa tu v kariére druhý raz na pódium v roku 2008, keď som skončil na druhom mieste, tentoraz to hodlám ešte vylepšiť," povedal Rosberg.
Najväčším konkurentom by mal byť Daniel Ricciardo
Mercedesu bude v Singapure sekundovať pravdepodobne Red Bull pre svoje najlepšie aerodynamické nastavenie. Najväčším konkurentom by mal byť Daniel Ricciardo, ktorému sa v tomto ročníku už podarilo vyhrať tri veľké ceny - kanadskú, maďarskú a belgickú. Prebrať z tohtosezónnej letargie by sa mohol aj Vettel, na okruhu Marina Bay rekordér v počte víťazstiev.
Výhradný dodávateľ pneumatík pre formulu 1, talianska spoločnosť Pirelli, priviezol na juhovýchod Ázie dve najmäkšie zmesi. Pre fanúšikov motoršportu sa chystá zaujímavý víkend, meteorológovia totiž predpovedajú od piatka do nedele búrky a maximálna teplota by mala dosiahnuť hodnotu 31°C. Sobotňajšia kvalifikácia je na programe o 21.00 h miestneho času (15.00 SELČ), nedeľňajšie preteky odštartujú o hodinu skôr.
Veľká cena Singapuru:
Dejisko: mestský okruh v Marina Bay
Dĺžka jedného kola: 5,065 km
Dĺžka pretekov: 308,828 km (61 kôl)
Divácka kapacita: 110 000
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 1:48,574 (2013)
Najviac víťazstiev - jazdec: 3 - Sebastian Vettel (2011, 2012, 2013)
Najviac víťazstiev - tím: 3 - Red Bull
História:
Na území Singapuru sa išli prvé preteky monopostov na okruhu Thomson Road v roku 1961 pod názvom Orient Year Grand Prix. O rok neskôr už mali titul VC Malajzie. Po osamostatnení Singapuru od Malajzie sa od roku 1965 jazdili ako VC Singapuru. Niekoľko smrteľných nehôd a ropná kríza v roku 1973 ukončili históriu pretekov na Thomson Road.
V roku 2007 sa dohodla singapurská vláda a telekomunikačná spoločnosť SingTel s Berniem Ecclestonom na päťročnej zmluve na usporiadanie VC Singapuru formuly 1. Trať v uliciach mesta Marina Bay, ktoré je centrom zábavy najmä pre zahraničných turistov, vytýčil známy nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke. Vedie v blízkosti prístavu, čím pripomína trate v Monaku a Valencii.
Kuriozity:
VC Singapuru je jediným podujatím v seriáli MS F1, ktoré sa jazdí v noci pri svetle reflektorov. Štartuje o 20.00 h miestneho času, čo vyhovuje európskym vysielateľom. Víťazstvo Španiela Fernanda Alonsa na Renaulte na prvej VC Singapuru v roku 2008 bolo spochybnené o rok neskôr, keď sa ukázalo, že jeho vtedajší tímový spolujazdec Nelson Piquet ml. po vnútrotímovej dohode úmyselne narazil do zvodidiel tesne po tom, ako Alonso absolvoval prvú zastávku v boxoch. Na trať musel vyjsť safety car, svoje pit stopy absolvovali aj ďalší jazdci, ktorí sa po nich zaradili až za Alonsa. Ten vďaka tejto výhode zvíťazil.
Aféra prepukla o rok neskôr, keď Renault počas sezóny vyhodil Piqueta ml. a ten zverejnil citlivé informácie. Celá kauza znamenala podmienečné vylúčenie na dva roky pre tím Renault, päťročnú suspendáciu pre technického riaditeľa Pata Symondsa a doživotný trest v F1 pre vtedajšieho šéfa tímu Flavia Briatoreho, ktorý však súd neskôr zrušil. Alonso pre nedostatok dôkazov vyšiel z aféry čistý. Okruh Sepang, na ktorom sa jazdí VC Malajzie, sa nachádza len 300 km od Marina Bay. Preto malajzijskí predstavitelia považovali VC Singapuru za nekalú konkurenciu pre svoje preteky. Bernie Ecclestone však tento problém vyriešil presunutím podujatia v Sepangu na jarný termín, preteky v Marina Bay sa jazdia na jeseň.
Doterajší víťazi:
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault
Poradie MS (po 13 z 19 pretekov): 1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 238 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 216, 3. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 166, 4. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 122, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 121, 6. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 106
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 454 bodov, 2. Red Bull 272, 3. Williams 177, 4. Ferrari 162, 5. McLaren 110, 6. Force India 109.
Nissan a Honda sa dohodli na rokovaniach o fúzii
Japonské automobilky Honda a Nissan sa dohodli na začatí rozhovorov o fúzii.
Audi zatvorí závod v Bruseli do konca februára 2025
Závod Audi v Bruseli ukončí výrobu do 28. februára budúceho roka, uviedol vo štvrtok hovorca automobilky Peter D'Hoore.
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle v novembri opäť klesla
Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa naďalej zhoršuje.
Automobilka Audi skončila s hľadaním investora pre svoj závod v Bruseli
Nemecká automobilka Audi ukončila hľadanie investora pre svoj závod v Bruseli, ktorý podľa informácií z konca októbra plánuje vo februári budúceho roka zatvoriť.
Nissan zruší na celom svete 9000 pracovných miest
Japonský výrobca automobilov Nissan zruší na celom svete približne 9000 pracovných miest.